یکشنبه 11 دی 1384

تاكنون هيچ دعوتي براي حضور كانديداي جامعه متخصصين مراقبت پرواز در كميته بررسي سقوط C-130 به عمل نيامده است، ايلنا

عليرضا مهكام، دبيركل جامعه متخصصين مراقبت پرواز: با وجود تحريم؛ هواپيما C-130 با كدام قطعات تعمير و نگهداري مي‌‏شده است


تهران- خبرگزاري كار ايران

كميته تحقيق و تفحص بررسي سقوط C-130 ارتش براساس استانداردهاي جهاني هوانوردي ايكائو و ياتا تشكيل نشده و افراد متخصص
بررسي سوانح سازمان هواپيمايي كشوري در هيچ‌‏يك از جلسات بررسي سانحه شركت داده نشده‌‏اند.

عليرضا مهكام، دبيركل جامعه متخصصين مراقبت پرواز، درگفت وگو با خبرنگار ايلنا, با اشاره به سانحه سقوط و انفجار هواپيماي C-130 ارتش در برخورد با بلوك 52 شهرك توحيد كه منجر به شهادت گروهي از خبرنگاران و تصويربرداران رسانه‌‏هاي گروهي و نيروهاي ارتش شد، گفت: در اولين ساعات اين سانحه هوايي, تمام نوارهاي ويدئويي و مكالمات راديويي مربوط به اين پرواز, موجود در برج و تقرب فرودگاه مهرآباد در اختيار گروه تحقيق قرار ‌‏گرفت و حتي فيلم بازسازي شده اين پرواز از طريق شبكه دوم سيما براي عموم ملت شريف ايران پخش مي‌‏شود. اين امر در حالي صورت مي‌‏گيرد كه تاكنون هيچ اطلاعي از متن مكالمات فرماندهان نظامي با خلبان منتشر نشده است! آيا اين موضوع چيزي جزء اطمينان قطعي پرسنل مراقبت پرواز از عدم وجود كمترين نقص كاري در اجراي اقدامات خود در برخورد با يك هواپيماي در حالت اضطراري را مي‌‏رساند! آيا بهتر نيست مسوولان امر چنانچه به دنبال شفاف‌‏سازي هستند، اكنون حداقل بخشي از مكالمات شهيد گوهري با ستاد فرماندهي خود را پخش كنند؟
وي، با اشاره به اظهاراتي كه برج مراقبت را مسوول اين سانحه مي‌‏داند، اظهارداشت: جريانات هدفمند چند روز اخير بر اين موضوع تمركز كرده‌‏اند كه چرا برج كنترل در يك دقيقه و چند ثانيه آخر هيچ صحبتي با خلبان نداشته است.
مهكام, با بيان اين كه جامعه متخصصين مراقبت پرواز، از اين افراد كه هيچ يك تخصص هواپيمايي ندارند، مي‌‏خواهد حتماً به DOC4444 / PAN - ATM , بخش پانزده كه مربوط به وضعيت اضطراري است، مراجعه كنند، گفت: با مراجعه به اين بخش مطمئناً بندهايي را خواهند يافت كه كنترلر را موظف مي‌‏كند با هواپيمايي كه در حالت اضطراري است، كمترين مكالمه را داشته باشد تا خلبان بتواند به وضعيت اضطراري هواپيماي خود, براساس دستورالعمل مواقع اضطراري رسيدگي كند؟
دبيركل جامعه متخصصين مراقبت پرواز، با اشاره به كميته تحقيق و تفحص، اظهارداشت: اكنون با گذشت بيش از سه هفته از وقوع اين حادثه تلخ هنوز هيچ كميته تحقيق و تفحصي براساس استانداردهاي جهاني هوانوردي ايكائو و ياتا, به ويژه ضميمه 13 سازمان بين‌‏المللي هواپيمايي كشوري تشكيل نشده تا با تركيبي از كارشناسان خبره و صلاحيت‌‏دار غيرنظامي و نظامي, عاري از هر اتهام وابستگي, به دنبال كشف حقايق باشند. آيا اكنون بهتر نيست جرايد به خصوص آنان كه عزيزاني را در اين حادثه از دست داده‌‏اند، با تمركز بر اين موضوع و همكاري هرچه بيشتر با ما كارشناسان صنعت هوانوردي, زمينه‌‏اي فراهم كنند تا هرچه زودتر ضمن روشن شدن حقايق اين سقوط, راه بر آنان كه سعي در پنهان كردن حقايق دارند, بسته شود؟
وي، ادامه داد: آنان كه نوار مكالمات راديويي را شنيده‌‏اند و نوار ويدئويي واقعي اين سانحه را ديده‌‏اند، همگي بر اين امر صحه مي‌‏گذارند كه در دقايق آخر پرواز, زماني كه كاروان نيروي هوايي مستقر در ابتداي باندهاي فرودگاه مهرآباد در تماس با كاپيتان گوهري اين پاسخ را دريافت مي‌‏كند كه: "ممنونم قربان فعلاً نرمال است همه چيز", آيا در اين وضعيت و با وجود اين پاسخ, برج مراقبت چه اقدامي بايد مي‌‏كرد كه انجام نداده و اكنون به خاطر آن در مظان اتهام است.
مهكام، با اشاره به عمر هواپيماي C-130 ارتش، تصريح‌‏كرد: آيا مسوولان تاكنون به اين سوالات پاسخي داده‌‏اند كه چرا يك هواپيماي نظامي با عمر بيش از 30 سال افراد غيرنظامي را سوار كرده است؟ يا با وجود تحريم‌‏هاي اقتصادي صنعت هواپيمايي, اين هواپيما كجا و با كدام قطعات تعمير و نگهداري مي‌‏شده است؟ يا اين كه چند مورد وقوع وضعيت اضطراري كافي است تا در زمينه فعال بودن يا نبودن يك هواپيما تصميم بگيرند؟ و يا اين امر كه چرا هواپيما كه براساس ضميمه 6 ايكائو بايد مجهز به جعبه سياه باشد, جعبه سياه نداشته است؟ و اگر پاسخ اين است كه هواپيماي نظامي نيازي ندارد, پس چرا مسافران آن هواپيما افراد غيرنظامي, آن هم از گروه نخبگان اطلاع‌‏رساني بوده‌‏اند؟ آيا تعداد سوانح مرتبط به C-130 پس از انقلاب واقعاً چهار مورد بوده است.
دبيركل جامعه متخصصين مراقبت پرواز، ادامه‌‏داد: جامعه متخصصان مراقبت پرواز اميد دارد دست‌‏اندركاران اين پرونده با پاسخ به سوالاتي نظير سوالات فوق, نكات مبهمي كه در جريان اين پرونده وجود دارد, را روشن كند.
وي، با تاكيد بر عدم تقصير مراقبت پرواز در اين سانحه، گفت: در حال حاضر فضاي كل كشور و تمامي پروازهاي ورودي و خروجي كشور, تحت كنترل پرسنل زحمتكش مراقبت پرواز است و اين افراد با از جان گذشتگي خاص اين حرفه, حتي لحظه‌‏اي هم از انجام اين وظايف خطير غافل نشده‌‏اند و مقصر نبودن مراقبت پرواز در هيچ يك از سوانح هوايي ايران در طول عمر اين صنعت در كشور, گواه اين امر است.
اگر جريان‌‏سازي‌‏ها همچنان بدون كمترين تفكر نسبت به تبعات آن ادامه يابد, چه كسي يا كساني پاسخ‌‏گوي به مخاطره افتادن سلامت صدها پرواز در حال عمليات بر فضاي ايران اسلامي خواهند بود؟
مهكام, با اشاره به نامه جامعه متخصصين مراقبت پرواز به تركي، بازپرس شعبه اول دادسراي نظامي تهران، كه مسووليت رسيدگي به پرونده سقوط هواپيماي C-130 را برعهده دارد، اظهارداشت: اين جامعه پيرو نامه شماره 274/121 مورخ 20/9/84 , نكاتي چند را به استحضار مي‌‏رساند: با وجود ارسال نامه و توضيح در خصوص عدم تقصير كنترلرها در سقوط C-130 كه منجر به مرگ اصحاب رسانه و نيروهاي ارتش شد, همچنان شاهد جوسازي‌‏ها و شايعه‌‏پراكني‌‏هاي بيش از حدي از سوي آنان عليه نحوه كار كنترلرهاي مراقبت پرواز فرودگاه مهرآباد هستيم. بي‌‏شك اين ادعاهاي بي‌‏پايه و اساس و غيرمنطقي نه تنها كمكي به انجام تحقيقات از سوي كميته كارشناسان نخواهد كرد ؛ بلكه موجب وارد شدن لطمات روحي فراواني به كنترلر مراقبت پرواز را فراهم خواهد كرد, كه اين امر تاثير مستقيم بر كاهش ايمني هوايي خواهد داشت ؛ چرا كه شغل مراقبت پرواز يكي از مهمترين و حساس‌‏ترين مشاغل جهاني است و هرگونه لطمه روحي به كنترلر پرواز, تاثير مستقيم بر ميزان كارآيي وي داشته و شايد موجب به خطر افتادن سلامتي و ايمني هواپيماهاي تحت كنترل به طور ناخودآگاه شود.
مهكام، در ادامه خطاب به بازپرس شعبه اول دادسراي نظامي تهران، تصريح‌‏كرده است: جامعه متخصصين مراقبت پرواز ايران با عنايت به مطالب فوق و برحسب حرفه و تخصص خويش و بر اساس ماده 4 آيين‌‏نامه اجرايي شماره 27862 ت 31281 هـ مورخ 8/5/84 مصوب هيات وزيران از جناب‌‏عالي مجدانه درخواست دارد تا ضمن پيگيري عوامل اين شايعه‌‏سازي‌‏ها, اقداماتي انجام شود كه تا زمان اعلام نتايج رسمي كميته تحقيق, از هرگونه ابراز نظر غيرتخصصي جلوگيري به عمل آيد.
وي، با اشاره به گفت‌‏وگوي خبري شبكه دوم سيما، اعلام‌‏كرد: جامعه متخصصين مراقبت پرواز مباحث مطرح شده در برنامه گفت و گوي خبري اخبار سراسري ساعت 22:30 شبكه دو سيما مورخ 3 دي‌‏ماه جاري را كاملاً تكذيب كرده و بر همين اساس ضمن اعلام آمادگي جهت شركت در چنين مباحثي, از جناب‌‏عالي تقاضا دارد افرادي كه در اين جلسات در واقع جهت تنوير افكار عمومي ملت مسلمان ايران شركت مي‌‏كنند, بياناتي غير واقعي ابراز نداشته و در صورت وقوع مجدد چنين امري اين افراد بدون هيچ چشم‌‏پوشي تحت پيگرد قضايي قرار گيرند.
وي، افزود: مطالب مذكور در جلسه فوق در خصوص نقش كنترلر مراقبت پرواز كاملاً مغاير با نظرات كارشناسان حاضر در جلسه اول اين برنامه خبري با عنوان رفع شبهات و شايعات در مورد سقوط هواپيماي C-130 هستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مهكام، خطاب به بازپرس شعبه اول دادسراي نظامي تهران، در خصوص كميته تحقيق اين حادثه، اظهارداشت: جامعه متخصصين مراقبت پرواز ضمن تشكر از حضرت‌‏عالي كه جهت روشن شدن حقايق اين حادثه تلخ از هيچ‌‏گونه تلاشي دريغ نمي‌‏ورزيد, پيشنهاد مي‌‏كند تا تركيب كميته تحقيق اين حادثه به نحوي چيده شود تا راه‌‏ را بر وجود هرگونه شبهه مبني بر وابستگي اعضاي كميته تحقيق ببندد و در همين راستا مي‌‏توان از وجود كارشناسان خبره غيرنظامي در زمينه بررسي سوانح هوايي كه در سازمان هواپيمايي كشوري, شركت فرودگاه‌‏هاي كشور, ساير ارگان‌‏هاي هواپيمايي بي‌‏طرف و خود اين جامعه مشغول به كارند, استفاده شود و در ضمن مسبب وقوع هر حادثه، زنجيره‌‏اي از عواملي است كه دست به دست هم مي‌‏دهند تا آن حادثه رخ دهد ؛ لذا پيشنهاد مي‌‏شود به جاي تمركز بيش از حد و بي‌‏فايده بر يك دقيقه و چند ثانيه آخر اين سانحه, اين كميته به دنبال عوامل و حلقه‌‏هاي مفقوده اين زنجير باشد تا از طريق شناسايي آنها و تلاش جهت رفع آن نواقص، كمك بزرگي به عدم تكرار چنين حوادث تلخي كه هيچ‌‏گاه از اذهان ملت شريف ايران پاك نخواهد شد, كند.
دبير جامعه متخصصين مراقبت پرواز ايران، در پايان اعلام كرد: در راستاي روشن‌‏سازي افكار عمومي ملت شريف ايران و دفاع از موقعيت شغلي پرسنل مراقبت پرواز آماده ارايه هرگونه مشاوره به كميته تحقيق از جمله برگزاري مصاحبه, مناظره مطبوعاتي و تلويزيوني و غيره هستيم تا شايد اين راهكارها موجب پيشگيري از تخريب چهره خدوم و زحمتكش كنترلرهاي مراقبت پرواز ايران شود.
مهكام، با اشاره به معرفي سه نفر مهندس پرواز از سوي سازمان هواپيمايي كشوري به كميته بررسي سانحه سقوط C-130 ارتش، گفت: جامعه متخصصين مراقبت پرواز ايران، مهندس اصفهانيان، جوادزاده و خداكرمي كه داراي تخصص در بررسي سوانح هستند را به عنوان كارشناس به كميته بررسي سانحه هواپيماي ارتش معرفي كرد كه با وجود موافقت كميته با حضور اين افراد در روند بررسي‌‏ها ؛ اما تاكنون از اين افراد در هيچ‌‏يك از جلسات بررسي دعوت به عمل نيامده است.

Copyright: gooya.com 2016