Wednesday, Mar 22, 2023

صفحه نخست » تصور کنید ۰/۱ درصد ما ایرانیان این چنین با دل و جان برای فرهنگ کشورمان کار کنیم! کارنامه سال گذشته بخارا؛ ف. م. سخن

991C9D96-AD51-48C9-B077-1B3F86F0FB5E.pngتبریک می گویم فرارسیدن نوروز را به تمام کوشندگان در راه اعتلای ایران و فرهنگ سرزمین مان و سالی پربار تر آرزو می کنم برای همگی شان.

از معدود کوشندگان راستین و بی ادعا، استاد علی دهباشی هستند و اثر درخشان شان مجله ی «بخارا» و برنامه هایی که به اسم این مجله ی گرامی در طول سال به شکل شگفت انگیز و خستگی ناپذیر برگزار می کنند.

استاد دهباشی، یک الگو هستند. الگویی برای همه ما و خصوصا نسل جوانی که تن سالم و ذهن ی باز دارند.

ایشان نشان می دهند که می توان یک تنه، با بدنی بیمار، با نفسی که به خاطر بیماری آسم، به سختی کشیده می شود -و به قول استاد زنده یادمان ایرج افشار مثل لاک پشتی که در زیر خاک نفس می کشد- کار یک نهاد بزرگ فرهنگی با صدها کارمند را انجام داد آن هم در کشوری که چنین نهادی، حتی ده برابر بزرگ تر، یک صدم بازدهی کار ایشان را ندارد.

این ها اغراق نیست. واقعیت است.

شما به کارنامه ی سال ۱۴۰۱ بخارا نگاه کنید. انسان در شگفت می ماند که مگر یک انسان چقدر توانایی می تواند داشته باشد، و چه نظم و نسق ی در کار می باید داشته باشد که بتواند چنین کارهای موثر و ماندگاری انجام دهد؟

آن هم بی هیچ کمک ی. آن هم بی هیچ بودجه ی دولتی یا مردمی.

آری. قدر این الگو ها را بدانیم و از آن ها بیاموزیم.

استاد ایرج افشار نیز نمونه ی چنین انسان کوشنده و خستگی ناپذیر و با برنامه ای بود. انسان ی که کار ش هیچ دور ریز ی ندارد و راندمان کاری که می کند صد در صد است.

قدر این عزیزان را در زمان حضورشان بدانیم.

نگذاریم مانند نشان ی که کشور فرانسه به استاد احمد سمیعی گیلانی در سن ۱۰۲ سالگی و چند روز پیش از درگذشت اش، به ایشان اعطا کرد، قدرشناسی مان به تاخیر بیفتد.

من در سال های پیش سعی می کردم نسخه های تازه منتشر شده ی مجله بخارا را معرفی کنم ولی متاسفانه به دلیل حذف خرید ارزی این مجله در سایت فیدیبو، دست ام از نسخه های جدید آن دور ماند و نتوانستم این کار را به صورت مرتب و در خور انجام دهم.

امیدوارم اهل فرهنگ تا جایی که می توانند این تلاش های سترگ را قدر بشناسند و در معرفی آن ها به جوانان کوشش کنند.

با آرزوی تندرستی و موفقیت روز افزون برای جناب استاد دهباشی در سال ۱۴۰۲.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy