Tuesday, Mar 14, 2023

صفحه نخست » اردوغان از رقیبش عقب افتاد، اپوزسیون ترکیه به امپراتوری اردوغان پایان می‌دهد؟

erdogan.jpgایندیپندنت فارسی - خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی در روز دوشنبه، ۱۳ مارس ۲۰۲۳، نوشت آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد محبوبیت کمال قلیچ‌دار اوغلو، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ماه مه، ده درصد بیشتر از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، است.

بر اساس داده‌های یکی از این نظرسنجی‌ها، که در حد فاصل ششم تا هفتمِ ماه مارس برگزار شد، کمال اوغلو ۵۵.۶ درصد از آرای شهروندهای ترکیه را دارد، در حالی‌که تنها ۴۴.۴ درصد از ترک‌ها اردوغان را انتخاب کرده‌اند.

به‌گزارش رویترز، این نظرسنجی‌ها همچنین نشان می‌دهد که جبهه اپوزیسیون دولت فعلی ترکیه، که به جبهه «اتحاد ملت» شهرت دارد، حداقل با شش امتیاز از حزب اردوغان، یعنی حزب «عدالت و توسعه»، جلوتر قرار گرفته است.

رویترز در این گزارش نوشت اردوغان و حزبش بحرانی‌ترین شرایط خود طی دو دهه گذشته را پشت سر می‌گذارند؛ خاصه آنکه پس از وقوع زلزله بزرگ ماه گذشته در ترکیه، که به ویرانی بخش‌های وسیعی از این کشور منجر شد، بسیاری از وفاداران به اردوغان و حزب «عدالت و توسعه» دیگر نسبت به رئیس جمهوری و حزب متبوعش وفاداری نشان نمی‌دهند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

انتخابات آتی ریاست جمهوری در ترکیه، که چهاردهم مه ۲۰۲۳ برگزار خواهد شد، نه تنها برای مردم ترکیه بلکه برای جهان نیز انتخاباتی تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز به‌حساب می‌آید. نتایج نهایی این انتخابات به‌غیر از آنکه مسیر سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ترکیه را مشخص می‌کند، می‌تواند در کاهش بحران‌های ناشی از جنگ اوکراین و درگیری‌های خاورمیانه نیز تاثیرات بسزایی برجای بگذارد.

رویترز از قول یکی از تحلیلگران سیاسی مسائل ترکیه نوشت «اردوغان یک مبارز فوق‌العاده است»، اما اظهارات اخیر او نشان می‌دهد «روابط عمومی» رئیس جمهوری ترکیه تضعیف شده و اردوغان توانایی برقراری ارتباط با پایگاه اجتماعی حامی خود را از دست داده است.

اگرچه وقوع زلزله اخیر در ترکیه، بر سقوط محبوبیت اردوغان تاثیرگذار بود، اما نتایج نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد این واقعه بیشترین سهم را در سقوط محبوبیت اردوغان ایفا نکرد. به‌عنوان مثال در یکی از نظرسنجی‌های موردنظر چنین آمده است: ۳۴.۴ درصد از مردم، دولت ترکیه را مسئول خسارت‌های زلزله می‌دانند و در مقابل ۲۶.۹ درصد می‌گویند پیمانکارها مقصر اصلی‌اند و ۱۵.۴ درصد نیز عملکرد شهرداری‌ها را برجسته می‌کنند.

با تمامی این تفاسیر جمعیتی نزدیک به ۱۲.۹ درصد می‌گویند «دولت، پیمانکاران و شهرداری‌ها» همگی مسئول خسارت‌های وسیع ناشی از زلزله بزرگِ ماه گذشته‌اند.

تحلیلگران مسائال سیاسی ترکیه می‌گویند جبهه مخالفان اردوغان و حزب عدالت و توسعه، از جریان‌های متنوعی تشکیل شده که هر کدام می‌توانند نماینده بخشی از جامعه باشند.

رویترز از قول یکی از این تحلیلگران ساکنِ پایتخت ایالات متحده آمریکا چنین نوشت:«در این لحظه به‌خصوص، و در مقام مقایسه با گذشته، ما دلایل بیشتری داریم که نسبت به پیروزی مخالفان در انتخابات ترکیه خوش‌بین باشیم.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy