چهارشنبه 13 خرداد 1383

احسان نراقي"آزادي" را منتشر مي‌‏كند، ايلنا

تهران-خبرگزاري كار ايران
"آزادي" مجموعه‌‏اي از مطالب مختلف, مصاحبه‌‏ها و مقالات احسان نراقي به زودي منتشر مي‌‏شود.
به گزارش خبرنگار ايلنا, در يكي از تحليل‌‏هاي اين مجموعه نراقي بحث مفصل 60 صفحه‌‏اي پيرامون پيدايش, سرانجام و فروپاشي اتحاد جماهير شوروي سابق انجام داده است.
وي در اين تحليل عنوان كرده كه "نبود آزادي" مهم‌‏ترين عامل نارضايتي مردم از نظام كمونيستي شوروي سابق و مهم‌‏ترين دليل فروپاشي آن بوده است.
نراقي در اين تحليل عنوان مي‌‏كند كه‌‏در نظام شوروي به دليل تمركز قدرت دردست دولت وحزب كمونيست, آزادي به مخاطره افتاده بود.در اين خصوص اشاره شده است: لنين حتي به نصايح لوگزامبورگ و كتسكي توجه نكرد, زيرا او شيفته قدرت بود و همچون سلاطين كه قدرت را در ديكتاتوري مطلق‌‏عنان مي‌‏ديدند, او ديكتاتوري را در حزب جستجو مي‌‏كرد.
يكي از مسائلي كه نراقي در كتاب خود به آن اشاره كرده بيماري لنين در دو سال آخر عمرش , انزواي وي و چگونگي بهره‌‏گيري استالين ازبيماري لنين براي كسب قدرت در حزب كمونيست شوروي است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

همچنين در اين كتاب مسائل ديگري از قبيل: تحولات حقوق بشر طي هزار سال گذشته از جمله انقلاب كبير فرانسه بررسي شده است. گفت‌‏وگوي تمدنها, مسائل فعلي ايران, ارتباطات خارجي ايران, همچنين بررسي تحولات حوزه علميه, تحليل وضعيت اجتماعي ايران, نقدهايي به فعاليت‌‏هاي اصلاح‌‏طلبان طي چند سال اخير و... از جمله مسائلي هستند كه در اين كتاب بررسي شده‌‏اند.
نراقي همچنين در كتاب"آزادي" به نقد آراي شريعتي پرداخته و نكات مثبت و منفي آن را مد نظر قرار داده است.
وي در اين كتاب به نقش شريعتي در به قدرت رسيدن روحانيت در ايران اشاره كرده و نكته مثبت آثار شريعتي را نتايج حاصل از آراي وي در تحول جامعه مردسالاري ايران و امكان مشاركت زنان در عرصه‌‏هاي اجتماعي و سياسي برشمرده است.
لازم به ذكر است اين كتاب توسط نشر افكار , در 400 صفحه تا پايان هفته آينده به بازار نشر عرضه خواهد شد.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8458

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'احسان نراقي"آزادي" را منتشر مي‌‏كند، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016