شنبه 25 تیر 1384

گزارش مطبوعاتی انجمن سخن لندن از جریان برگراری جلسه سخنرانی خانم شیرین عبادی در لندن

شیرین عبادی: کاش یک کلید طلایی داشتم و همه زندانیان سیاسی را آزاد می کردم

روز چهارشنبه 13 ژوئیه، 22 تیرماه، جلسه سخنرانی و پرسش و پاسخ خانم شیرین عبادی برای حدود 400 نفر از ایرانیان برگزار شد. به علت پر شدن سالن و مقررات ایمنی عده بسیار زیادی از علاقه مندان موفق به ورود به تالار نشدند. این رویداد به دعوت و به همت انجمن سخن لندن و همکاری انجمن ایرانیان دانشجویان امپیربال کالج لندن برگزار شد.
ترکیب جمعیت با دیگر اجتماعات ایرانیان – و حتی با سایر برنامه های انجمن سخن – آشکارا متفاوت بود. شمار جوانان، به خصوص دانشجویان ایرانی کاملا چشم گیر بود. هوا بسیار گرم و همه در تالار که مملو از جمعیت بود مشغول باد زدن خود بودند. با این حال همه مشتاق بودند که برنامه را– برای حدود 3 ساعت تا پایان دنبال کنند. هنگام تنفس چند ده نفر از کسانی که به علت نبود جا پشت در انتظار می کشیدند موفق به ورود به سالن شدند.
ساعت 6:45 دقیقه بعد از ظهر خانم شیرین عبادی به همراه دو دختر خود وارد تالار شد. همه جمعیت به پا خاست و صدای هورا و کف زدن برای دقایقی فضای سالن را پر کرد. خانم عبادی ضمن تعظیم به جمعیت در ردیف اول جای گرفت.
جلسه توسط دکتر پرند، رئیس هیئت مدیره انجمن سخن افتتاح شد. او پس از خوشامد گویی به حاضران و تشکر از خانم عبادی گفت انجمن سخن در سال 1998 به همت ایرانیان علاقه مند تاسیس شده و هدف آن کمک به برقراری ارتباط میان ایرانیان مقیم بریتانیا و به ویژه با چهره های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و آکادمیک ایرانی و کمک به برقراری گفتگو میان آنهاست. او از همگان خواست که با حمایت مالی و عملی از انجمن در تامین این هدف سهیم شوند. او از کمک جامعه ایرانیان غرب لندن، از کمک کتابخانه مطالعات ایرانی و از انجمن دانشجویان ایرانی امپریال کالج وهنرمندان بدون مرز که برای برگزاری این برنامه کمک کرده اند تشکر کرد. آقای زنوزی مسئول انجمن دانشجویان ایرانی امپریال کالج نیز پشت تریبون قرار گرفت و از خانم عبادی از جمعیت تشکر کرد.
سپس سرود ای ایران همراه با فیلمی که صحنه هایی از ایران به روایت حقوق بشر را نشان می داد نواخته شد که با کف زدن شور انگیز حضار – به ویژه وقتی تصویر دادگاه دکتر مصدق و نیز تصویر دکتر زرافشان و گنجی و مراسم دریافت جایزه نوبل توسط خانم عبادی نشان داده شد – مواجه گردید.

جلسه با سرود ای ایران آغاز شد

در این هنگام خانم شهران طبری ریاست جلسه را بر عهده گرفت و از جمعیت دعوت کرد به پاس احترام به قربانیان جنایت تروریستی بمب گذاری انتحاری هفته گذشته در لندن حاضران به پا خیزند و دو دقیقه سکوت کنند. سپس در باره خانم عبادی و کار ارزشمندی که ایشان در زمینه حقوق بشر برای ایران پیش می برند گفت خانم عبادی شایسته نام بشیر یا ملک حقوق بشر ایران هستند و این ها هیچ کدام از زمره تعارف هایی نیست که در میان ما ایرانیان بسیار رایج است. این حقیقت را ما می توانیم از نگاه فیلمی که اکنون خواهیم دید نیز دریابیم. آنگاه قطعه ای از سخنرانی خانم عبادی که در سال 2000 در لندن در به دعوت انجمن سخن برگزار شده بود و به دنبال آن قطعه هایی از گزارش سی ان ان از کارنامه خانم عبادی پخش شد. سپس خانم طبری از خانم عبادی دعوت کرد که به روی صحنه بیایند.
خانم عبادی پس از کف زدن های ممتد حضار رشته سخن را به دست گرفت و گفت حدود 2 ماه پیش وقتی برنامه جلسه امشب ریخته شد بر این نظر بود که امروز را در باره وضعیت عمومی حقوق بشر در ایران و خاورمیانه صحبت کند. اما در ایام اخیر 2 رویداد تازه پیش آمده است که او را وادار می کند سخن خود را به دو بخش تقسیم کند و بخش اول صحبت را به این دو رویداد اختصاص دهد و صرفا در بخش دوم به وضعیت حقوق بشر در ایران بپردازد. خانم عبادی اشاره کرد منظورش از دو رویداد یکی حادثه هولناک بمب گذاری در لندن است و دیگری بحرانی است که در اثر عدم رسیدگی به خواست بر حق و قانونی اکبر گنجی، کسی که بیگناه زندانی است، به وجود آمده است.
خانم عبادی تروریسم را پدیده ای شوم نامید که باید به مبارزه ای جدی با آن پرداخت، زیرا هدف تروریست ها انسان های بیگناه اند. اما مبارزه با تروریسم با مجازات عاملان تمام نمی شود. برای مبارزه با تروریسم باید با فقر و تبعیض و تحقیر هم مبارزه کرد و گرنه سرچشمه ترور خشک نخواهد شد.

خانم عبادی اکبر گنجی را قربانی نقض آزادی بیان در ایران خواند و تاکید کرد گناه گنجی هیچ چیز جز بیان دانسته ها در مطبوعات و کتاب ها نیست. او هیچ جرمی مرتکب نشده است. گناه او دفاع از دموکراسی است. در این جا خانم عبادی گفت در قطعه فیلمی از حرف های اکبر گنجی در کنفرانس برلین، که اکنون نمایش داده می شود، خواهید دید که او به گناه دفاع از آزادی و دموکراسی در زندان است. خانم عبادی اشاره کرد که چهار بار برای دیدار با موکل خود به زندان اوین رفته و 3 بار موفق به دیدار او نشده و در آخرین بار نیز آقای گنجی به دلیل حضور نگهبان در جلسه ملاقات با وکیل از صحبت امتناع کرده است. او از ایرانیان و جهانیان برای نجات جان موکل خود استمداد خواست.
در کنار خانم عبادی تصویر بزرگی از اکبر گنجی نصب بود. در میانه صحبت خانم عبادی شعری را که شاعر ملی ایرانیان، خانم سیمین بهبهانی برای اکبر گنجی سروده و به خط خود نوشته به خانم عبادی داده بود برای حاضران خواند که با استقبال جمع مواجه شد. به اشاره خانم عبادی هم چنین فیلمی حاوی چهره هایی از اکبر گنجی و سخنان دکتر آغاجری در تظاهرات روز قبل مقابل دانشگاه بخش شد که با صدای احمد شاملو و شعر آی آدم های نیمایوشیج آراسته بود. این شعر و تصویر جمعیت را به وضوح تحت تاثیر قرار داد.
پس از پایان سخنرانی یکی از حاضران – یک خانم انگلیسی بنام فیونا – پشت میکروفون رفت و از علاقه مندان خواست که کارت پستالی برای تقاضای آزادی گنجی را امضاء کرده و به آدرس سفارت جمهوری اسلامی ارسال کنند.
در جلسه عده قابل ملاحظه ای غیر فارسی زبان حضور داشتند که محتوای سخنان خانم عبادی برای آنان به طور همزمان ترجمه و تایپ شده و روی پرده بزرگ نمایش داده می شد.
به ابتکار انجمن سخن جریان کامل جلسه سخنرانی به طور زنده از شبکه پالتاک در اطاقی به نام
: Issues> Iran: anjoman sokhan, London Social
همراه با توضیحات یک گزارشگر پخش میشد. ظرفیت اطاق به صورت تکمیل (200 نفر) شد. اما به ابتکار سایر اطاقهای علاقه مند صدها نفر دیگر برنامه سخنرانی را به طور زنده دنبال کردند.
متن کامل سخنرانی و سوال و جواب ها همراه با یک آلبوم از طریق مراجعه به پایگاه اینترنتی انجمن سخن، www.forum-iran.org قابل دریافت خواهد بود. جلسه با حضور نمایندگان رسانه های فعال فارسی زبان مقیم لندن برگزار شد. گزارش های متعدد در مطبوعات و رسانه از این رویداد تا کنون انتشار یافته و یا خواهد یافت که علاقه مندان می توانند برای آشنایی با نگاه های دیگر به آنها مراجعه کنند. چند نمونه های این گزارش ها را در آدرس های www.bbc.co.uk/persian ، www.radiofarda.com www.roozonline.com و جاهای دیگر می توان دید.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

انجمن سخن مایل است از نظرات، پیشنهادها و انتقادها نسبت به کار خود مطلع شود. انجمن هم چنین برنامه های آتی خود را برای کسانی که مایل باشند از طریق ایمیل و پست خواهد فرستاد. کسانی که مایل به همکاری با انجمن سخن باشند نیز می توانند از طریق ایمیل اقدام کنند.

آدرس تماس با انجمن سخن لندن:

Info@forum-iran.org

Forum Iran
P O Box 44152
London
SW6 7YX
UK

Copyright: gooya.com 2016