* امامحسين با شهادت خود زيستن سعادتمند را انتخاب كرد
* امر به معروف و نهي از منكر براي مقابله با ظلم است، نه وارد شدن به حريم شخصي افراد
تهران- خبرگزاري كار ايران
محسن كديور گفت: استفاده ابزاري از دين، جوانان را به ستوه آورده است.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، محسن كديور عصر امروز به مناسبت ايام عاشوراي حسيني در مراسمي كه به همت انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه شريف برگزار شد، گفت: كرامت از عواملي است كه به زندگي معني ميبخشد و حسين(ع) به دنبال عزت و كرامت بود.
وي با بيان اينكه امام حسين به دنبال حقجويي و عدالت طلبي بود، اظهار داشت: اگر قرار باشد ما مومنانه زندگي كنيم و شيعه حسين باشيم، هيچ راهي جز به دنبال رفتن حقجويي و عدالت طلبي، نداريم.
كديور در ادامه افزود: عدهاي معتقد هستند كه ما در هر شرايطي بايد در مقابل ظلم، اقدام مسلحانه انجام دهيم و اين را عين جهاد ميدانند، ولي اين در مكتب حسين پذيرفته نيست، امام حسين(ع)معتقد بود كه هر اقدامي بايد موثر باشد و اقدام ايشان بقدري موثر بود كه ما پس از 1400 سال از او ياد ميكنيم.
وي با اشاره به اينكه دو نوع زندگي داريم، يكي نكبتبار و ديگري سعادتطلبانه، تصريح كرد: امام حسين با شهادت خود نشان داد، زيستن سعادتمند را انتخاب كرده است.
وي با بيان اينكه اسلام به دو گونه است؛ سياسي و ديكتاتوري، گفت: مشكلات بوجود آمده به دليل برداشت ديكتاتوري از دين است. دين را به دو صورت ميتوان وارد جامعه كرد، يكي از راه مستبدانه و ديگري از راه دموكراتيك.
كديور در خصوص چگونگي ورود دين از راه دموكراتيك به جامعه، توضيح داد: ديني كه بخواهد از راه دموكراتيك وارد شود، فقط از راه ايثار و شجاعت وارد جامعه خواهد شد. ما بايد شجاعت خواستن عدالت طلبي و حقجويي را داشته باشيم و نه فقط در دل عدالتجو و حقطلب باشيم.
كديور در ادامه اين مراسم در پاسخ به سوالات دانشجويان در خصوص امربهمعروف و نهيازمنكر، گفت: امربهمعروف و نهيازمنكر يك اصل مترقي در اسلام است. امربهمعروف و نهيازمنكر شرايط ويژهاي ميخواهد. امر به معروف و نهي از منكر براي مقابله با ظلم است، نه وارد شدن به حريم شخصي افراد جامعه. اين امر بايد به صورت يك ارزش در جامعه در بياورد.
وي در ادامه گفت: امر به معروف را بايد به گونهاي در جامعه تعريف كنيم كه آزادي جامعه مخدوش نشود. شرط اصلي امر به معروف و نهي از منكر اين است كه اين كار بر افراد جامعه تأثير بگذارد.
كديور با بيان اينكه اسلام بيشتر، اهداف زندگي را مشخص كرده تا برنامهاي براي زندگي را، اظهار داشت: دين متغير است و زماني كه يك برنامهاي براي زندگي داده شد، تا ابد ثابت نيست.
وي وظيفه حكومت اسلامي را برخورد فيزيكي ندانست و اظهار داشت: در هيچ جاي تاريخ اسلام نداريم كه حضرت علي (ع) تا زماني كه دشمنان با او سخن ميگفتند و اعتراض و توهين ميكردند با آنها برخورد فيزيكي كند. زماني حضرت علي برخورد فيزيكي ميكند كه افراد جامعه از خط قرمز ها كه همان گرفتن سلاح است، عبور كنند و اين نشان دهنده اسلام سياسي است.
كديور تصريح كرد: اسلام علي(ع) هيچگاه ترور نميكند و زنداني سياسي ندارد.
وي در پايان اسلام سياسي را برگرفته از حادثه عاشورا دانست و گفت: حادثه عاشورا خروج از حكومت است و اين بد نيست. خروج از حاكميت ظالم خوب است، ولي خروج از حكومت عادل معني ندارد.