جمعه 30 شهريور 1386

جواد مجابى: فرهنگ را تابع سياست دانسته‌ايم، ايسنا

خبرگزارى دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


جواد مجابى معتقد است: سهم فرهنگ در زندگى مردم ما اندك است؛ زيرا برنامه‌ريزان فرهنگى و كسانى كه سياست‌گذارى را در عرصه‌ى فرهنگ عهده‌دارند، اين امر را جدى نمى‌گيرند.

اين شاعر و نويسنده در ادامه‌ى گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)، تصريح كرد: توجه دادن مردم به امر فرهنگ از طريق آموزش به دست مى‌آيد؛ آموزش از مدرسه تا دانشگاه، بعد هم رسانه‌هاى گروهى و همين‌طور برنامه‌هايى كه متصديان امور فرهنگى در سطح شهر پيگير آن باشند، كه البته اين‌ها همه مؤثر نيستند؛ مگر وضع اقتصادى و اجتماعى مردم در ثبات باشد.

او در ادامه افزود: تا رفاه مادى در جامعه نباشد، طبعا تضمينى براى مسائل فرهنگى وجود ندارد. در زندگى خوب، هنر و فرهنگ به معناى خاص اهميت مى‌يابند؛ وگرنه در معناى عام، مردم ايران داراى فرهنگ غنى هستند و يكى از مهم‌ترين ملل دنيا هستند كه فرهنگ غنى دارند.

مجابى همچنين درباره‌ى چيزهايى كه ما را به مظلوميت فرهنگى رسانده‌اند، توضيح داد: نوع نگاه اداره‌كنندگان كشور به صورتى بوده كه در طول صد سال اخير همواره مسائل سياسى براى‌شان بسيار اهميت داشته و اين مسائل همواره مد نظر مسؤولان و روشنفكران بوده است. مسائل اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى تابعى از سياست بوده و اين از عمده‌ترين دلايل مظلوميت فرهنگى ما مى‌تواند محسوب شود.

اين منتقد اعتقاد دارد: فرهنگ به خودى خود مى‌تواند تابع ارزش مستقلى باشد و زيرمجموعه‌ى اقتصاد و سياست نيست.

مجابى در ادامه‌ى اين بحث گفت: در دو دهه‌ى اخير به اين قضيه توجه زيادى شده است كه فرهنگ و هنر به معناى خاص مى‌توانند از مسائل ديگر مستقل باشند. همواره هنر و فرهنگى در اين كشور ارزش داشته كه سياسى و اعترضى باشد؛ اما هنرمندان ما دريافته‌اند كه فرهنگ به خودى خود حوزه‌ى مستقلى است و مى‌تواند با حوزه‌ى اقتصاد و سياست در بده بستان ارزشى باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

او سپس يادآور شد: تا خود هنرمندان متوجه اين حوزه‌ى مستقل نشوند، قادر نخواهند بود كه آن‌را به مردم عرضه كنند. علاوه بر اين‌كه سياستمداران به هنر بها نداده‌اند، هنرمندان، هنر را در سايه‌ى مسائل اجتماعى ديگر ديده‌اند. آگاه شدن به ارزش‌هاى مستقل هنر، ما را در فرهنگ خاص رشد مى‌دهد؛ البته موانعى هم در اين راه هست.

مجابى در پايان تصريح كرد: تا وقتى ما براى هنر و فرهنگ‌مان ارزش قايل نباشيم، جهان خارج هم براى آن‌ها ارزش قايل نخواهد بود.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34284

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'جواد مجابى: فرهنگ را تابع سياست دانسته‌ايم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016