Thursday, Aug 18, 2022

صفحه نخست » اقدام به خودکشی یک زندانی سیاسی

jail_081822.jpgرادیو فردا - سُعدا خدیرزاده، زندانی سیاسی کُرد، در پی تداوم فشارها در زندان ارومیه بامداد روز پنج‌شنبه، ۲۷ مرداد، تلاش کرده است «به زندگی خود و فرزند دو ماهه‌اش پایان دهد».

سایت حقوق بشری هه‌نگاو روز پنج‌شنبه به نقل از یک منبع آگاه از زندان مرکزی ارومیه نوشت که خانم خدیرزاده قصد داشته با حلق‌آویز کردن خود و خوراندن قرص به فرزندش به زندگی‌شان پایان دهد.

بر اساس این گزارش، با اقدام به‌موقع دیگر زندانیان اقدام خانم خدیرزاده برای خودکشی بی‌نتیجه مانده و او و فرزندنش به بهداری زندان منتقل شده‌اند.

وضعیت جسمانی این زندانی سیاسی و فرزندش تا زمان تنظیم این خبر وخیم گزارش شده است.

به گزارش هه‌نگاو، اقدام این زندانی سیاسی دو روز پس از احضار از سوی ماموران اداره اطلاعات و حفاظت اطلاعات زندان مرکزی ارومیه صورت گرفته است.

خانم خدیرزاده روز ۲۲ مهر ۱۴۰۰ «بدون ارائه برگه قضایی» توسط نیروهای اداره اطلاعات پیرانشهر بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در ارومیه منتقل شد. اتهامات خانم خدیرزاده تاکنون مشخص نشده است.

او پیشتر با انتشار یک فایل صوتی از زندان گفته بود که او را به اتهام‌های «واهی به عنوان گروگان در زندان نگه داشته‌اند» و در نخستین روزهای بازجویی و با وجود بارداری، ماموران امنیتی در بازداشتگاه اطلاعات به او «پیشنهادهای غیراخلاقی» داده‌ بودند.

مسئولان زندان ارومیه نیز با وجود گواهی پزشک مبنی‌ بر شرایط نامساعد جسمی این زندانی سیاسی در دوران بارداری، با درخواست آزادی موقت او حتی با قرار وثیقه مخالفت کرده‌‌‌اند. او چند ساعت پس از زایمان با نوزاد خود به زندان بازگردانده شده بود.

منابع حقوق بشری در روزهای ابتدایی مرداد گزارش داده بودند که خانم خدیرزاده از ناحیه بخیه سزارین دچار خونریزی شدید و نوزاد او به دلیل گرمای زیاد زندان، نبود تهویه هوا و امکانات خنک‌کننده دچار حساسیت ناشناخته و اسهال شدید شده است.

خانم خدیرزاده با وجود شرایط سخت جسمانی در ماه‌های پایانی بارداری در اعتراض به بلاتکلیفی خود در زندان اعتصاب غذا کرده بود.

در پی این اقدام، عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای ضمن هشدار درباره وضعیت خانم خدیرزاده اعلام کرده بود که مقامات ایران در «اقدامی بی‌رحمانه» جان و سلامت این زندانی را «به بازی گرفته‌اند».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy