یکشنبه 1 آبان 1384

عزت‌‏الله سحابي: راه خروج از بن‌‏بست فعلي نگاه به‌‏درون است، ايلنا

بايدبه فكر تربيت نسلي نوانديش و نوايمان باشيم
بن‌‏بست در روند اصلاح‌‏طلبي نشانه پايان عمر اصلاح‌‏طلبي نيست


تهران- خبرگزاري كار ايران

عزت‌‏الله سحابي، گفت: اصلاح‌‏طلبان در شرايط بن‌‏بست كنوني به ادامه حركت اصلاح طلبي و دوري كردن از حركت هاي انقلابي، همت گمارند.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، عزت‌‏الله سحابي در مراسم ويژه شب قدر كه شب گذشته از سوي سازمان دانش آموختگان ايران اسلامي (ادوار تحكيم وحدت) و شوراي تهران دفتر تحكيم وحدت در حسينيه ارشاد برگزار شد، در سخناني با عنوان "ضرورت تغيير"، با اشاره به اين مفهوم قرآني كه خداوند تغييري در حال قومي ايجاد نمي‌‏كند، مگر آنكه آنان خود بخواهند، گفت: مفهوم اين آيه مبدا حركت نوگرايي ديني به رهبري سيدجمال‌‏الدين اسدآبادي و محمد عبده بوده است. اصل اين حركت مبتني بر ايجاد تحول در وجود اجتماعي مردم بود اكنون نيز كشور ما در جريان جنبش اصلاح‌‏طلبي و نهضت نوگرايي و نوانديشي ديني پس از يك دوره كه طي شده، دچار سكون و سكوتي شده است كه حاكي از تحير اصلاح‌‏طلبان است.
وي تصريح كرد: نهضت اصلاح‌‏طلبي امروز ايران، اولين نهضت اصلاح‌‏طلبي نبوده و نخواهد بود، بلكه پيامبران ما داعيه اصلاح‌‏طلبي داشتند و شكست اصلاح‌‏طلبان در دوران معاصر نيز اولين و آخرين شكست نبوده و نخواهد بود و شكست‌‏ها به معناي پايان عمر اصلاح‌‏طلبي نيست بلكه مي‌‏تواند آغاز حركتي نويني باشد.
وي با اشاره به اين كه در اوايل انقلاب، اصلاح‌‏طلب بودن يك انگ و گناه نابخشودني و در مقابل انقلابي بودن مطرح بود، گفت: اين در حالي بود كه نهضت‌‏هاي پيامبران هم نهضت‌‏هاي اصلاح‌‏طلبانه بود.
سحابي در تحليل جنبش انقلابي قبل از انقلاب اسلامي در ايران، گفت: يكي از جنبش‌‏هاي مسلحانه آن زمان مجاهدين بود كه از دل نهضت آزادي بوجود آمده بود، اين جنبش با بررسي دلايل ضعف حركت‌‏هاي اصلاحي در ايران، به ضرورت نقد از خود دست يافت كه نتيجه آن رفع نقص از خود براي كسب صلاحيت براي مبارزه با نظام سلطه بود و خانه‌‏هاي تيمي آنها، محفل افراد منزهي بود.
سحابي خاطرنشان كرد: هر جنبش و حركتي زماني كه به بن‌‏بست مي‌‏رسد بايد نگاهش را از طرف مقابل بردارد و به درون خود نگاه اندازد، و اين مستلزم تربيت مردمي است كه از آلودگي‌‏ها مبرا باشند، بر اين اساس اگر نهضت اصلاح‌‏طلبي ما دچار بن‌‏بست، سكون، ركود و تحريفي شده است، نمي‌‏توان صرفاً به اين كه طرف مقابل حيله‌‏گري كرده است، تكيه كرد، بلكه بايد به نقض دروني پرداخت و در انديشه تربيت نسلي مبرا از آلودگي‌‏هاي اين محيط و داراي ايمان‌‏هاي عميق‌‏تر بود، نسلي كه نوانديشي و نوايماني را به صورت توام داشته باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: پيشنهاد خالصانه و عاجزانه‌‏ام به اصلاح‌‏طلبان اين است كه بدانند حركت اصلاح‌‏طلبانه جاي خجالت و شرمندگي ندارد، چون حركت حضرت سيد الشهدا(ع) هم حركت اصلاحي بود و راه خروج از بن بست فعلي نگاه به درون است و در اين راستا اميد به قدرت‌‏هاي خارجي باطل است، ضمن اين كه اميد به آسمان‌‏ها و پيدايش ناحيان آسماني هم زماني موضوعيت دارد كه حركتي از سوي ما صورت گرفته باشد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'عزت‌‏الله سحابي: راه خروج از بن‌‏بست فعلي نگاه به‌‏درون است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016