Monday, Mar 11, 2024

صفحه نخست » دخترانی که هیچگاه خدا نداشتند، از فاطی موتوری تا کودکان صیغه شده ۹ ساله

roostayee.jpgفرزانه روستایی - جوامعی که با زنان بد رفتارند از دیگر جوامع سرکوبگرتر هستند و تیغه تیز سرکوب آنها برای زنان عملا کودکان را نیز در معرض استثمار و حتی بهره وری جنسی قرار می دهد. اما جوامعی که ملاحظات ویژه برای زنان در نظر می گیرند و امتیازهای تعریف شده قانونی و ترجیهی برای آنها لحاظ می کنند همیشه جوامع دمکراتیک تر و آزادتری هستند و سرکوب اجتماعی در آنها هزینه برتر است. اساسا سرکوب زنان رابطه مستقیمی دارد با فقدان دمکراسی، با تعداد روزنامه نگاران بازداشتی ، کتاب هایی که اجازه چاپ نمی گیرند، سانسور در مطبوعات، بی شمار بودن بازداشتگاههای مخفی، متعدد بودن نهادهای امنیتی، نفوذ خارجی در ارکان کشور و در نهایت تمرکز قدرت در دست یک طیف خاص که احتمالا نظامی ها بخش مهمی از ساختار قدرت را تشکیل می دهند.

امروز جامعه ایران یکی از سرکوبگرترین دوران های سیاسی خود را تجربه می کند، زیرا سرکوب زنان به بهانه حجاب مقدمه و دستگرمی سرکوب های عمیق تر اجتماعی است. حملات شیمیایی سال قبل به مدارس دخترانه را نیز باید در همین چهارچوب ارزیابی کرد، مبنی بر اینکه تلاش می کنند با کنترل و سرکوب و مهار بیشتر زنان و دختران فرمان قضایا را به هر قیمتی که شده دوباره در دست بگیرند، اما هر چه می کنند و هر جه می گذرد بی آبروتر و ناکام تر می شوند.

وایرال شدن فیلم آن بسیجی دوست سعید طوسی که از صیغه کردن یک دختر بچه ۹ ساله می گوید که پدرش توانایی پرداخت کرایه را نداشت یادآور فعالیت و تعطیلی جمعیت امام علی است که هزاران نفر از کودکان کار را تحت پوشش داشت. شارمین میمندی نژاد بنیانگذار جمعیت خیریه امام علی پس از آزادی از زندان و خروج از کشور در مصاحبه با بی بی سی گفت که کودکان و دختران کار در معرض ستم مضاعفی قرار دارند ، زیرا هم از امنیت اجتماعی و خانوادگی محروم هستند و هم در تماس با مافیای چند سری که اقتصاد سیاه ایران را اداره می کند عملا فطره قطره فنا می شوند.

با جمعیت امام علی ما در یافتیم که کودکان کار بخشی از بازرا توزیع مواد مخدر بویژه در تهران هستند که سالانه ۳۰ میلیارد دلار گردش مالی دارد. همین کودکان غالبا شاکله اقتصاد زباله گردی و بازیافت را تشکیل می دهند که سالانه ۶۰۰۰ مبلیارد تومان سود تولید می کند و سهم شهرداری از آن فقط ۱۲۰ میلیارد تومان است. کسی نمی داند آن ۳۰ میلیارد دلار و بخش اعظم آن ۶۰۰۰ میلیارد تومان به جیب کدام نهاد انقلابی می رود.

از تجربیات جمعیت امام علی دریافتیم که پسران نوجوان زباله گرد در موارد مهمی جذب سازمان سرکوب تشکیلات سپاه و قرارگاه ثارالله می شوند.

اما ماجرای دختران کودک کار یا زباله گرد بس تلخ تر و دل ریش کننده تر است. شارمین میمندی نژاد بنیانگذار جمعیت امام علی در مصاحبه خود با بی بی سی گفت که این دختران خردسال از طریق دفاتر ازدواج و طلاق مجاور امام زاده ها عملا به فروش می رسند و یک کلاه شرعی نیز برای آن .جود دارد و آن اینکه اسلام صیغه را میمون و مبارک می شمارد. برخی از این دختربچه های ده دوازده ساله بیش از بیست بار دست به دست و دچار اعتیاد و حتی باردار شده اند در حالیکه کودکی بیش نبودند و نیستند.

کشور ایران امروز درگیر این تجربه دردناک است که یک نگاه مذهبی افراطی و عصرحجری و سرکوبگر عملا اداره کشور را با همه جزییات بر عهده دارد. غالب روحانیون، ولی نه همه آنها از این نگاه افراطی مذهبی حمایت می کنند. همه رخداد هایی که در این چند ساله عامل ناامنی و سرکوب خشن و وحشیانه زنان بوده اند با یک منطق حوزوی و آخوندی حمایت شده اند. از اسیدپاشی به صورت دختران تا صدور مجوز خرید و فروش دختران ۹ ساله. از به کارگیری کودکان بی سرپرست با بد سرپرست در واحدهای شبه نطامی سرکوبگر تا حلال شدن استخدام طیفی از زنان نشانه دار به عنوان پرستو برای به تور انداختن فعالان سیاسی تا نمایش دادن آنها در مراست حکومتی.

هر آنچه در این چند سال از اسمان کشور باریده رنگ اسلام داعش و طالبانی را داشته، اما تحریم انتخابات و اینکه نمایندگان مجس ۱۲ با خنده دارترین آمار وارد مجلس می شوند و در بسیار از حوزه ها آرای باطله نفر اول یا دوم بوده باید منتظر رخدادهای بس بزرگی بود. بعید به نطر می رسد دره ای که در زیر پای مردم ایران حفر کرده اند عمیق تر از این شود و مردم بیش از این بتوانند تورمی را تحمل کنند که عملا سه رقمی است، اما آن را همیشه دو رقمی می خوانند.

ظاهرا سال ۱۴۰۳ قرار است سال متفاوتی باشد برای مردم ایران و نیز برای روابط مافیایی قدرت حاکم بر کشور. در هر حال هر آنچه رخ دهد پروژه سرکوب زنان و پروژه خنده دار کنترل حجاب عملا تبدیل به تفنگی شد که فقط به عقب شلیک می کند و از قضا کسی را می زند که دست بر ماشه دارد. انقلاب زن زندگی آزادی رمز تغییر بزرگترین معادلات سیاسی کشور را با خود داشت و دارد و هموز منتظر جرقه ای برای شعله ور شدن است.

هر روز که می گذرد ادامه حیات نظامی که با نگاه اسلام طالبانی خود نقش و وزن احتماعی زنان را نادیده گرفت دشوار تر می شود. ۴۴ سال دختران کودک این کشور را با مجوز یک آخوند در کنار یک امام زاده فروختند و کسی دم برنیاورد. اما امروز، هر روز که می گذرد پنهان کردن قضایا و حواله دادن امور به آسمان و استناد به روایات خنده دار ۱۴۰۰ سال پیش غیرممکن تر و دشوارتر می شود. شاید طلیعه آن اتفاق یزرگ برف و بارانی باشد که بالسویه همه کشور را خیس و سپید پوش کرد و حتی کویر تفتیده مرنجاب را از برف بی نصیب نگذاشت.

***



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy