Friday, Mar 15, 2024

صفحه نخست » پشت پرده نشست دو روزه اسماعیل قاآنی و حسین سلامی با سران شبه‌نظامیان یمن، عراق، سوریه + هیئتی از حزب‌الله و حوثی‌ها

meeting2.jpgرادیو فردا - خبرگزاری رویترز به نقل از «هفت منبع» گزارش داد فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به تازگی در سفر به لبنان و گفت‌وگو با دبیرکل حزب‌الله تأکید کرده که ایران مایل نیست به دامان جنگ میان حزب‌الله و اسرائیل کشیده شود.

بر اساس این گزارش که روز جمعه ۲۵ اسفند منتشر شد، حسن نصرالله به اسماعیل قاآنی «دوباره اطمینان داد» که نمی‌خواهد ایران در جنگ با اسرائیل یا آمریکا درگیر شود و حزب‌الله «به تنهایی خواهد جنگید».

این گزارش حاکی است حسن نصرالله در این ملاقات، که پیشتر گزارش نشده بود، به فرمانده نیروی قدس گفت «این مبارزه ما است».

سه منبع از هفت منبعی که رویترز اظهارات آن‌ها را اساس این گزارش خود قرار داده است، افرادی «از درون دایره قدرت» جمهوری اسلامی ایران توصیف شده‌اند.

این سه منبع گفتند احتمال درگرفتن جنگ تمام عیار بین اسرائیل و حزب‌الله، در صورت ادامه حملات حزب‌الله به شمال اسرائیل، در کانون مذاکرات اسماعیل قاآنی و حسن نصرالله بود. سایر منابع رویترز نیز همگی محتوای مطرح‌شده در دیدار اسماعیل قاآنی و حسن نصرالله را تأیید کردند.

این منابع افزودند جدای از لطماتی که جنگ کامل می‌تواند به حزب‌الله وارد کند، چنین وضعیتی به‌دلیل تشدید تنش، ایران را برای نشان دادن «واکنش جدی‌تر» تحت فشار قرار خواهد داد.

دو منبع منطقه‌ای گفتند درگرفتن جنگی در لبنان که به‌طور جدی حزب‌الله را تحقیر کند، «ضربه بزرگی» برای ایران نیز خواهد بود که از آغاز پایه‌گذاری این گروه با یاری تهران در بیش از ۴۰ سال موجودیت آن، به عنوان «سنگری در برابر اسرائیل» و حمایت از منافع ایران در پهنه وسیع‌تر منطقه بوده است.

نگرانی از گسترش جنگ

یک مقام ایرانی به رویترز گفت در نشستی دو روزه در ایران که اسماعیل قاآنی و حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، با سران شماری از گروه‌های شبه‌نظامی در یمن، عراق، سوریه، هیئت حزب‌الله و هیئتی از سوی حوثی‌ها حضور داشتند، حماس شرکت نکرد.

در این گزارش همچنین به نقل از «دو منبع همسو با دیدگاه‌های تهران» آمده است که ایران و حزب‌الله به عواقب یک جنگ همه جانبه در لبنان و احتمال گسترش آن که ممکن است به حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران هم کشیده شود، واقف هستند.

عبدالغنی الاریانی، محقق یک اندیشکده در یمن، نیز به رویترز گفته است مقامات ایران «عملگرا هستند و از گسترش جنگ می‌ترسند».

به گفته آقای الاریانی، ایران حاضر بود با یک اسرائیل تنها بجنگد اما می‌داند که با گسترش جنگ، پای آمریکا به آن باز خواهد شد.

حزب‌الله، از یک روز پس از حمله هزاران تن از اعضای حماس به خاک اسرائیل که کار را به جنگ در غزه کشاند، روزانه حملات راکتی، خمپاره‌ای و پهپادی علیه اسرائیل انجام داده است.

در طرف اسرائیلی ده تن شامل شش غیرنظامی کشته و در طرف لبنانی نزدیک به ۳۵۰ تن کشته شده‌اند که اکثر آن‌ها نیروهای حزب‌الله بوده‌اند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، تأکید کرده که کشورش قصد دارد با تشدید واکنش به تحرکات حزب‌الله اعضای این گروه را از جنوب لبنان دور کرده و نیروهای این گروه را بر اساس قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت تا پشت خط رود لیتانی در لبنان به عقب براند.

دولت اسرائیل در را به روی دیپلماسی باز گذاشته اما زیر فشار افکار عمومی اسرائیل قرار دارد که برای بازگشت امن ده‌ها هزار تن از ساکنان تخلیه‌شده از شهرهای شمالی اسرائیل، خواهان ورود ارتش به جنگ علیه حزب‌الله هستند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy