شنبه 6 بهمن 1386

برگزاری جايزه‌ فرهاد به تعويق افتاد، فريدون شهبازيان: کاری می‌کنيم کارستان! ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - موسيقی

برگزاری جايزه‌ی فرهاد که قرار بود تا پايان زمستان در تهران برگزار شود، به ارديبهشت‌ماه سال آينده موکول و مهلت ارايه آثار برای اين جايزه نيز تا پايان بهمن‌ماه جاری تمديد شد.


کاری که می‌خواهد کارستان شود

به گزارش خبرنگار بخش موسيقی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، فريدون شهبازيان - دبير جايزه فرهاد - در نشست خبری که صبح امروز در خانه‌ی هنرمندان ايران برگزار شد، عنوان کرد: ما دوست نداشتيم که اين تاخير در برگزاری جايزه‌ی فرهاد بيافتد، اما تقارن يک‌سری مسايل اجتماعی باعث اين تاخير شد و ما از سر ناچاری برگزاری اين جشنواره را به پايان ارديبهشت سپرديم؛ اگر در آن زمان هم قرار باشد اين جشنواره برگزار نشود، برگزاری آن را به سالی ديگر موکول می‌کنيم.

شهبازيان که حدود دو دهه مسووليت معاونت موسيقی مرکز موسيقی صدا و سيما را به‌عهده داشته است، توضيح داد: ما سعی داريم که جشنواره‌ی خوب و متفاوتی برگزار کنيم و در واقع اگر عرضه داشته باشيم کاری می‌کنيم کارستان، در هر جايزه و جشنواره‌ای اولين اهميت نوع داوری و ارايه آثار است. اين که آيا آثار وجه‌ی قانونی، اجتماعی و يا هنری دارند و يا خير. ما می‌خواهيم در اين جشنواره اين نکات را به بهترين نحو اجرا کنيم؛ اگرچه امسال اولين سال برگزاری جايزه‌ی فرهاد است، اما تلاش داريم که کاری را که به‌وسيله خانه فرهاد آغاز شده و با حمايت حسين احمدی - مدير دفتر موسيقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - مجوز گرفته است، به بهترين صورت ممکن برگزار کنيم.

او خبر داد: تاکنون ۴۰۰ قطعه به دفتر جايزه فرهاد رسيده است؛ ما قرار است که به آثار برگزيده جشنواره سه جايزه در شاخه‌های آهنگ‌سازی، ترانه‌سرايی و خوانندگی نيز سه جايزه ديگر به بهترين‌ها تقديم کنيم. اهداف اين جشنواره بزرگ است که شايد خيلی از آن‌ها دست نيافتنی باشند؛ اما تلاش ما بيش از همه استفاده از جوان‌هايی است که موسيقی پاپ کار می‌کنند.

شهبازيان به موسيقی پاپ ايران و ضرورت پرداختن به آن هم اشاره کرد و گفت: موسيقی پاپ ايران اين روزها بسيار آسيب‌پذير است؛ اميدوارم که اين جايزه بتواند چشم‌انداز زيبا و رشک‌برانگيزی برای آينده موسيقی پاپ و موسيقی جوان ما باز کند. شايد اين جايزه بتواند به مدعيان رنگارنگ پاپ در آن سوی آب‌ها، موسيقی واقعی پاپ ايران را نشان دهد.

اين آهنگ‌ساز و نوازنده‌ی ويلولن افزود: سعی می‌کنيم که ارايه‌ی آثار را به‌گونه‌ای انجام دهيم که بگوييم که آثار منتخب جايزه فرهاد در زمينه‌ی موسيقی پاپ ايرانی می‌توانند الگو باشد و در واقع، راهی برای ارايه‌ی بهتر موسيقی پاپ باز کنيم و به اعتمادی که خانه‌ی فرهاد و خانه‌ی موسيقی در زمينه‌ی برگزاری اين جايزه به ما داشته است، پاسخ‌گو باشيم.

شهبازيان درباره نحوه انتخاب آثار متذکر شد: نحوه‌ی داوری قطعات با در نظر گرفتن فاکتورهای لازم در اجرای موسيقی و نوع ملودی نحوه تنظيم، متناوب بودن ترانه و اجرای صحيح خواننده توسط هياتی از داوران انجام خواهد شد. هيات داوران انتخاب آثار در وهله اول سعی شده از بين آهنگ‌سازان، ترانه‌سرايان و خوانندگان جوان انتصاب شود. پس از انتخاب اوليه داوری نهايی با وسواس، دقت و بدون در نظر گرفتن روابط استاد و شاگردی، خالصانه و صادقانه انجام می‌شود.

دبير جايزه‌ی فرهاد به انتخاب ۲۰ اثر برای ارايه در شب‌های برگزاری جايزه فرهاد اشاره و اعلام کرد: حداکثر ۲۰ اثر برای اجرا در چهار شب جشنواره انتخاب خواهند شد؛ سعی می‌کنيم بهترين آثار را از بين آثار رسيده انتخاب کنيم، اما چون امکان آن نيست که همه‌ی آثار ارايه‌ شوند، مجبوريم تعداد محدودی را برای اجرای نهايی پذيرا باشيم، چراکه به‌لحاظ اجرايی هم بايد درپی جايی باشيم که به لحاظ آکوستيک، امکانات خوبی داشته باشد که متاسفانه به‌جز تالار وحدت کمتر تالاری را مناسب اجرا موسيقی داريم.

فريدون شهبازيان همچنين تلاش برگزار کنندگان اين جايزه‌ی فرهاد را برگزاری جشنواره‌ی بدون حاشيه، تبعات و با صداقت کامل بيان کرد و گفت: آثار برگزيده جايزه‌ی فرهاد قرار است در جامعه ارايه شوند و ما تبعات انتخاب درست اين آثار را در جامعه خواهيم ديد.

اين‌که آيا انتخاب دو رشته موسيقی پاپ کشورمان موفق بوده يا خير و اين‌که آيا می‌توانيم مشکلاتی را که در زمينه‌ی موسيقی پاپ ايران داريم - مشکلاتی که باعث به‌وجود آمدن موسيقی زيرزمينی و رپ و... شده است) حل کنيم؛ مطمين باشيد کسانی برای اين جايزه انتخاب خواهد شد که به‌واقع در زمينه موسيقی پاپ خوب کار کرده‌اند، مورد اشاره‌ی آهنگ‌ساز مجموعه‌ی "ميرزا کوچک‌خان" بود.


تشکيل دادسرای ويژه‌ی هنر


و اگر صدا و سيما حقوق فرهاد را بپردازد!


يحيی شريعت - وکيل خانه فرهاد - نيز که در اين نشست ابراز کرد: اگر صدا و سيما متقبل شود که حق و حقوق فرهاد را بپردازد، بسياری از مشکلات حل می‌شوند. ما شکايت حقوقی کرده‌ايم و مذاکراتی که داشتيم هيچ‌کدام به نتيجه نرسيدند، چون عمدتا اراده‌ای پشت سر آن نيست؛ در آخرين پی‌گيری‌ها گفته شده که نحوه شکواييه حکم ما کمی تند و تلخ بوده است.

وی افزود: ما می‌گوييم نبايد پا روی حق هنرمند گذاشته شود و حاکميت خالق اثر هنری پايمال شود. اما متاسفانه می‌بينيم که ‌آثار فرهاد در صدا و سيما با سانسور و جرح و تعديل پخش می‌شوند و اصلا به مساله حقوق مادی هنرمند توجهی نمی‌شود. مثلا، آهنگ "يه شب مهتاب" چه ربطی به انتخابات رياست جمهوری دارد، يا ترانه‌ی کودکانه او چه ربطی به عمو سام، که اين آهنگ‌ها را با چنين تصاويری کليپ می‌کنند؟

شريعت‌ اضافه کرد: اگر ما با صدا و سيما دعوايی حقوقی داريم موضوع ديگر فرهاد نيست؛ چراکه عملکرد نامناسب ما را به راه‌های کاربردی‌تری در زمينه‌ی موسيقی پاپ رساند.

او گفت: خانه‌ی فرهاد از رييس قوه قضاييه تاسيس دادسرای ويژه‌ی هنر به‌خصوص موسيقی را تقاضا کرده است که همزمان با کميسيون‌های مختلف مجلس قانون حمايت از حقوق مصنفين اجرا شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش ايسنا، جايزه‌ی و جشنواره‌ی فرهاد، بنا بر اعلام، با هدف ايجاد شرايطی برای مشاوره، کشف استعداد و تشويق جوانان شاعر آهنگ‌ساز و آواز‌خوان به آفرينش ترانه‌های تازه و بهتر، آگاهی دادن بيشتر به شنوندگان و پروراندن سليقه‌های بهتر و درست‌تر برای پرهيز از سهل‌انگاری‌های زيان‌بار از راه نقد و بررسی و نشر منتخب آثار برتر و نيز گردآوری، اشاعه و حفظ آثار باارزش برای توانمندی در حمايت از ارزش‌های انسانی در ترانه‌های روز تدارک ديده شده است.

خانه‌ی فرهاد به‌عنوان برگزارکننده‌ی اين جشنواره اعلام کرده که جشنواره‌ی فرهاد به ترانه‌هايی که بيان نقادانه و معترض به ناهنجاری‌های اجتماعی داشته و نيز در روند رسيدن به کرامت و آرمان‌های انسانی معنا شده و بيانگر تلاش در راه صلح و آزادی باشند، توجه دارد و نيز ترانه‌هايی را مورد نظر قرار می‌دهد که بيان‌گر خواست‌های بحق انسان با راه‌کارهای امکان و ايجاد آن باشند.

اين جشنواره در رشته‌های سرايندگی شعر يا کلام ترانه، ساخت موسيقی ترانه - آهنگ و تنظيم -، آوازخوانی ترانه برنامه‌ريزی شده است.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35731

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'برگزاری جايزه‌ فرهاد به تعويق افتاد، فريدون شهبازيان: کاری می‌کنيم کارستان! ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016