Tuesday, Aug 22, 2023

صفحه نخست » در گذشت یکی از بنیان گذاران «اتحاد جمهوری‌خواهان ایران»که غریبانه رفت

siavashi.jpgرضا سیاوشی به سفری ابدی رفت

واکنش فریبا داوودی مهاجر به درگذشت او: مهندس رضا سیاووشی از بنیانگذاران سازمان جمهوری خواهان و یکی از خوش فکر ترین آدم هایی که تاکنون شناخته ام را از دست دادیم .
یک ساعت قبل از درگذشت رضا درباره ضرورت رهبری در انقلاب ایران با هم بحث کردیم . کالیفرنیا زندگی می کرد و هر بار سوالی داشتم بی دریغ وقت می گذاشت و من از ایشان بسیار ایده می گرفتم .
رضا سیاووشی از تبار چپ آمده بود و شاهزاده رضا پهلوی را گزینه نجات ایران می دانست و درباره پروژه انتخابات آزاد بسیار با شاهزاده به گفت و کو نشسته بود .
هنوز باورم نمی شود که این انسان شریف ، مهربان ، خوب و بی ریا را از دست دادیم . انسانی که به او اعتماد داشتم.
***
«هیچ وقت دنبال نام و نشان نبود»
«متفاوت بود. می خواند، تفکر می کرد، سپس می نوشت»
به گزارش پایگاه خبری امروز نما - رضا سیاوشی از بنیان گذاران «اتحاد جمهوری‌ خواهان ایران»، که دستی هم بر قلم داشت، در غربت درگذشت. خبرنگار ما ضمن یادی از آن سفر کرده، نگاهی دارد، به واکنش یک فعال سیاسی و رسانه ای و هم چنین یک جامعه شناس و استاد دانشگاه در این مورد.
نگاهی گذرا به رضا سیاوشی
رضا سیاوشی، که در سال های جوانی نزدیک به سازمان چریک های فدایی خلق ایران بود، در سال ۱۳۸۲/ ۲٠٠۴، از بنیان گذاران «اتحاد جمهوری‌ خواهان ایران» بود، که به عضویت هیئت رئیسه ۳ نفره «شورای هماهنگی» این «اتحاد» انتخاب شد.
وی هم چنین مدیر وب سایت «انتخابات آزاد» بود، که نه تنها در این زمینه ده ها مقاله تئوریک به رشته تحریر در آورد، بلکه در این راستا کمپینی نیز راه اندازی کرد و افراد مختلفی با باورهای متفاوت، از پادشاهی خواه گرفته تا جمهوری خواه را دور هم جمع کرد.
او در عین حال دستی بر قلم داشت، و یادداشت هایش در سایت های مختلف از جمله خبرنامه گویا منتشر می شد.
سیاوش سیاوشی، مهندس سخت افزار کامپیوتر بود و تا پیش از بازنشستگی مشغول کار در سیلیکان ولی، در ایالت کالیفرنیا آمریکا بود. جایی که در آن، روز یک شنبه، ۲۹ مرداد / ۲۱ آگوست چشم از جهان فرو بست. به نوشته آشنایان نزدیک، آقای سیاوشی «آرام و بی صدا در خواب رفت». او در هنگام مرگ ۷۲ سال داشت.
کنشگری که «می خواند و تفکر می کرد»
علی اکبرمهدی، جامعه شناس و استاد دانشگاه در کالیفرنیا، بر روی صفحه فیس بوک خود، ضمن «تاسف فراوان» از «خبر مرگ دوست عزیز » خود؛ او را «کنشگر سیاسی ای از جنس متفاوت» توصیف کرده است،که «نه اهل قیل و قال بود و نه در پی شهرت و خودنمایی».
استاد اکبرمهدی، در مورد رضا سیاوشی، بر این مهم هم تاکید دارد، که «می خواند، تفکر می کرد، سپس می نوشت».
جمهوری خواهی که «گزینه» اش شاهزاده بود
فریبا داوودی مهاجر، چهره سیاسی و رسانه ای نیز، در یادداشت کوتاهی که بر روی صفحات مجازی مرتبط با خود منتشر کرده است، رضا سیاوشی را، «یکی از خوش فکر ترین آدم هایی» معرفی کرده است، که «تاکنون شناخته» است.
او در ادامه با تاکید بر این که، «رضا عاشق ایران بود و هیچ وقت دنبال نام و نشان نبود و ماه ها زحمت می کشید تا مقاله ای را نگارش کند»، نوشته است: «رضا سیاوشی از تبار چپ آمده بود و شاهزاده رضا پهلوی را گزینه نجات ایران می دانست و درباره پروژه انتخابات آزاد بسیار با شاهزاده به گفت و گو نشسته بود».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy