Thursday, Aug 22, 2024

صفحه نخست » نخستین مصاحبه وزیر امور خارجه دولت پزشکیان با یک رسانه خارجی

araghchi.jpgتاکید عراقچی بر مدیریت تنش‌ها با واشنگتن به شرط احیای برجام

رادیو بین المللی فرانسه - عباس عراقچی، وزیر امور خارجه دولت چهاردهم در نخستین مصاحبه خارجی خود تاکید کرد که به دنبال مدیریت تنش‌ها با واشنگتن و بازسازی روابط با کشورهای اروپایی بر اساس یک سری شروط است. به گفته وی از جمله این شروط احیای برجام و رفع تحریم‌ها خواهد بود.

وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با یک رسانه ژاپنی گفت که وزارت امور خارجه ایران به‌عنوان گامی «تعیین‌کننده» در راستای «رفع تحریم‌ها» ی اقتصادی ایران و بازگشت آن به روابط تجاری عادی در جامعه بین‌المللی، به دنبال «مدیریت تنش‌ها با واشنگتن و بازسازی روابط با کشورهای اروپایی» خواهد بود، اما به شرط کنار گذاشتن "رویکرد خصمانه" آنها و تلاش برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و رفع تحریم‌ها.

وی افزود: «در سخنرانی سیاست خارجی خود در مجلس شورای اسلامی، هدف حساس رفع تحریم‌ها به‌ویژه تحریم‌های یکجانبه را از طریق مذاکرات جدی، متمرکز و زمان‌دار و با رعایت اصول اساسی ملت مورد تاکید قرار دادم.»

پیش از این عباس عراقچی در مجلس برای تبین سیاست‌های خود گفته بود که برجام یا همان توافق هسته‌ای ایران با کشورهای غربی، «قابل احیا نیست.»

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

وی همچنین گفته بود که «ما هیچ‌گاه با آمریکا نمی‌توانیم رفع تخاصم کنیم، اما می‌توانیم این تخاصم را به‌گونه‌ای مدیریت کنیم کهمردم آسیب کم‌تری ببینند.»

براساس اظهارات او در مجلس برای رسیدن به این هدف باید راه «بی‌اثر سازی و دور زدن تحریم‌ها و رفع تحریم‌ها» را دنبال کرد.

وی همچنین گفته بود که اگر روزی با آمریکا «دوست» شویم یعنی ماهیت آمریکا یا ایران عوض شده است.

عراقچی که در کارنامه خود حضور در سفارت ایران در ژاپن به عنوان سفیر را دارد، همچنین در گفت‌وگو با این رسانه ژاپنی درباره اولویت‌های سیاست خارجی ایران در آینده با تاکید بر «جایگاه برجسته ژاپن» گفت: دولت جدید توسعه روابط با شرق آسیا را هدفی محوری می‌داند.

به گفته وی در شاریط تحریم‌های آمریکا و در مواجهه با ابهامات جهانی و تحولات سریع، گشودن راه‌های جدید برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری ضروری است.

وزیر امور خارجه ایران افزود: « ما باید از موانعی که مانع منافع متقابل می شوند، عبور کنیم و نیازهای حیاتی خود را اولویت بندی کنیم. با ارزیابی جامع چشم‌انداز فعلی، می‌توانیم یک مشارکت سازنده برای پیشبرد پیشرفت و رفاه ملت‌ها ایجاد کنیم.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy