دوشنبه 26 بهمن 1383

محسن‌‏ كديور: اسلام حسيني، اسلام سياسي است نه اسلام ديكتاتوري، ايلنا

* امام‌‏حسين با شهادت خود زيستن سعادتمند را انتخاب كرد
* امر‌‏ به‌‏ معروف و نهي‌‏ از منكر براي مقابله با ظلم است، نه وارد شدن به حريم شخصي افراد
تهران- خبرگزاري كار ايران

محسن كديور گفت: استفاده ابزاري از دين، جوانان را به ستوه آورده است.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، محسن كديور عصر امروز به مناسبت ايام عاشوراي حسيني در مراسمي كه به همت انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه شريف برگزار شد، گفت: كرامت از عواملي است كه به زندگي معني مي‌‏بخشد و حسين‌‏(ع) به دنبال عزت و كرامت بود.
وي با بيان اينكه امام حسين به دنبال حق‌‏جويي و عدالت طلبي بود، اظهار داشت: اگر قرار باشد ما مومنانه زندگي كنيم و شيعه حسين باشيم، هيچ راهي جز به دنبال رفتن حق‌‏جويي و عدالت طلبي، نداريم.
كديور در ادامه افزود: عده‌‏اي معتقد هستند كه ما در هر شرايطي بايد در مقابل ظلم، اقدام مسلحانه انجام دهيم و اين را عين جهاد مي‌‏دانند، ولي اين در مكتب حسين پذيرفته نيست، امام حسين(ع)معتقد بود كه هر اقدامي بايد موثر باشد و اقدام ايشان بقدري موثر بود كه ما پس از 1400 سال از او ياد مي‌‏كنيم.
وي با اشاره به اينكه دو نوع زندگي داريم، يكي نكبت‌‏بار و ديگري سعادت‌‏طلبانه، تصريح كرد: امام حسين با شهادت خود نشان داد، زيستن سعادتمند را انتخاب كرده است.
وي با بيان اينكه اسلام به دو گونه است؛ سياسي و ديكتاتوري، گفت: مشكلات بوجود آمده به دليل برداشت ديكتاتوري از دين است. دين را به دو صورت مي‌‏توان وارد جامعه كرد، يكي از راه مستبدانه و ديگري از راه دموكراتيك.
كديور در خصوص چگونگي ورود دين از راه دموكراتيك به جامعه، توضيح داد: ديني كه بخواهد از راه دموكراتيك وارد شود، فقط از راه ايثار و شجاعت وارد جامعه خواهد شد. ما بايد شجاعت خواستن عدالت طلبي و حق‌‏جويي را داشته باشيم و نه فقط در دل عدالت‌‏جو و حق‌‏طلب باشيم.
كديور در ادامه اين مراسم در پاسخ به سوالات دانشجويان در خصوص امربه‌‏معروف و نهي‌‏ازمنكر، گفت: امربه‌‏معروف و نهي‌‏ازمنكر يك اصل مترقي در اسلام است. امر‌‏به‌‏معروف و نهي‌‏ازمنكر شرايط ويژه‌‏اي مي‌‏خواهد. امر به معروف و نهي از منكر براي مقابله با ظلم است، نه وارد شدن به حريم شخصي افراد جامعه. اين امر بايد به صورت يك ارزش در جامعه در بياورد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در ادامه گفت: امر به معروف را بايد به گونه‌‏اي در جامعه تعريف كنيم كه آزادي جامعه مخدوش نشود. شرط اصلي امر به معروف و نهي از منكر اين است كه اين كار بر افراد جامعه تأثير بگذارد.
كديور با بيان اينكه اسلام بيشتر، اهداف زندگي را مشخص كرده تا برنامه‌‏اي براي زندگي را، اظهار داشت: دين متغير است و زماني كه يك برنامه‌‏اي براي زندگي داده شد، تا ابد ثابت نيست.
وي وظيفه حكومت اسلامي را برخورد فيزيكي ندانست و اظهار داشت: در هيچ جاي تاريخ اسلام نداريم كه حضرت علي (ع) تا زماني كه دشمنان با او سخن مي‌‏گفتند و اعتراض و توهين مي‌‏كردند با آنها برخورد فيزيكي كند. زماني حضرت علي برخورد فيزيكي مي‌‏كند كه افراد جامعه از خط قرمز ها كه همان گرفتن سلاح است، عبور كنند و اين نشان دهنده اسلام سياسي است.
كديور تصريح كرد: اسلام علي(ع) هيچگاه ترور نمي‌‏كند و زنداني سياسي ندارد.
وي در پايان اسلام سياسي را برگرفته از حادثه عاشورا دانست و گفت: حادثه عاشورا خروج از حكومت است و اين بد نيست. خروج از حاكميت ظالم خوب است، ولي خروج از حكومت عادل معني ندارد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18280

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محسن‌‏ كديور: اسلام حسيني، اسلام سياسي است نه اسلام ديكتاتوري، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016