سه شنبه 16 فروردين 1384

سوسن تسليمي پركار در سوئد، فراموش شده در ايران! ايسنا

سوسن تسليمي

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما


سوسن تسليمي، بازيگر تواناي سينما و تئاتر ايران هم اكنون در حال تمرين يك نمايش بر اساس نمايشنامه اي از يكي از نمايشنامه نويسان مطرح سوئدي است كه به زودي آن را درسالن اصلي تئاتر شهر يوتوبري (گوتبرگ ) به روي صحنه خواهد برد


به گزارش خبرنگار هنري ايسنا ،يوتوبري دومين شهر بزرگ سوئد محسوب مي شود و تمام بازيگران اين نمايش سوئدي هستند. سوسن تسليمي اين نمايش را نمايش گران وپرحجمي ناميده است . همچنين تسليمي هم اكنون در حال مونتاژ مجموعه تلويزيوني "بازداشتگاه" است اين مجموعه در سالن نمايش يوتوبري (گوتبرگ)فيلمبرداري شده ومونتاژ آن ‌‌٤ ماه طول خواهد كشيد. مجموعه بازداشتگاه , براساس خاطرات يك زنداني است كه در زندان گوتبرگ مدتي را به سر برده وخودسوسن تسليمي در فيلمبرداري آن هم نقش داشته است .


تسليمي در اين مجموعه به مسائل مهاجرت از بعد اجتماعي و فلسفي پرداخته است اين سريال كه در ‌‌٤ قسمت يك ساعته توليد مي شود قرار است از شبكه(اس وي تي )پخش شود كشورهاي فنلاند و نروژ هم زمان با پخش اين سريال در سوئد, آن را از شبكه هاي سراسري خود پخش خواهند كرد. اين سريال كه به نوعي به نقد اجتماعي جامعه مي پردازد توجه مسئولان شهر گوتنبرگ به خود جلب كرده است.سوسن تسليمي همچنين قرارداد كارگرداني يك فيلم بلند سينمايي را امضا كرده است كه پيش توليد آن ‌‌٥ ماه به طول مي كشد. نشر ثالث ناشر كتاب اسطوره مهر كه بيتاملكوتي درباره زندگي و آثار سوسن تسليمي آن را نوشته نيز قصد دارد مراسم رونمايي از اين كتاب را با حضور هنرمنداني چون بيضايي برگزار كند و فيلمي از دوران دانشجويي او به نمايش در آورد


/الگوي بازيگران بزرگ/


براساس نظرات منتقدان ،سوسن‌ تسليمي‌ يكي از بهترين‌ هنرپيشه‌ هاي تاريخ‌ سينماي‌ ايران‌ است. بازي‌هاي سوسن تسليمي هنوز الگوي بازيگري بسياري از بازيگران حتي مطرح سينماي ايران است. تسليمي در خانواده‌اي هنرمند بزرگ شده وپدر و مادرش نيز بازيگر بوده اند. ورود تسليمي به‌ سينما با فيلم‌ «چريكه‌ تارا» ساخته‌ «بهرام‌ بيضايي‌» در سال‌ ‌‌١٣٥٧ بود. فيلمي كه در ابتداي انقلاب اسلامي ساخته شد اما هرگز بر روي پرده نيامد. بعدها تسليمي همكاري خود را با بيضايي با فيلمهاي «مرگ‌ يزدگرد» (‌‌١٣٦١)«باشو غريبه‌ كوچك‌» (‌‌١٣٦٥) و «شايد وقتي‌ ديگر» (‌‌١٣٦٦)ادامه مي دهد . همكاري تسليمي و بيضايي به‌خاطر سبك‌هاي خاص كار بيضايي كه ، با انديشه‌اي خاص همراه است بوجود آمد. اوفعاليت در تئاتر را از سال ‌‌١٣٥٠ با پيوستن به گروه‌هاي تئاتري "بازيگران شهر"، "پياده" و "چهارسو" آغاز كرد. همچنين در دهه پنجاه با حضور در گروه‌ تئاتر «پياده‌» در نمايش‌هايي‌ چون‌ «واي‌ بر مغلوب‌»، «زيرزمين‌»، «عروسي‌ خون‌»، «چشم‌انداز پل‌»، «شهرها» و «مرگ‌ يزدگرد» حضور داشت. تسليمي همچنين در فيلمهاي طلسم (داريوش فرهنگ )و ماديان (علي ژكان )بازي كرده است. ماديان كه پيش از نوروز‌‌٨٤ پس از سالها درايران دومرتبه به نمايش در آمد، درباره زني به نام رضوانه است كه برايش خبر مي آورند گلبونه دخترش صاحب فرزندي شده است. رضوانه سوار بر ماديان، به اتفاق برادرش رحمت به طرف روستاي محل سكونت دختر مي رود و در طول راه سرگذشت خود را در ذهن مرور مي كند. باران بي موقع محصول سالانه را نابود كرده است و رضوانه همراه چهار فرزند يتيم خود، روزگار سختي را مي گذراند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

/يكي از محبوب ترين ها/


تسليمي چندي پيش براساس نظر سنجي منتقدان ماهنامه فيلم به خاطر بازي نقش نايي جان در باشو غريبه كوچك به عنوان يكي از محبوب ترين شخصيتهاي تاريخ سينماي ايران برگزيده شد .او دراين نظرسنجي پس از شخصيتهايي چون هامون بابازي خسروشكيبايي ،مشهدي حسن بابازي انتظامي ،سيد وقيصربابازي بهروز وثوقي و آقاي حكمتي بابازي پرويزفني زاده (رگباربهرام بيضايي ) قرار گرفت. به گزارش ايسنا، نايي جان (با بازي قدرتمند سوسن تسليمي) داستان زني شمالي است كه شوهرش براي كار به شهري ديگر رفته. مسئوليت نگهداري از خانه و بچه‌ها برعهدة نايي است. او با ديدن باشو دلش مي‌سوزد و تصميم مي‌گيرد او را هم پيش خود نگه دارد. ارتباط نايي و باشو اساس قصة فيلم را تشكيل مي‌دهد و به رشد و شناخت هر دو آنها كمك مي‌كند.. او زني وحشي است كه حتي طبيعت هم از عهدة رام كردنش برنيامده. سيماي سرد و چشم‌هاي پرنفوذ تسليمي از ويژگي هاي سوسن تسليمي است . نايي به مبارزه با طبيعت عادت دارد. ديگر ويژگي مهم او نوع رفتارش با باشو و لحن محكم و معلم‌واري است كه با دلسوزي مادرانه‌اي آميخته است. او مي‌خواهد باشو را هم مثل خودش سرسخت و محكم بار بياورد.


/تسليمي :خداحافظ ايران /


سوسن‌ تسليمي‌ در اواخردهه‌ شصت‌، از ايران‌ مهاجرت‌ كرد. اوپس از بازي در فيلم شايد وقتي ديگر ،ايران راترك نمود و به سوئد رفت.او در سال‌ ‌‌١٩٩٩ براي‌ تئاتر «مده‌آ» جايزه‌ گرفت‌ و در سال‌ ‌‌٢٠٠١ فيلم‌ خانه‌ جهنمي را كارگرداني‌ كرد. اين فيلم زندگي يک مرد ايراني مقيم سوئد است که با داشتن همسر سوئدي و دو دختر بزرگ و يک پسر نوجوان هنوز خودش را با فرهنگ جامعه ميزبان تطبيق نداده است و دائما مزاحم آزادي افراد خانواده اش است.تسليمي اين فيلم را براساس زندگي و تجربه‌هاي ايرانيان در خارج از كشور ساخته است .به گزارش ايسنافيلم كمدي درام «خانه جهنمي» به دليل نوآوري هايش، بينندگان ايراني در سراسر دنيا را متعجب كرد و تا ماه ها موضوع بحث هايي در رسانه هاي استكهلم سوئد بود.برخي رسانه ها پيش از اين خبر داده بودند كه تسليمي در حال تهيه كمدي سياه جديدي با نام «روياهاي صورتي» است كه قرار بوده در سينماهاي سوئد و اروپا اكران شود.


/افتخار سياستگذاران سينما/


بهرام بيضايي درباره “سوسن تسليمي” و علت عدم حضورش در سينماي ايران گفته است: وقتي او به هيچ وجه امكان حضور در سينماي ايران را نيافت تصميم گرفت از ايران برود.رفتن او باعث افتخار تمام سياست‌گذاران سينما و تئاتر ايران است!.

گزارش: ايسنا - محمد تاجيک

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20145

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سوسن تسليمي پركار در سوئد، فراموش شده در ايران! ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016