دوشنبه 8 بهمن 1386

اعتراض سينماگران ايران به سياست های فرهنگی، بی بی سی

۴۵ نفر از کارگردانان و بازيگران سينمای ايران با صدور بيانيه ای نسبت به سياست های فرهنگی در سينما که منجر به انزوا و حذف بخشی از سينمای انديشمند ايران می شود، اعتراض کرده اند.

اين بيانيه را کارگردانان و بازيگرانی چون عزت الله انتظامی، پرويز پرستويی، کيومرث پوراحمد، منيژه حکمت، بهرام رادان، مسعود رايگان، عليرضا رييسيان، محسن امير يوسفی، محمد رسول اف، محمد شيروانی، اصغر فرهادی، کيانوش عياری، محسن امير يوسفی، نيکی کريمی، جهانگير کوثری، فاطمه معتمد آريا، سامان مقدم و مازيار ميری امضا کرده اند.

در اين بيانيه آمده است: "کم توجهی و ناديده گرفته شدن سينمای فرهنگی، که بخش مهمی از سرمايه ملی ايران محسوب می شود، بسيار نگران کننده است. به نظر می رسد تصميم گيران عرصه سينما، به جای همفکری و ارائه راهکارهای اجرايی برای رسيدن به افق های ملی و جهانی، با اتخاذ تصميم های نامناسب، موجب انزوا و حذف بخشی از سينمای انديشمند ايران در نمايش های عمومی شده اند، در حالی که اين بخش از سينما، مهم ترين ابزار فرهنگی در جهت شناساندن فرهنگ ايرانی به جهانيان بوده است."

اين بيانيه می افزايد: "جدی گرفته نشدن اين نوع سينما در جشنواره ی فجر و مهم تر از آن عدم نمايش عمومی اين آثار در سالن های سينما، موجب خسارت های فراوان فرهنگی و اقتصادی شده است و خواهد شد و مسکوت ماندن نمايش فيلم های فرهنگی نشانه کم توجهی مسئولان به اين بخش از سينماست."

اين بيانيه در حالی صادر شده است که در روزهای اخير حذف چند فيلم مهم جشنواره به دليل مسائل مربوط به مميزی و سانسور تعدادی از فيلم های حاضر در جشنواره، واکنش های مختلفی را در ميان سينماگران بر انگيخته و در مطبوعات ايران اين واکنش ها به شکل برجسته ای ارائه شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بيش از نيمی از نشست دبير بيست و ششمين دوره جشنواره فيلم فجر با خبرنگاران که روز گذشته برگزار شد، به همين موضوع اختصاص يافت.

دبير جشنواره فجر در اين نشست گفت: "من به عنوان دبير جشنواره نقشی در ورود فيلم‌ها به عرصه رقابت ندارم و هنوز نمی‌‌دانم اصلاحات فيلم‌ها چيست و حجم آن چقدر است چون اين موارد به ما ابلاغ نشده است."

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35745

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اعتراض سينماگران ايران به سياست های فرهنگی، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016