Tuesday, May 18, 2021

صفحه نخست » کدخدایی: مشارکت پایین هیچ مشکلی برای مشروعیت انتخابات ایجاد نمی‌کند

elections_051721.jpgرادیو فردا - عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت در مصاحبه‌ با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت مشارکت احتمالی پایین در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ هیچ مشکل حقوقی ایجاد نخواهد کرد و اعتبار و مشروعیت آن همچنان پابرجاست.

طبق آمارهای شورای نگهبان ۵۹۲ نفر برای نامزدی در انتخابات امسال ثبت‌نام کرده‌اند. این در حالی است که تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات سال ۹۶ حدود هزار و ۶۳۰ نفر بود.

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، ایسپا، که یک نهاد دولتی است هشدار داده که میزان مشارکت در انتخابات امسال حدود ۳۹ درصد از واجدان شرایط خواهد بود که از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ پایین‌ترین میزان خواهد بود.

با توجه به اینکه جمهوری اسلامی بخشی از مشروعیت خود را نتیجه مشارکت مردم در انتخابات می‌داند، برخی معتقدند که سران حکومت به شیوه‌های مختلف تلاش خواهند کرد مردم را که از شیوع ویروس کرونا و پیامدهای تحریم‌های آمریکا به شدت خسته و ناراضی هستند به شرکت در انتخابات تشویق کنند.

عباسعلی کدخدایی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «حضور نامزدهای با گرایش‌های مختلف احتمالا می‌تواند میزان مشارکت را افزایش دهد».

اعضای شورای نگهبان، شامل شش فقیه و شش حقوقدان، مسئول بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات و همچنین بررسی مصوبات مجلس ایران هستند. این نهاد فقط صلاحیت افرادی را تایید می‌کند که مخالف رهبری نباشند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

نامزدهای انتخاباتی را می‌توان به سه گرایش تقسیم کرد: تندورها که طرفدار توسعه برنامه‌ هسته‌ای ایران هستند، میانه‌روها که خواهان حفظ وضعیت موجودند و اصلاح‌طلبان که می‌خواهند نظام جمهوری اسلامی را از داخل تغییر دهند. نامزدانی که خواهان تغییرات اساسی هستند توسط شورای نگهبان حذف می‌شوند.

آقای کدخدایی در بخش دیگری از مصاحبه خود با آسوشیتدپرس گفت سخنان تند نامزدها روی تصمیم‌گیری شورای نگهبان تاثیری نخواهد داشت. او مدعی شد: «شورای نگهبان هیچگاه صلاحیت نامزدها را بر اساس انتقاد و یا اعتراض و به خصوص انتقادهای لفظی بررسی نمی‌کند».

به نظر می‌رسد منظور آقای کدخدایی از تاکید بر این نکته، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری سابق باشد که تهدید کرده است در صورت رد صلاحیتش کارزاری برای تحریم انتخابات به راه خواهد انداخت.

در انتخابات سال ۹۶ پس از آن‌که آقای احمدی‌نژاد توصیه آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر عدم شرکت در انتخابات را نادیده گرفت شورای نگهبان صلاحیت او را رد کرد. اما امسال رهبر ایران مستقیما به نامزدی آقای احمدی‌نژاد اشاره نکرده است.

هفته گذشته در مهلت پنج روزه‌ای که تعیین شده بود بیش از ۵۹۰ نفر برای نامزدی در انتخابات ثبت‌نام کردند. طبق قانون اساسی ایران حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، حق شرکت در انتخابات را ندارد.

شاخص‌ترین چهره جناح تندرو، ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه، است که در انتخابات سال ۹۶ از حسن روحانی شکست خورد.

در پی خروج دونالد ترامپ از برجام و از سرگیری تحریم‌های آمریکا در سال ۹۷ که به شدت به اقتصاد ایران لطمه زده است بخش قابل توجهی از مردم از ریاست‌جمهوری حسن روحانی ناامید شده‌اند.

آقای کدخدایی گفت: حدود ۴۰ نامزد زن نیز ثبت‌نام کرده‌اند ولی هیچ «تغییر خاصی» در روند بررسی صلاحیت نامزدها به وجود نیامده است. گفته او به این معنا است که صلاحیت داوطلبان زن تایید نخواهد شد چون در قانون اساسی ایران درباره مقام ریاست‌جمهوری گفته می‌شود که «رجل» می‌توانند برای این مقام نامزد شوند.

فعالان سیاسی و منتقدان می‌گویند يکی ديگر از معانی عبارت «رجل» می‌تواند «سیاستمدار» باشد که هم مردان و هم زنان را شامل می‌شود.

میزان مشارکت در انتخابات مجلس در سال گذشته حدود ۴۲.۵ درصد بود که نازل‌ترین میزان مشارکت از زمان روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی است. میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ حدود ۷۳ درصد بود. آمارهای دولتی نشان می‌دهد که امسال ۵۹.۳ میلیون نفر واجد شرایط رای‌ دادن هستند.

عباسعلی کدخدایی در پایان مصاحبه خود با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «مردم و انتظارات اجتماعی و سیاسی همیشه تمایل دارند که میزان مشارکت بالا باشد. با این همه، از منظر حقوقی و قانونی مشارکت پایین برای اعتبار و مشروعیت انتخابات هیچ مشکل حقوقی ایجاد نمی‌کند».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy