Wednesday, Oct 23, 2024

صفحه نخست » بیست‌وپنچ چالش داخلی، منطقەای و فرامنطقەای پیش روی رژیم، هادی صوفی‌زادە

Hadi_Soufizadeh.jpg

یک) ارمنستان تنها کشور قفقاز جنوبی کە در حوزە فرهنگی و امنیتی ایران قرار دارد اما اگاهانە و با استفادە از فرصت بوجود امدە ناشی از گرفتاری روسیە در جنگ با اکراین بە تغییر استراتژی پنهان روی اوردە و در چرخش ۱۸۰ درجەای بە سمت ترکیە و اذربایجان حرکت میکند. برنامە اجرای کریدور زنگەزور با ان دو کشور را در سر می‌پروارند و این یعنی رهایی ان کشور از بن بست ژئوپولیتیکی و در مقابل بە معنای خفگی ژئوپولیتیکی ایران.

دو) امارات متحدە عربی با اجماع بین المللی، کلیە سازوبرگ قانونی را برای بازپس گیری جزایرش (تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی) امادە کردە است در اخرین موضعگیری شاهزادە ان کشور از توسل بە زور علیە ایران سخن بمیان اوردەاست.

سە) دولت عراق با قرارداد کریدور فاو بە اسکندورن با ترکیە عملا طرح کریدور ایران بە لاذقیە را مختل کرد.

چهار) طالبان در افغانستان تهدیدی غیرقابل پیش بینی علیە ایران.

پنچ) جمهوری اذربایجان عملا از حقوق اذریهای ایران وبازگشت انان بە مام میهن (اذربایجان بزرگ) در رسانەهای رسمی و نیمە رسمی خود خبر میدهد و این یعنی ایندە خطر از ناحیە اذربایجان جدی است. در چند سال گذشتە حس استقلال طلبی در میان اذریهای ایران فزونی یافتەاست.

شش) ترکیە مرز زمینی خود با ایران را بە طول ۴۰۰ کیلومتر دیوار بتونی کردە و پیام این دیوار جلوگیری از موج مهاجرت میلیونی ایرانیان در صورت استارت جنگ است و این یعنی ورود یا کشاندن ایران بە جنگ جدیست.

هفت) سرازیرشدن سرمایەهای ایران بە ترکیە و دوشیدن ایرانیان توسط ترکیە.

هشت) باج دهی ایران بە ترکیە تا بعنوان تنها متحد فعلی بویژە در سرکوب کوردها کنار ایران باشد اماترکیە همانند ایرانیها تک بعدی و امنیتی بە جهان پیرامون نمینگرند. همینک موضوع حل مسئلە کوردها را در پارلمان ان کشور بحث گرم است و در صورت گشایش در اشتی میان تورکها و کوردها ایران در سرکوب کوردها تنها می‌ماند.

نە) ترکیە با دور زدن تحریمهای امریکا علیە ایران سود سرشاری میبرد و ایرانیان تحقیرشدەترین ملت مقیم ترکیە هستند.

دە) روسیە بر سر ایران با غرب معاملە میکند. نوع معاملە از قبیل لغو عضویت ایران در پیمان شانگهای، لغو و یا تعلیق توافقنامە جامع با ایران.

یازدە) روسیە در موضوع جزایر اماراتی کە در اشغال ایران است جانب امارات را گرفتەاست.

دوازدە) هیچکدام از کشورهای عربی در قضیە حماس و حزب اللە با ایران همسو نیستند و ایران عملا تنها ماندەاست.

سیزدە) نوسازی و پروژە ۲۰۳۰ سعودی عربیا چهرەای نوین از جهان اسلام ارائە خواهد داد و پایان ایدئولوژی افراط گرایی اسلامی.

چهاردە) چین در خصوص جزایر سەگانە اماراتی کە در اشغال ایران است جانب امارات را گرفتەاست.

پانزدە) تحریمهای گستردە غرب علیە ایران برای فشار بیشتر بە ایران در دست اجراست و این یعنی دولت پزشکیان قادر بە بهبود وضعیت و یا توان تغییردر عرصە بین المللی نخواهد داشت.

شانزدە) گروە هفت ایران را بە پایان دادن حمایت از حماس و حزب اللە فراخواند.

هفدە) احتمال قرار گرفتن سپاە پاسداران در لیست تروریسم در ممالک غربی.

هیجدە) تلاش اروپا برای اجرای کریدور میانی کە کشورهای اسیانە میانە را بە اروپا از کریدور زنگەزور وصل میکند و اینهم یعنی انزوای ایران.

نوزدە) با پایان جنگ غزە سعودی عربیا و اسرائیل بە عادی سازی روابط ادامە خواهند داد و اینهم شکست ایدئولوژیکی رژیم ایران در جهان اسلام.
بیست) راەاندازی کریدور جنوبی کە هند را از محور امارات، سعودی، اردن و اسرائیل بە یونان ربط میکند و اینهم بی اثری تنگە هرمز کە ایران هرازچندگاهی تهدید بە بستن ان میکند تا بە ظن خود امنیت انرژی جهان را مختل کنند.

بیست و یک) کوتاە کردن دست ایران در منطقە برای همیشە.

بیست و دو) احتمال تهاجم اسرائیل بە ایران و ایندە تاریک برای ایران بمثابە شکستی خفت بار همانند شکست صفویان از امپراتوری عثمانی.

بیست و سە) وحشت رژیم از شورش مردمان ایران بعداز تهاجم اسرائیل بە ایران.

بیست و چهار) احتمال انتقال پروندە ایران بە شورای امنیت همانند سوریە در صورت توسل بە کشتار مردم.

بیست و پنچ) سوریەای شدن ایران و سرانجام تجزیە کشور.

هادی صوفی‌زادە

*

*



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy