Monday, Dec 18, 2023

صفحه نخست » هدف تهران از نمایش قدرت در دریای سرخ

redsea.jpgآزمایش موشک‌های بالستیک و پهپادهایی که حوثی‌ها از ایران می‌گیرند، در واقع برای نشان‌دادن توانمندی‌های نظامی ایران در میدان هرگونه نبرد احتمالی در آینده است

هدی رئوف - ایندیپندنت فارسی

محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع ایران، هشدار داد که طرح ایجاد گروه ضربت چندملیتی پیشنهادی ایالات متحده برای حفاظت از امنیت کشتی‌ها در دریای سرخ با مشکلات غیرعادی روبرو خواهد شد. او با اشاره به دریای سرخ تاکید کرد: «هیچ‌کس نمی‌تواند در منطقه‌ای که ما کنترل آن را در دست داریم، مانور انجام دهد.»

این اظهارات زمانی مطرح شدند که پس از حملات چند هفته اخیر گروه حوثی به کشتی‌های در حال تردد در دریای سرخ، ایالات متحده اعلام کرد قصد دارد برای تامین امنیت کشتیرانی در دریای سرخ با همکاری و مشارکت شماری از کشورها، گروه امنیتی ویژه‌ای تشکیل دهد.

البته آشتیانی مشخص نکرد در پاسخ به تشکیل گروه ضربت تحت حمایت آمریکا در دریای سرخ چه اقدام‌هایی انجام خواهند داد، اما به نظر می‌رسد او از یک طرف به حوثی‌ها دستور داده است که میزان حملاتشان به کشتی‌های عبوری از دریای سرخ را افزایش دهند و از سوی دیگر، حملات موشکی و پهپادی به اسرائيل از مقرشان در صنعا، پایتخت یمن، را که کیلومترها از اسرائيل فاصله دارد، تشدید کنند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

در چند هفته اخیر حوثی‌ها به شماری از کشتی‌های در حال عبور از دریای سرخ و تنگه باب‌المندب حمله کرده‌اند و یک کشتی جنگی آمریکا هم در پاسخ به این حملات، سه پهپاد آن‌ها را سرنگون کرده است. حوثی‌ها مسئولیت این حملات را برعهده گرفتند و سخنگوی نظامی آن‌ها از اجرای دو حمله خبر داد و گفت: «کشتی اول هدف اصابت موشک و کشتی دوم که در حال عبور از تنگه باب‌المندب بود که دریای سرخ را به خلیج عدن متصل می‌کند، هدف حمله پهپادی قرار گرفت.»

او تهدید کرد تا زمانی که اسرائيل حمله به نوار غزه را متوقف نکند، کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ و خلیج عدن را هدف قرار خواهند داد. علاوه بر آن، تمامی کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌های مرتبط با آن کشور که از موارد مندرج در بیانیه حوثی‌ها تخطی کنند، در معرض حمله قرار خواهند گرفت.

وقوع این رخدادها نشان‌دهنده تشدید حملات دریایی در خاورمیانه است که با جنگ جاری در غزه مرتبط است. ایالات متحده می‌گوید در حال بررسی پاسخ مناسب به حملات مزبور است و فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده هم در بیانیه‌ای، این حملات را «تهدیدی مستقیم برای تجارت بین‌المللی و امنیت دریایی» نامید. با این حال به‌ نظر می‌رسد واشنگتن با توجه به جنگ جاری در نوار غزه و وضعیت بحرانی در منطقه، سعی می‌کند پاسخی که به این حملات می‌دهد، محدود باشد تا منطقه به سمت یک جنگ فراگیر سوق داده نشود.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران زمانی درباره حوادث دریای سرخ هشدار داد که آمریکا اعلام کرد درحال بررسی تشکیل یک گروه ويژه برای حفاظت از کشتی‌ها در دریای سرخ است و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن، گفت این گشت‌ها یا اسکورت‌ها می‌توانند پاسخ مناسبی به هدف قرار دادن کشتی‌ها در منطقه باشند.

اکنون این پرسش مطرح می‌شود که چرا تهران تاکید می‌کند در صورت تشکیل چنین نیرویی در دریای سرخ آن را تهدید خواهد کرد؟

در واقع، ایران می‌خواهد از طریق گروه حوثی‌ها که قادر است کشتیرانی بین‌المللی را به گونه‌ای تهدید کند که بر تجارت جهانی تاثیر بگذارد، قدرت و نفوذش را در این مسیر دریایی مهم به نمایش بگذارد و در عین حال، از افزایش شمار نیروهای بین‌المللی در دریای سرخ که برای عملیات قاچاق و انتقال تسلیحات به حوثی‌ها هم مانع ایجاد خواهند کرد، جلوگیری کند.

از آنجا که در طول یک سال گذشته جنگ نفتکش‌ها به آغاز جنگ سایه میان ایران و اسرائيل منجر شده، تهران در تلاش است فعالیت‌هایش در آب‌های منطقه را گسترش دهد. تهران نفتکش‌های بین‌المللی را توقیف و به کشتی‌ها حمله کرد. در نتیجه این کشمکش، کشتی‌های ایران و اسرائیل در آب‌های خلیج فارس و خلیج عدن در معرض خطر قرار گرفتند.

جمهوری اسلامی ایران همچنین به دنبال ایجاد ناآرامی در دهانه خلیج عقبه و دریای سرخ است. این امر علاوه بر پیامدهای ناشی از درگیری در سودان، بر پروژه‌های بلندپروازانه عربستان سعودی در منطقه هم تاثیر منفی می‌گذارد. به عبارت دیگر، جمهوری اسلامی ایران به برقراری امنیت و ثبات منطقه کمکی نمی‌کند و منافع عربستان سعودی را نیز همچنان هدف قرار می‌دهد.

از سوی دیگر، تهران قصد دارد با استفاده از شبه‌نظامیان حوثی، هزینه حمل‌ونقل دریایی را برای کشورها افزایش دهد و آن‌ها را برای رسیدن به خلیج ایلات یا خروج از دریای سرخ به اقیانوس هند، به عبور از مسیر دماغه امید نیک واقع در جنوب‌غربی آفریقا، یعنی دور زدن آفریقا مجبور کند.

در این صورت احتمالا حملات حوثی‌ها به کشتی‌هایی که از دریای سرخ عبور می‌کنند، برای حمایت از غزه نیست، به‌ویژه اینکه این حملات هیچ تاثیری در نبرد غزه نداشته‌اند و جنگ هنوز متوقف نشده است. در واقع، هدف از این اقدام‌های نمادین تلاش برای نشان‌دادن چیزی به نام «محور مقاومت» و یک نمایش قدرت است تا ایران در مذاکرات آینده اهرم فشاری در دست داشته باشد.

پرتاب موشک‌های بالستیک و پهپادهایی که حوثی‌ها از ایران می‌گیرند هم در واقع برای به‌رخ‌کشیدن توانمندی‌های نظامی ایران در میدان هرگونه نبرد احتمالی است که ممکن است آتش آن در آینده در خاورمیانه شعله‌ور شود.

دریای سرخ که از طریق کانال سوئز یک مسیر حیاتی بین خاورمیانه، دریای مدیترانه و اروپا ایجاد کرده است، یکی از مهم‌ترین راه‌های دریایی به شمار می‌رود که در تجارت جهانی نقش عظیمی ایفا می‌کند. اما تحولات اخیر در منطقه، علاوه بر حضور حوثی‌ها در تنگه باب‌المندب، امنیت این مسیر مهم دریایی را به خطر انداخته و اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار داده است.

افزون بر آن، ایران سعی دارد این مسیر دریایی را به عرصه درگیری تبدیل کند. به همین دلیل، نیروهای دریایی آمریکا و فرانسه تصمیم گرفته‌اند برای محافظت از کشتی‌هایی که از این مسیر عبور می‌کنند، حضورشان را در دریای سرخ تقویت کنند تا حوثی‌ها نتوانند هیچ کشتی را توقیف کنند یا هدف حمله قرار دهند.

با توجه به تهدید وزیر دفاع ایران، تشدید رفتار تهاجمی تهران در مسیرهای دریایی و افزایش حمله به اهداف راهبردی مانند سکوهای نفتی، حمله به نیروهای امنیتی در دریا، حمله به مناطق ساحلی و مداخله در مسیرهای تجاری دریایی و حمله به کشتی‌های تجاری، می‌توان گفت که آمریکا و نیروی دریایی که قرار است برای حفظ امنیت کشتی‌ها در دریای سرخ تشکیل شود، با چالش‌های بسیاری مواجه خواهند شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy