Thursday, Jun 8, 2023

صفحه نخست » آبروریزی، این‌بار در عربستان

وقتی دیپلمات ایرانی در مراسم افتتاح سفارت حتی یک جمله انگلیسی را هم نمی‌تواند از رو بخواند!

روز گذشته کنسولگری و دفتر نمایندگی ایران در سازمان همکاری اسلامی در جده بازگشایی شد. در همین حال سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض نیز به طور رسمی آغاز به کار کرد. اما این اتفاق با حواشی دیگری در حوزه تشریفات روبرو بود که بازتاب زیادی در شبکه های اجتماعی داشت که احسان محمدی، کارشناس عالی و مدرس تشریفات در گفتگو با خبرآنلاین به جزئیات آن می پردازد.

تشریفات در دیپلماسی و سیاست خارجی از نظر شما چه جایگاهی دارد؟

تشریفات سیاسی و دیپلماتیک، در سطح روسای کشورها، وزرای خارجه، سفرا و دیپلمات ها یک رکن اساسی و امری مفروض است و ضعف در آن بی هیچ وجه قابل قبول نیست.

آیا نحوه قرار گرفتن پرچم ها در مراسم بازگشایی سرکنسولگری در جده از حیث تشریفات درست بود؟

jaddeh.jpgمتاسفانه خیر؛ تقدم پرچم ها از نگاه تریبون / سخنران، سمت راست تریبون از راست به چپ و از نگاه بیننده/مخاطب، سمت چپ تریبون، از چپ به راست است. یعنی در مکان دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران، تقدم به ترتیب با پرچم جمهوری اسلامی ایران، پرچم پادشاهی عربستان سعودی و سازمان همکاری اسلامی است. این یعنی از نگاه سخنران پشت تریبون، پرچم جمهوری اسلامی ایران باید در منتها الیه سمت راست، و پرچم های عربستان و سازمان همکاری اسلامی در تقدم های بعدی باشند. این یعنی آن چه مطابق عکس اتفاق افتاده باید برعکس باشد.

نحوه ادای واژه تلاوت در مراسم بازگشایی سفارت در ریاض چطور؟

برای تلاوت، Recitation بکار می رود. تلفظ (هایی) که از مجری شنیده می شود، چیزی غیر از این است. نحوه ادای واژگان ظاهرا کد تشریفاتی ندارد اما قطعا از حیث مفهوم، آداب و نزاکت بسیار با اهمیت است به ویژه این که مربوط به حوزه ارزش های مشترک فرهنگی و دینی دو کشور است که اهمیت آن در هر دو جامعه از تشریفات دیپلماتیک هم بالاتر است و اهتمام، توجهات و احترامات حتی ویژه تری می طلبد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy