شنبه 12 آبان 1386

شهرام ناظری برای شمس مولانا خواند، ايسنا

اهالی سينما شواليه‌ی ايران را کليددار کردند

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - موسيقی

شهرام ناظری تنهای آوازخوان ايرانی که نشان شواليه‌اش را فرانسوی‌ها يک ماه پيش برسينه‌اش چسباندند، روز گذشته بر مزار شمس تبريزی برای اهالی شهرستان "خوی" و هنرمندان خواند.

به گزارش خبرنگار بخش موسيقی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، اين کنسرت که در حاشيه‌ی مراسم پايانی کنگره‌ی شمس تبريزی با ۴۵ دقيقه تاخير ساعت ۱۵:۴۵ آغاز شد.

شهرام ناظری به‌ صحنه آمد و صبر کرد تا جمعيت آرام شوند؛ پس از ۱۵ دقيقه سکوت، گفت: خدای بزرگ را سپاسگزارم که به ما سعادت حضور در جوار "مرقد شمس" و مردم شريف "خوی" را داده است.

وی تشکر کرد، از هنرمندان سينما و اهالی خانه سينما که او را مورد توجه قرار دادند؛ از کسانی که اين مراسم را برپا کردند، که به اعتقاد او حتماً نتايج مثبتی در آينده برای کشور خواهد داشت.

ناظری که می‌گفت به‌خاطر اجرا بر مزار شمس، خودش را از خارج از کشور به ايران رسانده است؛ اضافه کرد: به قول يکی از بزرگان صاحب‌نظر، اينجا "قونيه دوم" می‌شود که بدون شک همين‌طور هم خواهد شد. بی‌شک اين اقدام بزرگ فرهنگی تأثير مثبتی برای فرهنگ ايران خواهد داشت و مسلماً نقطعه عطفی در تاريخ است.

او ابراز کرد، در دوره‌ی که کره زمين وارد جنگ شده است، نگاه کردن به اين مسايل انسانی و فرهنگی در آسايش انسان و صلح بشريت موثر خواهد بود.

شهرام ناظری افزود: شمس گفته است در بدترين دوران تاريخی من يار بی‌ياران هستم و اين جمله بايد بر سر در سازمان‌های دنيا قرار بگيرد.

سپس، گروه مولوی به‌سرپرستی و نوازندگی تار محسن نفر، نوازندگی کمانچه‌ی سينا جهان‌آبادی، سهيل امين‌زاده - بربط، حسين رضايی‌نيا - دف و خوانندگی شهرام ناظری خواند:

چون خيال تو درآيد به دلم رقص‌کنان چه خيالات دگر نيز سر آرد ز ميان

گرد بر گرد خيالت همه در رقص شوند و آن خيال چو مه تو به ميان رقص‌کنان

ادامه داد:

پيدا شدم، پيدا شدم، پيدای ناپيدا شدم

شيدا شدم، با او بُدم، بی او شدم، ...

اجرا با تشويق پياپی گل ريختن کودکی بر سر گروه ادامه پيدا کرد:

عاشقی پيداست از زاری دل نيست بيماری چو بيماری دل

با مکث‌ها، تشويق‌ها ادامه پيدا می‌کرد و در ادامه شهرام ناظری باز هم خواند:

باز آمدم چون عيد نو تا قفل زندان بشکنم وين چرخ مردم خوار را چنگال و دندان بشکنم

هفت اختر بی آب را کاين خاکيان را می خورند هم آب بر آتش زنم هم باده‌هاشان بشکنم

از شاه بی‌آغاز من پران شدم چون باز من تا جغد طوطی‌خوار را در دير ويران بشکنم

زآغاز عهدی کرده‌ام کاين جان فدای شه کنم بشکسته بادا پشت جان گر عهد و پيمان بشکنم

امروز هم‌ چون آصفم شمشير و فرمان در کفم تا گردن گردن کشان در پيش سلطان بشکنم


...

او هم‌چنان می‌خواند تا اجرای ۴۵ دقيقه‌ا‌ی به‌پايان رسيد و علی‌ نصيريان و داود رشيدی نيز به احترام استاد آواز ايران برخاستند و او را تشويق کردند و نوبت به تقدير خانه‌ی سينما از استاد آواز ايران رسيد. عليرضا رييسيان و محمدرضا اصلانی به‌نمايندگی از اهالی سينما لوح تقدير خانه‌ی سينما و کليد طلايی بارگاه حضرت شمس تبريزی به استاد آواز ايران اهدا و سپس نشان "شمس" جشنواره نيز توسط ايوبی - معاون فرهنگی، ‌اجتماعی و شوراهای وزارت کشور - به ناظری اهدا شد.

عليرضا رييسيان هم به نمايندگی از اهالی سينما در سخنانی گفت: خانه سينما با توجه به جايگاه سينمای ايران که قدردانی را از وظايف خودش می‌داند، قصد دارد اين مراسم تقدير را انجام بدهد.

محمدرضا اصلانی در ادامه متن لوح شهرام ناظری را خواند که در هشتصدمين سالگرد تولد مولانا به پاس و احترام ملت ايران خانه سينما اين مراسم را انجام می‌دهد.

در اين مراسم به نمايندگی از اهالی سينما، فرشته طائرپور، حميد جبلی، هانيه توسلی، داود رشيدی، علی نصيريان، منوچهر شاهسواری، مسعود رايگان، مهتاب کرامتی، فاطمه گودرزی، منوچهر محمدی، سيروس الوند، عبدالحسن برزيده، فرهاد توحيدی و به نمايندگی از هيات مديره‌ی خانه سينما کامران ملکی، رويا تيموريان و رضا ميرکريمی حضور داشتند.

در حاشيه:

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

- هم‌زمان با اجرای کنسرت، امضا و فيلم‌برداری از هنرمندان ادامه داشت.

- تا مسافت زيادی اطراف محل اجرای کنسرت، پشت‌بام‌های خانه‌ها، تير چراغ برق‌ها، حتا مقابل جلوی سن نيز مملو از جمعيت بود.

- فرمان سکوت‌ از سوی مجری برنامه برای شروع برنامه بيش از ۱۵ دقيقه راه به جايی نبرد و برنامه با تاخير آغاز شد.

- کنسرت شهرام ناظری بعد از کنسرت‌های حسام‌الدين سراج و عبدالحسين مختاباد اجرا شد.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34798

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شهرام ناظری برای شمس مولانا خواند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016