سه شنبه 11 تير 1387

گزارش دومين جشن منتقدان و نويسندگان سينمای ايران، مهر

دومين جشن منتقدان و نويسندگان سينمای ايران شامگاه دوشنبه ۱۰ تيرماه با حضور رئيس مجلس شورای اسلامی، شهردار تهران، معاون سينمايی وزير ارشاد و هنرمندان سينما در تالار وحدت برگزار شد.
به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای اين مراسم و پس از خوشامدگويی محمد خزاعی دبير جشن از ابوالقاسم طالبی، فريدون جيرانی، غلامرضا موسوی، پرويز صمدی‌مقدم، مسعود فراصتی، علی معلم، خسرو دهقان، محمود گبرلو و جواد طوسی به عنوان رئيسان دوره‌های مختلف انجمن منتقدان و نويسندگان سينما تقدير شد.

معلم بعد از اين تقدير موقعيت خانه سينما و انجمن منتقدان را در شرايط فعلی مثبت و مناسب دانست و گفت: از واکنش انجمن به توقيف مجله دنيای تصوير تشکر می‌کنم. انجمن بايد در قبال اينگونه اقدام‌ها واکنش نشان دهد. اميدوارم با کمک منتقدان خوب و فهيم هر روز شاهد ارتقاء جايگاه اين انجمن در جامعه باشيم.

طوسی هم با ابراز اميدواری برای ارتقاء جايگاه و منزلت انجمن منتقدان اظهار داشت: اميدوارم روزی برسد دوستان مطبوعاتی با انگيزه بيشتر به اين انجمن بپيوندند و در مراسم سال آينده اولويت با خود منتقدان باشد تا عرصه نقد آسيب‌شناسی شود و اتفاقات ۳۰ سال اخير مورد ارزيابی قرار گيرد.

وی با تشکر از منتقدانی که پايه‌های نگاه جدی به نقد سينما را بنا نهادند گفت: اميدوارم اين نگاه جدی و فاصله بين منتقد و خانواده سينما اعم از کارگردان و بازيگر مرتفع شود و شاهد فضايی بی‌شائبه باشيم. در ادامه مراسم کليپی به مناسبت درگذشت امير اسماعيلی از اعضاء انجمن منتقدان سينما پخش شد و حاضران در سالن را تحت تأثير قرار داد.

يکی ديگر از برنامه‌های جشن انجمن منتقدان تقدير انجمن از همکاران خود در نشريات و روزنامه‌ها بود. در اين راستا با حضور اعضاء شورای مرکزی انجمن از روزنامه بانی فيلم، هفته‌نامه سينما، هفته‌نامه جهان سينما و ماهنامه صنعت سينما و مديران مسئولان اين نشريات تقدير به عمل آمد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سپس انجمن به معرفی و تقدير از برگزيدگان بخش‌های مختلف بيست و ششمين جشنواره بين المللی فيلم فجر پرداخت. طبق آراء هيئت داوران منتخب انجمن، فيلم "بومرنگ" داريوش غريب‌زاده به عنوان فيلم کوتاه برگزيده جشنواره معرفی شد. همچنين در بخش بهترين مستند از فيلم "سيانوزه " رخساره قائم‌مقامی به عنوان اثر برگزيده انجمن تقدير شد.

مهتاب نصيرپور برای بازی در فيلم "فرزند خاک" و رضا ناجی برای فيلم "آواز گنجشک‌ها" به عنوان بازيگران برگزيده جشنواره بيست و ششم از نظر انجمن منتقدان و نويسندگان معرفی شدند. در بخش فيلمنامه نيز بهنام بهزادی برای "تنها دو بار زندگی می‌کنيم" تقدير شد.

هيئت داوران انجمن محمدعلی باشه آهنگر کارگردان "فرزند خاک" و "به همين سادگی" را به عنوان برگزيدگان کارگردانی و فيلم جشنواره معرفی کرد. ديگر برنامه ويژه جشن تقدير از سه چهره فرهنگی بود که در آن با حضور علی لاريجانی رئيس مجلس و عزت‌الله انتظامی از محمدباقر قاليباف شهردار تهران و محمدرضا جعفری جلوه معاون سينمايی وزير ارشاد قدردانی شد.

تقدير و تجليل از زاون قوکاسيان و طهماسب صلحجو به عنوان دو منتقد پيشکسوت سينما يکی ديگر از برنامه‌های جشن بود. سپس نتايج بررسی و آراء ۲۰۰ منتقد سينما از توليدات ۳۰ سال سينمای ايران اعلام شد و برگزيدگان بخش های مختلف مورد تقدير قرار گرفتند.

جواد طوسی، احمد طالبی‌نژاد، طهماسب صلحجو، شهرام جعفری‌نژاد، خسرو دهقان، روبرت صافاريان، سعيد مستغاثی، محمدتقی فهيم، مهرزاد دانش و امير قادری به عنوان منتقدان برگزيده ۳۰ سال سينمای ايران معرفی شدند. در بخش بازيگران برگزيده ۳۰ سال سينمای ايران نيز از عزت‌الله انتظامی، پرويز پرستويی، خسرو شکيبايی، رضا کيانيان و فاطمه معتمدآريا تقدير شد.

انتظامی که تحت تأثير قرار گرفته بود اين جايزه را بهترين جايزه عمر بازيگری خود دانست و گفت: وقتی به من گفته شد قرار است به عنوان يکی از برگزيدگان اين بخش باشم باورم نشد، زيرا معتقدم از من بهتر نيز در سينما وجود دارد. منتقدين سينما جزو بهترين کسانی هستند که قادرند درباره سينما نقد بنويسند و حرف بزنند. افتخار می‌کنم در اين سن از منتقدان سينما جايزه می‌گيرم.

معتمدآريا نيز با بيان اينکه آشتی بعد از دعوا لذتبخش است، با شوخ‌طبعی گفت: سال‌ها قبل در خانه سينما گفتم خبرنگاران و عکاسان مراسم را ترک کنند تا ما اهالی سينما بتوانيم بهتر حرف بزنيم. اما امروز شاهد آنيم که بدون حضور عکس و اخباری در مطبوعات رشد کرده‌ام و به دليل اين پافشاری مجبورشان کردم امشب به من جايزه بدهند.

معتمدآريا همچنين از عليرضا خمسه، حميد جبلی و اکبر عبدی به عنوان بازيگرانی که در اين مسير کمک‌ها و حمايت بسياری از وی کردند تشکر کرد. در بخش فيلمنامه‌نويسی ۳۰ سال سينمای ايران، بهرام بيضايی، فرهاد توحيدی و مرحوم علی حاتمی به عنوان تأثيرگذارترين و برگزيده‌های اين بخش تقدير شد.

مرتضی شايسته، منوچهر محمدی و مجيد مدرسی نيز تهيه‌کنندگان برگزيده و ابراهيم حاتمی‌کيا بهترين فيلمساز دفاع مقدس، مجيد مجيدی و سيدرضا ميرکريمی بهترين فيلمساز دينی و معناگرا، کمال تبريزی بهترين فيلمساز کمدی، رسول صدرعاملی بهترين فيلمساز ملودرام، کيومرث پوراحمد بهترين فيلمساز کودک و مسعود کيميايی بهترين فيلمساز اجتماعی ۳۰ سال سينما شدند.

"آژانس شيشه‌ای"، "بچه‌های آسمان"، "مادر"، "ناخدا خورشيد" و "هامون" نيز از طرف منتقدان به عنوان پنج فيلم برتر ۳۰ سال سينمای ايران معرفی شدند. يکی ديگر از برنامه‌های ويژه جشن انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايی ايران اجرای موسيقی توسط شهرام ناظری بود.

به دليل طولانی شدن مراسم معاون سينمايی وزير ارشاد از قرائت پيام خود منصرف و قرار شد اين پيام به زودی منتشر و در اختيار اعضاء انجمن و خانواده سينما قرار گيرد. ناهماهنگی در پخش تصاوير يکی ديگر از نکاتی بود که به دفعات در طول مراسم تکرار شد.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37512

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش دومين جشن منتقدان و نويسندگان سينمای ايران، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016