چهارشنبه 26 ارديبهشت 1386

توصيه وزارت ارشاد به ۱۴ مستندساز ايرانی: آمريکا نرويد، اعتماد ملی

اعتماد ملی: پس از اينکه کاندوليزا رايس در نمايشگاه آثار نقاشان ايرانی که توسط موسسه <مری ديان> در آمريکا برگزار شده بود، حضور يافت، وزارت ارشاد به ۱۴ مستندساز ايرانی که به دعوت اين موسسه عازم آمريکا بودند، توصيه کرده است که از اين سفر صرف‌نظر کنند.

۱۴ مستندساز ايرانی به‌طور جداگانه به وزارت ارشاد فرا خوانده شده‌اند و به آنان توصيه شده است که دعوت اين موسسه را برای سفر به آمريکا رد کنند وگرنه ممکن است مشکلا‌تی برايشان پيش آيد.

اين در حالی است که برخی مطبوعات خارجی بازديد رايس از اين نمايشگاه را تحولی در رابطه ايران و آمريکا و نشانه نرمش آمريکا خوانده بودند.

موسسه "مری ديان" از ۱۴ مستندساز ايرانی دعوت کرده است تا با سفر به آمريکا از ۲۷ می تا ۱۸ ژوئن، فيلم‌های آنان در شهرهای مختلف آمريکا از جمله نيويورک،‌واشنگتن و لس‌آنجلس به نمايش گذاشته شود.

گذشته از نمايش فيلم‌های اين گروه در شهرهای مختلف آمريکا، برنامه ويژه‌ای در دانشگاه UCLA برای آنان تدارک ديده شده و بخش ويژه‌ای در جشنواره‌های "سيلور داگ" و "جکسون هال" برای نمايش آثار مستند ايرانی در نظر گرفته شده است. سفر به هاليوود و آشنايی مستندسازان با فيلمسازان آمريکايی از ديگر برنامه‌های اين سفر بود.

موسسه "مری ديان" بر اساس آنچه در سايت رسمی‌اش نوشته يک موسسه خصوصی و غيرسياسی است برای نزديکی فرهنگ‌های مختلف به هم و صرفا در حوزه فرهنگ و هنر فعاليت می‌کند و شعار "جايی که جهان گرد هم می‌آيد" برای اين موسسه انتخاب شده است.هدف از برگزاری برنامه نمايش فيلم‌های ايرانی در آمريکا نيز آشنايی مردم آمريکا با ايران عنوان شده است.اين موسسه از سال ۲۰۰۱ ميلا‌دی همکاری‌هايی را با نهادهای دولتی ايران آغاز و برنامه‌هايی برای معرفی فرهنگ و هنر ايران اجرا کرده است. در سال ۲۰۰۲ اين موسسه نمايشگاهی با عنوان "نسيم باغهای ايران" برگزار کرد که آثار پس از واشنگتن در شهرهای ديگر آمريکا به نمايش درآمد.

نژادحسينيان نماينده وقت ايران در سازمان ملل متحد نيز در اين نمايشگاه حضور يافت و سخنرانی کرد.

مشکل در رابطه اين موسسه و ايران از هنگامی آغاز شد که رايس به ديدار اين نمايشگاه رفت و در آنجا سخنانی درباره ايران بيان کرد؛ هرچند به گزارش برخی از روزنامه‌ها نقاشان ايرانی حاضر نشدند با او عکس بگيرند.

در برخی از مطبوعات از عليرضا سميع‌آذر به عنوان همراه اين نقاشان ياد شده بود، اما او ضمن تکذيب حضورش در آمريکا، درباره انتخاب اين آثار به خبرنگار اعتماد ملی گفت: اين موسسه بعد از پنج سال نمايشگاه ديگری از هنر ايران گذاشته که نشان می‌دهد کارها با ديدی غيرسياسی و مثبت انتخاب شده و سياه‌نمايی ندارد. شاهد بودم که خانم ماتيوس (مدير هنری موسسه) اصرار داشت آثاری انتخاب کند که از آنها تفسير سياسی نشود، اما بعد از قضيه شرم‌الشيخ و بازديد رايس از اين نمايشگاه قضيه سياسی شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سميع‌آذر درباره نحوه انتخاب آثار و ارسال به آمريکا می‌گويد: ۷، ۸ گالری ايرانی در برپايی اين نمايشگاه نقش داشتند، از جمله گلستان، الهه، ماه‌مهر، آريا و... از هر يک از اين گالری‌ها ۵ ،‌هنرمند انتخاب شد که از ميان آنها آثار هنرمندان نهايی انتخاب شد.

عليرضا سميع‌آذر که در انتخاب و تاييد اين آثار از جنبه هنری دخالت داشته، می‌گويد: اين آثار از شاخص‌ترين آثار توليدشده توسط هنرمندانی هستند که بعد از انقلا‌ب در جمهوری اسلا‌می به فعاليت مشغولند و من جنبه هنری آثار را تاييد کردم و از اين انتخاب دفاع می‌کنم.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33291

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'توصيه وزارت ارشاد به ۱۴ مستندساز ايرانی: آمريکا نرويد، اعتماد ملی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016