Sunday, Jun 13, 2021

صفحه نخست » زنده‌ شدن موجوداتی منجمد پس از ۲۴ هزار سال

06A710D3-B3E0-444D-AE50-7C575EE2AAD1.jpegالعربیه فارسی

دانشمندان روسی در عملیات یخ‌زدایی از خاک در منطقه سیبری، موفق به کشف یکی از ابتدایی ترین موجودات سلولی ذره‌بینی شدند که پس از 24 هزار سال یخ‌زدگی، دوباره زنده شد.
به گزارش مجله «کورنت بیولوژی» (Current Biology )، یک حیوان سلولی ابتدایی ذره‌بینی، پس از 24 هزار سال خواب در یخبندان قطب شمال در سیبری بار دیگر به زندگی بازگشت.

اندازه این حیوان سلولی که «روتیفر بدلوئید» نام دارد، بین 4 تا 15 میکرون است که معمولاً در محیط‌های آبی زندگی می‌کند و از توانایی غیرقابل تصوری برای بقاء برخوردار است.
دانشمندان روسی این موجودات را در هسته خاک یخ‌زده استخراج شده از لایه منجمد سیبری با استفاده از یک دستگاه حفاری پیدا کردند.
تحقیقات قبلی توسط گروه‌های دیگر نشان داده بود که این حیوانات سلولی در شرایط یخ‌زدگی می‌توانند تا 10 سال زنده بمانند. اما در مطالعه جدید، محققان روسی که با استفاده از رادیو کربن انجام دادند، از قدمت 24 هزار ساله این حیوانات سلولی خبر دادند.

محققان روس می‌گویند این حیوانات سلولی ریز که در لایه خاک یخ‌زده کشف کرده‌اند، طی هزاران سالیان منجمد بودند.
در همین راستا شبکه «سی‌ان‌ان»، در گزارشی درباره عمر طولانی برخی موجودات، گفت که محققان توانستند یک نمونه از ساقه خزه که عمری هزار ساله دارد و به مدت 400 سال زیر یخ پوشانده شده بود، را دوباره بکارند. آنها همچنین یک گل از بافت‌های بذر که احتمالاً توسط یک سنجاب در قطب شمال ذخیره شده بود، کاشته شد. این بذر‌ها به مدت 32 هزار سال در یخ‌زدگی باقی مانده بودند.
برخی از کرم‌های ساده که کرم‌های «نماتد» نامیده می‌شوند، در عملیات یخ‌زدایی در دو منطقه در شمال شرقی سیبری نیز احیا شدند. این کرم‌ها در رسوباتی که بیش از 30 هزار سال عمر داشتند، یافت شدند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy