يكشنبه 11 ارديبهشت 1384

فتح الله بی نیاز: مردم ما کتابهای خوب را هم نمی خوانند! مهر

* "نمایشگاه کتاب" در ایران یک وظیفه کوتاه مدت و منفک از روند کلی جامعه است
--------------------

فتح الله بی نیاز - نویسنده و منتقد ادبیات داستانی ، گفت : نمایشگاه کتاب امسال هم مانند سالهای گذشته است ، به این معنا که تنها یک بازار فروش کتاب است و نیازهای عام را پاسخ می دهد .

این نویسنده و منتقد ادبیات داستانی ، درگفت وگو با خبرنگار فرهنگ و ادب مهر، با بیان این مطلب افزود : نمایشگاه های فرهنگی امروز ما هم طراز با نمایشگاه های جهان نیست ، چون خرید کتاب در کشور ما جا نیفتاده است .

فتح الله بی نیاز تصریح کرد : قبل از شروع نمایشگاه کتاب ، باید تبلیغات بسیاری در رسانه های جمعی صورت گیرد که در کشور ما متاسفانه این طور نیست، این تبلیغات و برنامه ها از نظر روحی مخاطبان را آماده رویارویی با کتاب می کند و آنها با دید باز به نمایشگاه می فرستد ، اما در کشور ما بعد از نمایشگاه قضیه کاملا رها می شود و نمایشگاه به صورت یک حرکت مقطعی تعریف و توجیه می شود .

این نویسنده و منتقد ادبیات داستانی یاد آور شد : به نظر نمایشگاه کتاب درکشور ما به صورت یک امرانتزاعی مطرح شده است ، یعنی مقوله ای جدا از ساختار جامعه شده و جای تاسف بسیار دارد که بیشتر نویسندگان ومنتقدان فرهنگی و ادبی هم همین نظر را دارند . نمایشگاه کتاب مانند یک وظیفه کوتاه مدت است وجزیی از روند کلی جامعه نیست . در صورتی که در کشورهای اروپایی وضع خیلی فرق می کند .

این نویسنده درخصوص توجه مردم به کتاب به مهر، گفت: درجامعه ما درکنار کتابهایی که مثل چیستان هستند و اندیشه ای هم در آن نیست، کتابهای خوب وارزنده هم چاپ می شود ، اما مردم ما حتی کتابهای خوب را هم نمی خوانند. چندی پیش آماری از مطالعات مردم کشورهای اروپایی مانند فرانسه و آلمان به دستم رسیده که اینطور است: حدودا 50% مردم کتابهای ساده و عامه پسند را می خوانند و 20 % مردم کتابهای جدی را مطالعه می کنند و 2 % آنها هم کتابهای خاص و تخصصی را مطالعه می کنند، در صورتی که در کشور ما این طور نیست و حدودا 10% مردم عامه پسند هستند و 5% آنها ادبیات جدی - روانشناسی - جامعه شناسی وکتابهای فلسفی را مطالعه می کنند که جای تاسف دارد.

وی اضافه کرد : به نظر من باید کتابخانه ها را در سطح جامعه افزایش دهیم ، تبلیغات کتاب را به درستی انجام دهیم ، ضمنا اهدای کتاب به مراکز مختلف هم تاثیر بسیاری در شناخت کتاب به مردم و اهل مطالعه کردن آنها دارد .

بی نیاز تصریح کرد : یک نویسنده باید تجربه زیستی قوی را پشت سر گذاشته باشد و با اندیشه ای که در اثرخود دارد مخاطب خود را تحت تاثیر قرار دهد، نمایشگاه تنها برای جذب مردم و مخاطب به کتاب است اما غنای یک اثر درجذب مخاطب ، بر عهده نویسنده کتاب است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بی نیاز خاطرنشان ساخت : نویسندگانی مانند صادق هدایت، جلال آل احمد ، محمود دولت آبادی ، سیمین دانشورو ... مطمئنا در اثرهنری شان مطلبی نهفته دارند که مخاطب را جذب کرده اند و یک کتاب مثلا رمان ، باید قصه جذابی داشته باشد و با زبان شیرین بیان شده باشد. که در این صورت ، هم درحیطه ادبیات جدی گنجانده می شود و هم مورد عامه مردم می گیرد پس فروش بالایی هم خواهد داشت ، مثلا کتابهای محمد رضا بایرامی ، سید مهدی شجاعی هم مخاطب خاص دارد و هم مخاطب عام .

این نویسنده در پایان گفت: نویسندگان ما باید مطالعات بسیاری داشته باشند و به مسافرت های تحقیقی بروند تا با تکنیک ها و شگردهای نویسنده های دیگر آشنا شوند و اندیشه خود را غنی کنند.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21852

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'فتح الله بی نیاز: مردم ما کتابهای خوب را هم نمی خوانند! مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016