Tuesday, Jun 8, 2021

صفحه نخست » ایسپا: ۷۰‌ درصد مردم مناظره‌ها را ندیدند!

kandida.jpg کیهان لندن - بر اساس نتایج آخرین نظرسنجی انجام شده توسط ایسپا، از هر ۱۰ نفر افراد بالای ۱۸ سال کشور، ۳ نفر مناظره اول نامزدهای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی را دیده‌اند.

در آخرین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) پرسیده شده «روز شنبه اولین مناظره بین نامزدهای ریاست جمهوری برگزار شد. آیا شما این مناظره را دیدید؟» ۳۰.۷ درصد از پاسخگویان پاسخ داده‌اند که مناظره اول را دیده‌اند و در مقابل ۶۹.۳ درصد به این پرسش پاسخ منفی داده‌اند.

ایسپا نهمین نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری اسلامی در ایران را با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال کل کشور (شهر و روستا) از طریق مصاحبه تلفنی در تاریخ ۱۶ و ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ اجرا کرده است.

ایسپا از شهریور ۱۳۹۹ تا ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ در مجموع ۹ نظرسنجی انتخاباتی با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال کل کشور اجرا کرده (هشت نظرسنجی به شیوه مصاحبه تلفنی با اندازه نمونه تقریبی ۱۵۰۰ نفر و یک نظرسنجی به شیوه مصاحبه حضوری در میادین و معابر با اندازه نمونه ۵۱۵۰ نفر) که بر اساس آخرین نتیجه این نظرسنجی‌ها، مشارکت شهروندان در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ۱۴۰۰ بعد از برگزاری اولین مناظره ۳۸ درصد محاسبه شده است.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

این نظرسنجی در حالی روز سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ منتشر شد که عصر سه‌شنبه دومین مناظره انتخاباتی میان نامزدهای رأی‌گیری نیز برگزار شد. در دو برنامه مناظره که میان هفت نامزد برگزار شده، آنها هیچ برنامه مشخصی ارائه نکردند و تنها به لو دادن فساد و ناکارآمدی یکدیگر و تکرار وعده‌های کلی و نخ‌نما شده پرداختند.

نخستین مناظره تلویزیونی هفت نامزد روز شنبه ۱۵ خرداد برگزار شد. در این مناظره که قرار بود با محور اقتصادی برگزار شود دو نامزد اصلاح‌طلب، عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده، «برنامه» خود را با حمله و اتهام‌ زدن به پنج نامزد اصولگرا آغاز کردند و نامزدهای اصولگرا هم وقت خود را به پاسخگویی به دو نامزد اصلاح‌طلب و مدافع دولت و حملات متقابل اختصاص دادند!

هیچیک از هفت تن برنامه اقتصادی و حتا تحلیلی روشن از شرایط اقتصادی کشور ارائه ندادند. میزان اتهامات و لو دادن‌های هفت نماینده نظام جمهوری اسلامی برای تشکیل سیزدهمین دولت آنقدر زیاد است که آن بخش از مردم که مناظره را دیده‌اند با طنز و تأسف درباره آن اظهار نظر می‌کنند.

عبدالناصر همتی رئیس سابق بانک مرکزی و محسن مهرعلیزاده رئیس سابق سازمان تربیت بدنی که دو نامزد مورد حمایت جریان اصلاح‌طلب هستند در این مناظره بارها ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه و نامزد اصلی مورد حمایت اصولگرایان و رقیب عبدالناصر همتی را مورد حمله قرار دادند و ضمن انتقاد و اتهام‌ زدن به دیگر نامزدهای اصولگرا، آنها را «نامزدهای پوششی» ابراهیم رئیسی خواندند.

در بخشی از مناظره محسن مهرعلیزاده خطاب به ابراهیم رئیسی تحصیلات حوزوی او را زیر سوال برد و گفت: «آقای رئیسی، شما از نظر تحصیلات کلاسیک فقط ۶ کلاس سواد دارید. با این سواد نمی‌شود اقتصاد را درست کرد.»

ساعاتی پس از این مناظره، خبرگزاری تسنیم مدرک تحصیلی ابراهیم رئیسی را منتشر کرد که دکترای فقه و حقوق خصوصی دارد!

عبدالناصر همتی نیز در دفاع از عملکرد خود و دولت حسن روحانی گفت: «نگذاشتم کشور ونزوئلایی شود. الان آمده‌ام نگذارم اقتصاد کشور، اقتصاد کره شمالی شود... نماینده روحانی نیستم، او هم درک درستی از اقتصاد نداشت. از بانک مرکزی کنار گذاشته شدم به خاطر اختلاف‌ نظری که با او داشتم اما روحانی از ۵ نامزد فعلی ریاست‌جمهوری، دنیادیده‌تر، دقیق‌تر و باهوش‌تر است.»

عبدالناصر همتی در بخش دیگری از مناظره خطاب به محسن رضایی گفت: «شما از جمله کسانی هستید که جلوی اقتصاد را گرفتید. زانوی خودتان را از گردن اقتصاد بردارید. اگر در انتخابات پیروز شوم شما را به عنوان اخلالگر اقتصادی معرفی می‌کنم.»

در مناظره روز شنبه نامزدهای اصولگرا نیز ساکت ننشسته و به مقابله به مثل با دو نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان پرداختند؛ از جمله علیرضا زاکانی مسئول پیشین سازمان بسیج دانشجویی و نماینده کنونی مجلس شورای اسلامی گفت که همتی «نامزد پوششی دولت است و آمده است تا ۸ سال ناکارآمدی دولت را پوشش دهد». زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «دولت‌های قبل با پول نفت خود را اداره کردند ولی دولت روحانی از جیب مردم. من از طرف روحانی و همتی از مردم معذرت‌خواهی می‌کنم.»

محسن رضایی نیز با انتقاد از عملکرد اقتصادی عبدالناصر همتی و دولت روحانی، آنها را تهدید کرد و گفت در صورت پیروزی در انتخابات، آنها را ممنوع‌الخروج می‌کند و پای میز محاکمه می‌کشاند.

محسن رضایی همچنین رئیس سابق بانک مرکزی ایران را متهم ساخت که با تحریم‌های ایالات متحده همراهی کرده است و گفت: «متوسط رشد اقتصادی در این دولت صفر بوده است... دولت روحانی یکی از سیاه‌ترین دوره‌های این ۴۰ سال است. همتی نماینده روحانی است، اما می‌گوید که کاره‌ای نبوده. همتی استاد جا خالی دادن است.»

همتی در واکنش به سخنان رضایی خطاب به ابراهیم رئیسی که همچنان رئیس قوه قضائیه است، خواهان «امان‌نامه» شد که در صورت تشکیل دولت از سوی نامزدهای اصولگرا، با او برخورد قضایی نخواهد کرد!

افزایش قیمت دلار و تورم در دولت روحانی از جمله مواردی بود که از سوی نامزدهای اصولگرا و برای تخریب و زیر سوال بردن عبدالناصر همتی مورد استفاده قرار گرفت؛ موضوعی که همتی برای آن پاسخی ندارد.

از جمله ابراهیم رئیسی گفت که «قیمت دلار را به ۳۰ هزار تومان رساندند. الان هم می‌گویند که اگر ما نبودیم، قحطی می‌شد. مثل دروازه‌بانی که ۱۷ گل خورده و می‌گوید اگر نبودم ۳۰ گل خورده بودیم.»

سعید جلیلی دیگر نامزد اصولگرا و نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی نیز گفت: «۸ سال وعده‌هایی دادند اما دلار چند برابر و تحریم‌ها دو برابر شد.»

این مناظره‌ها و لو دادن‌ها و ادعاها و وعده‌های نامزدهای نظام مورد تمسخر مردمی هم قرار گرفته که آنها را دیده‌اند.

دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با موضوع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برگزار شد. هرچند در این مناظره هفت نامزد انتخابات تلاش کردند صحنه فاجعه‌بار مناظره نخست را به نمایش نگذارند و کمی معقول‌ عمل کنند اما حاشیه‌های زیادی ایجاد کردند و حمله‌ها و لو دادن‌ها را ادامه دادند. در همین حال نامزدها از یکسو ظاهرا دیگر حرفی برای گفتن نداشتند و از سوی دیگر احتمالا به آنها هشدار داده شد که زیادی تند نروند و از این بیشتر دست خودشان و مقامات نظام را رو نکنند! همین موضوع سبب شد که برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی مناظره دوم را «بی‌رمق» ارزیابی کنند.

با اینهمه هرچند گفته شده بود که قرار نیست در مناظره دوم خبری از تهمت و افترا و بداخلاقی باشد، اما مناظره دوم هم به صحنه اتهام‌زنی نامزدها به یکدیگر و عدم ارائه برنامه و طرح برای دولت‌شان تبدیل شد.

علیرضا زاکانی بار دیگر با انتقاد از عملکرد دولت روحانی و در تلافی اینکه همتی در نخستین مناظره او را «نامزد پوششی» ابراهیم رئیسی خوانده بود، به همتی گفت «نامزد روکشی» دولت است و آمده تا عملکرد ناکارآمد دولت روحانی را توجیه کند و روی آن سرپوش بگذارد.

ابراهیم رئیسی با اشاره غیرمستقیم به مواضعی که عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده در نخستین مناظره متوجه او کردند، مدعی شد برخلاف «توهین» و «بداخلاقی»های انتخاباتی نامزدها، او هیج شکایتی نکرده. رئیسی همچنین پس از سخنان محسن مهرعلیزاده درباره رد صلاحیت‌ داوطلبان گفت که «کسی در جایگاه کاندید ریاست جمهوری وارد می‌شود، در همین جایگاه ساختارشکنی می‌کند، بیشترین شبهه را در ذهن مردم ایجاد می‌کند، بعد می‌گوید مردم ببینید آزادی نداریم.»

محسن مهرعلیزاده خطاب به مردم گفته بود: «اگر رأی شما اثر نداشت چرا گزینه‌های ریاست جمهوری را اینهمه محدود کردند، حذف کردند، اگر رای شما اثر نداشت چرا مه و خورشید و فلک را به کار بستند تا یک نفر خاص را رئیس جمهور کنند؟ چرا انتخابات حداقلی را دنبال می‌کنند؟ اینها برای این است که باز هم از تصمیم شما نگران هستند.»

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عبدالناصر همتی، محسن رضایی، سعید جلیلی، سید ابراهیم رئیسی، محسن مهرعلیزاده و علیرضا زاکانی هفت نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی هستند که قرار است روز جمعه ۲۸ خرداد برگزار شود.

با وجود تلاش فراوان دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا، تنور این انتخابات سردتر از همیشه است و بیشتر مردم هیچ انگیزه‌ای برای شرکت در انتخابات ندارند. آنها عمدتا به دلیل عملکردهای منفی و ویرانگر نظام که جامعه را به خاک سیاه نشانده این رأی‌گیری را تحریم کرده‌اند و با «نه به جمهوری اسلامی» به صندوق‌های رأی آن نیز «نه» می‌گویند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy