پنجشنبه 6 تير 1387

شکايت شجريان از شايعات و حاشيه ها، اعتماد

ديروز در فرهنگستان هنر محمدرضا شجريان رودرروي خبرنگاران نشست و درباره کنسرت در حال برگزاري خود با گروه «شهناز» و اتفاقات پيرامون آن توضيح داد. اين نشست که در ابتدا از آن به عنوان نشستي غيررسمي ياد مي شد به شکلي کاملاً رسمي و با حضور تعداد زيادي از خبرنگاران برگزار شد. گفته مي شد دليل اصلي برگزاري اين نشست انتقادات اهالي رسانه ها نسبت به نحوه برخورد برگزارکنندگان با آنها بوده است. در نتيجه اين حواشي کنسرت محمدرضا شجريان با گروه شهناز کمترين انعکاس مطبوعاتي را نسبت به کنسرت هاي چند سال اخير شجريان در پي داشت. به گونه يي که روز دوشنبه مجيد درخشاني تنظيم کننده و نوازنده گروه شهناز در گفت وگو با مهر اعلام کرد؛ «غيبت رسانه ها در کنسرت اخير شجريان يک سوء تفاهم است.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

او در اين ارتباط افزود؛ براي اولين بار است که استاد شجريان با گروه جواني چون «شهناز» همکاري مي کند و انعکاس اين مطلب مي توانست اميد و انگيزه در جوان هاي فعال در عرصه موسيقي ايجاد کند ولي متاسفانه آن گونه که بايد اين کنسرت از طريق رسانه ها منعکس نشد.» نکته عجيب اينکه در همين نشست نيز عکاسان اجازه عکاسي نداشتند و تنها به گرفتن عکسي يادگاري از محمدرضا شجريان با خبرنگاران قناعت کردند. در اين نشست که با حضور مژگان شجريان و مديران موسسه دل آواز برگزار شد خبرنگاران و عکاسان با زباني صريح با محمدرضا شجريان سخن گفتند و مشکلات خود را با او در ميان گذاشتند. يکي از خبرنگاران پيشنهاد داد که جزئيات مشکلات خبرنگاران با برگزارکنندگان که در اين نشست مطرح شد در رسانه ها منعکس نشود چرا که اين مشکلات بيشتر صنفي است و احتمالاً براي مردم جذابيتي ندارد. در اين نشست شجريان در ارتباط با اينکه گفته مي شود بخشي از عوايد مالي اين کنسرت به بازسازي آرامگاه شمس اختصاص داده خواهد شد، گفت؛ «هيچ درآمد مالي از کنسرت من به آرامگاه شمس اختصاص نمي يابد و قرار نيست به بازسازي اين آرامگاه کمک مالي کنيم. بلکه تنها هدف ما يادآوري بنيادي به نام اين عارف بزرگ و آشنايي بيشتر مردم با اين مرد انديشه و عرفان است.»

شجريان افزود؛ «ما همچنان براي بم نياز به کمک داريم و متاسفانه کمک هاي دائمي نيز به ما نمي رسد. در واقع کارهاي مان در حالت تعطيل است چرا که زمان احداث اين پروژه هزينه کل ساختمان 5/2 ميليارد تومان تخمين زده شده بود در حالي که با افزايش قيمت ها در ساخت و ساز مبلغ به 5/5 ميليارد تومان رسيده و اين در حالي است که تاکنون کمک هاي مالي مردم براي احداث اين پروژه به يک ميليارد هم نرسيده.» شجريان در خصوص انتخاب گروه جوان «شهناز» افزود؛ «اجرا با اين گروه دليل جدايي من از گروه «آوا» و حتي عليزاده و کلهر نيست. چون من از اين هنرمندان جدا نشده ام اما از آنجا که هنرمندان دوست دارند در زمان مختلف با هم کار کنند من هم هر چند وقت يک بار سعي مي کنم گروه جديدي را انتخاب کنم.» شجريان با اشاره به اجرا در خارج از کشور با اين گروه گفت؛ «متاسفانه ما براي اجرا با ارکستر هاي بزرگ در خارج از کشور حرفي براي گفتن نداريم چرا که آنجا ارکسترها به قدري قوي هستند که ما جوابگوي آنها نيستيم و از طرف ديگر موسيقي ايراني به خاطر بداهه نوازي و تکنوازي در دنيا مخاطب دارد بر اين اساس ما گروه هاي کوچک تري را براي اجرا به خارج از کشور مي بريم.» وي درباره برگزاري کنسرت با بزرگاني چون عليزاده، مشکاتيان، لطفي و... گفت؛ «تاکنون براي چنين اجراهايي برنامه ريزي نشده اما امکانش هميشه فراهم است. اين را هم بايد در نظر گرفت که همه بايد بخواهند. ما مشکلات اساسي با هم نداريم و دوستي مان همچنان باقي است. هيچ بعيد نيست با مشکاتيان، لطفي، عليزاده، پيرنياکان برنامه يي داشته باشم.» استاد آواز ايران در جايي ديگر گفت؛ «برپايي کنسرت ما هميشه با شايعات و ضد و نقيض هايي همراه مي شود و با مطرح شدن آنها حقايق گم مي شود، اما به طور کلي مشکلاتي که بيشتر در کنسرت هاي من اتفاق مي افتد صرفاً به خاطر اشتياق مردم است. متاسفانه در ايران تنها تالار بزرگ کشور پاسخگوي تعداد زياد مخاطبان است و اين تالار نيز از نظر آکوستيک وضعيت فوق العاده بدي دارد و ما نمي توانيم به درستي جوابگوي مردم باشيم چرا که دستگاه هاي صوتي، سالن و ... استاندارد نيستند.» اما به نظر مي آيد با وجود رفتار نه چندان حرفه يي برگزار کنندگان کنسرت با اهالي مطبوعات عدم انعکاس اخبار اين کنسرت ارتباطي به دلگيري خبرنگاران ندارد. نکته اين است که خبرنگاران نمي توانند در مورد کنسرتي که نديده اند مطلبي بنويسند. ولي با اين حال تحليل کامل اين کنسرت را در روزهاي آينده در اعتماد خواهيد خواند.

دنبالک:


فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شکايت شجريان از شايعات و حاشيه ها، اعتماد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016