جمعه 21 اسفند 1383

تقابل "اسطوره" و "تاريخ" در آثار بهرام بيضايي منتشر شد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب

«تقابل ”اسطوره” و ”تاريخ” در آثار «بهرام بيضايي» منتشر شد.

به گزاش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ «الهام باقري»، شاعر، نويسنده، منتقد و كارشناس ارشد زبان و ادبيات پارسي، تازه‌ترين كار پژوهشي‌اش را، در نقد و تفسير آثار «بهرام بيضايي»، نويسنده، نمايشنامه‌نويس، فيلمنامه‌نويس و كارگردان معاصر تئاتر و سينماي ايران منتشر كرد.

باقري در گفت‌وگويي با ايسنا گفت: در اين كار پژوهشي، نخست، به زندگي، سبك نگارش و آثار بهرام بيضايي اشاره كرده‌ام؛ سپس در آثاري كه در اسطوره و تاريخ ريشه دارند، ‌به جست‌وجو پرداخته‌ام.

وي تصريح كرد: «اسطوره» در «ناخودآگاه» همه‌ي مردم ساخته و پرداخته مي‌شود.

او افزود: در اين «پژوهش» حضور «اسطوره» در «ذهن» بشر ـ از ديدگاه روانكاران ـ بررسي شده است.

باقري تاكيد كرد: اسطوره‌ها زاده‌ي انديشه‌ي گروهي‌اند؛ و به دست هنرمندان تغيير شكل مي‌يابند؛ و به نيازهاي روحي هر دوره‌ي تاريخي مي‌توانند پاسخ مثبت دهند.

وي گفت: بيضايي با آگاهي بر اسطوره‌هاي ايران و تاريخ نانوشته ـ «فراتاريخ» ـ درصدد است تا اسطوره‌ها را كه بنا به دلايل نامعلوم در ايران، «ايستا» و «منفعل» مانده‌اند، به «تحرك» وادارد؛ و امروزي‌شان كند! براي اين مهم،‌ در هر اثرش به بررسي يكي از جوانب ماندگاري و ايستايي بشر مي‌پردازد؛ تا «ايرانيان» ـ با آگاهي بر ضعف «ناخودآگاه» گروهي‌شان ـ راه رهايي از «بند»‌هاي كهنه و «پوسيده»‌ي «خرافات» را پيدا كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

باقري افزود: در اين پژوهش، كوشيده‌ام ـ ضمن بررسي آثار بيضايي ـ با مضمون «اسطوره» و «تاريخ»، حركت فكري وي را، با گذراندن اسطور‌ه‌ها از «دالان تاريخ» و يافتن «نقاط پنهان» و گنگ ذهن اسطوره‌ساز دريابيم و بدانيم كه اسطوره هنوز وجود دارد؛ پرورده مي‌شود؛ تغيير مي‌كند؛ و احيانا به‌صورت‌هاي نويني ساخته مي‌شود؛ و جاي خود را نيز در اذهان مردم مي‌يابد.

‌اين كتاب را، انتشارات «جهان انديشه» با شمارگان 1200 نسخه، در 206 صفحه، ‌در قطع رقعي، با جلد شوميز و به ارزش 19000 ريال منتشر كرده است.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19226

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تقابل "اسطوره" و "تاريخ" در آثار بهرام بيضايي منتشر شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016