Sunday, Aug 1, 2021

صفحه نخست » نخست‌وزیر اسرائیل: ایران با حمله به کشتی مرسر استریت، اشتباه بزرگی مرتکب شد

F2A7197F-28DE-4A6C-BF7B-394620465C0C.pngایران اینترنشنال

دو روز پس از حمله پهپادی به نفتکش مرسر استریت در آب‌های دریای عمان، نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل، ایران را به عنوان عامل این حمله معرفی کرد و گفت اسرائیل به آن پاسخ خواهد داد.

بنت روز یکشنبه ۱۰ مرداد در نشست هفتگی کابینه اسرائیل گفت: «من اینجا اعلام می‌کنم که ایران پشت حمله به کشتی است.»

او ادامه داد: «شواهد اطلاعاتی در این باره وجود دارد و ما انتظار داریم جامعه جهانی برای رژیم ایران روشن سازد که اشتباه بزرگی مرتکب شده‌ است.»

روز جمعه هشتم مرداد، در پی حمله به کشتی مرسر استریت تحت مدیریت شرکت زودیاک، متعلق به خانواده اسرائیلی اوفر، که در مسیر تانزانیا به امارات متحده عربی در آب‌های دریای عمان در حرکت بود، دو خدمه بریتانیایی و رومانیایی این کشتی کشته شدند.

در حالی که این حمله، پنجمین حمله به یک کشتی مرتبط با اسرائیل به شمار می‌رود، اسرائیل کارزاری دیپلماتیک را برای یک واکنش جهانی و هماهنگ به این حمله به راه انداخته است.

با این حال، نخست وزیر اسرائیل با «بزدلانه» خواندن این حمله، گفت: «در هر صورت، ما می‌دانیم چگونه به شیوه خود برای ایران پیام بفرستیم.»

بنت هشدار داد: «رفتار وحشیانه ایران نه تنها برای اسرائیل خطرناک است، بلکه به منافع جهانی، آزادی دریانوردی و تجارت بین‌المللی نیز آسیب می‌زند.»

کمی پیش از این اظهارات نخست وزیر اسرائیل، در تهران سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، نقش داشتن جمهوری اسلامی در حمله به کشتی مرسر استریت را رد کرد و آن را «اتهام‌زنی واهی» علیه ایران خواند.

خطیب‌زاده روز یکشنبه گفت: «این فرافکنی‌ها چیز جدیدی نیست و هر از چند گاهی که اتفاقات خوبی در منطقه می‌افتد از این فرافکنی‌ها می‌بینیم.»

این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، نخستین اظهارنظر رسمی مقام‌های تهران درباره این حمله است.

پیشتر فقط شبکه العالم، وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی، از قول «یک مقام آگاه» گفته بود که حمله به این کشتی اسراییلی در دریای عمان «در پاسخ به حمله اخیر اسرائیل به فرودگاه ضبعه واقع در منطقه قصیر سوریه» انجام شده است.

اما علاوه بر نفتالی بنت و یائیر لاپید، نخست وزیر و وزیر خارجه اسرائیل که صریحا ایران را مسئول این حمله دانسته‌اند، یک مقام دفاعی آمریکا که نامش فاش نشده نیز به سی‌ان‌ان گفته عامل حمله، پهپادی انفجاری بود که احتمالا از ایران هدایت می‌شد.

همچنین روزنامه نیویورک‌تایمز نیز به نقل از منابع اسرائیلی گزارش داد که حمله به کشتی مرسر استریت توسط «چندین پهپاد ایرانی» صورت گرفته است.

شرکت دریاد گلوبال که در زمینه امنیت دریایی فعالیت می‌کند پس از این حمله، با اشاره به ایران و اسرائیل، از «اقدامات تلافی‌جویانه در جنگ سایه بین دو قدرت» خبر داد.

حمله به کشتی مرسر استریت در زمانی رخ داده که تنش‌ها میان ایران و اسرائیل بالا گرفته و مذاکرات غیرمستقیم هسته‌ای میان ایران و آمریکا در وین نیز متوقف شده است.

وزارت خارجه آمریکا روز شنبه اعلام کرد این کشور موافقت کرده تا در تحقیقات مربوط به این حمله مشارکت کند. این موضع‌گیری آمریکا پس از گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه این کشور و اسرائیل اعلام شد.

به گفته ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دو کشور توافق کردند به همراه بریتانیا، رومانی و سایر شرکای بین‌المللی برای «بررسی وقایع، حمایت و در نظر گرفتن مراحل لازم بعدی» با یکدیگر همکاری کنند.

پیشتر یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، در توییتر نوشته بود او به نمایندگی‌ اسرائیل در سازمان ملل و سفارت‌های اسرائیل در آمریکا‌ و بریتانیا دستور داده تا این موضوع را پیگیری کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy