دوشنبه 12 دی 1384

محسن رضايي: مشاركت روسيه را مي‌پذيريم به شرطي كه غني‌سازي در خاك كشورمان صورت گيرد، ايسنا

* تشتت در اصول‌گريان بسيار خطرناك است

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

محسن رضايي تاكيد كرد كه تشتت درميان اصول‌گرايان خطرناك است و گفت: اكنون شرايطي نيست كه نيروهاي انقلاب به تك‌روي بيفتند.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام كه در جمع اعضاي شوراي مركزي و كميته‌هاي سه گانه جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي سخن مي‌گفت، افزود: طيف‌هاي جريان اصول‌گرا در حال نزديك‌شدن به اين نقطه هستند كه چگونه بايد با ياري به دولت نهم و مجلس هفتم بر كارآمدي آنها نسبت به گذشته بيفزايند.

وي ادامه داد: دولت و مجلس نهم تابلوي اصول‌گرايي را به‌ دست دارند؛ از اين رو افزايش كارآمدي اين نهادها با اقبال و اعتماد عمومي به جريان اصول‌گرا مواجه خواهد شد.

وي يكي از فرصت‌هاي كنوني را اقبال مردم به جريان اصول‌گرا خواند و گفت: مخالفان جريان اصول‌گرا در دوره گذشته نتوانستند متناسب با شعارهايي كه سر مي‌دهند از كارآمدي و پيشرفت قابل توجهي در سياست داخلي و خارجي برخوردار باشند و به همين دليل در سه انتخابات شوراهاي دوم شهر و روستا، مجلس هفتم و رياست‌جمهوري نهم با عدم اقبال مردم مواجه شدند.

رضايي اضافه كرد: اكنون كه مردم به جريان اصول‌گرا روي آورده‌اند، فرصت مناسبي است كه توفيق خدمت‌رساني و افزايش كارآمدي نظام را غنيمت بشماريم.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، يكي از فرصت‌هاي شرايط كنوني را در عرصه سياست خارجي ذكر و خاطرنشان كرد: كشورهاي غربي كه در طي 27 سال گذشته، در مصاف با ايران بودند، در حال حاضر، از يك طرف نيازمند ايران هستند و از طرف ديگر امكان عمل براي مقابله با ايران را ندارند؛ چرا كه زير بار سنگين مسووليت زياده‌خواهي‌ها، در عراق، افغانستان، لبنان، سوريه و فلسطين هستند.

وي افزود: اگر نگوييم اين بار سنگين، آن‌ها را از پرداختن به مسائل ايران، باز داشته است، مي‌توان گفت آن‌ها در تجاوز به حريم ايران، دچار محدوديت شده‌اند.

رضايي در ادامه با اشاره به عملكرد دولتمردان گذشته افزود: عملكرد گذشته موجب فاصله بين نخبگان و دولت شد، به گونه‌اي كه در اواخر دولت گذشته نخبگان نتوانستند براي بسياري از مطالبات خود پاسخي دريافت كنند.

اين فعال سياسي افزود: دولت كنوني بايد به فاصله نخبگان و دولت كه از گذشته باقي مانده با ديده تهديد بنگرد و با طراحي ساز و كارهاي لازم ، اين فاصله را به تدريج كم كند.

وي يكي از تهديدهاي موجود عليه اصول‌گرايان را، تشتت خواند و گفت: اكنون كه سه- چهار ماه از انتخابات مي‌گذرد، اصول‌گرايان و نيروهاي انقلاب به هم نزديك‌تر شده‌اند، ليكن هنوز تشتت و فاصله در بين آن‌ها مشاهده مي‌شود كه فوق‌العاده تهديدآور است.

رضايي گفت: اكنون شرايطي نيست كه نيروهاي انقلاب به تك‌روي بيفتند و يا اين‌كه از آن طرف معترض به برخي ضعف‌ها شوند؛ زيرا شرايط كنوني ايجاب مي‌كند كه با همه فراز و نشيب‌ها، با انسجام و هماهنگي بالايي، دولت را بالا ببريم.

به گزارش ايسنا وي اضافه كرد: اگر در اين سه، چهارسال، حركت جدي از سوي نيروهاي انقلاب در كارآمدي بيشتر و پاسخگويي به مطالبات مردم صورت گيرد، تا مدت زمان قابل توجهي، جريان‌هاي مخالف، قدرت عرض اندام در عرصه سياسي و اجرايي را به دست نمي‌آورند.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به مباحث مطرح شده پيرامون نظارت مجمع بر قواي سه گانه نيز گفت: مكانيسم نظارت به اين صورت خواهد بود كه كميسيوني در مجمع تشخيص مصلحت نظام با عنوان «كميسيون نظارت»، تمامي گزارش‌هايي را كه توسط دبيرخانه مجمع از قواي سه‌گانه تهيه مي‌شود، بررسي و ارزيابي اوليه عملكرد اين دستگاه‌ها از سياست‌هاي كلي نظام را به مجمع ارايه مي‌كند و هيچ تصميم‌گيري ندارد.

وي افزود: مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز بر روي اين گزارش‌ها و ارزيابي‌هاي «كميسيون نظارت» بررسي‌هاي خود را انجام مي‌دهد و در نهايت بدون هيچ‌گونه تصميم‌گيري اجرايي، نظرات خود را به رهبر معظم انقلاب ارايه مي‌دهد كه ايشان با بررسي‌هايي كه لازم مي‌دانند، اشكالات و انحرافات دستگاه‌ها و قوا از سياست‌هاي كلي را گوشزد و آن‌ها را به طرف بازگشت به اين سياست رهنمون مي‌نمايند.

وي اضافه كرد: يكي از دغدغه‌هاي اعضاي «كميسيون نظارت»، اين است كه نه تنها در عمل بلكه حتي شائبه اصطكاك و دخالت در كار دولت يا قواي ديگر در اذهان عمومي شكل نگيرد؛ بلكه حتي ما نظارت را به گونه‌اي جلو ببريم كه در موفقيت بيشتر دولت، بتوانيم كارهاي جدي انجام دهيم.

رضايي در ادامه درباره انتخابات خبرگان هم گفت: جريان‌هاي مختلف سياسي در اين انتخابات فعال خواهند بود. علاوه بر آن كه تجميع انتخابات را نيز خواهيم داشت و لذا اين اميدواري وجود دارد كه مشاركت حداكثري و پرشور مردم در اين انتخابات، رخ دهد.

وي هم‌چنين با اشاره به ضرورت مبارزه با مفاسد اقتصادي گفت: به دليل توجه به فرار سرمايه و توسعه اقتصادي، نبايد توجه به مفاسد اقتصادي را به فراموشي بسپاريم؛ بلكه بايد توجه شود كه توجه به مبارزه با مفاسداقتصادي موجب جلوگيري از فرار سرمايه و باعث توسعه اقتصادي است.

رضايي درباره افشاي اسامي مفسدان اقتصادي افزود: افشاي اسامي مفسدان اقتصادي در مبارزه با مفاسد اقتصادي موثر است؛ اما خلاصه كردن اين مبارزه در افشاگري، نوعي راحت‌طلبي است. شايد تصور شود كه كار انجام شده است، در حالي كه سرمنشاء فساد بايستي مورد توجه جدي‌تري قرار گيرد.

وي ادامه داد: اكنون دولت‌هاي مختلف جهان، سيستم‌ها و مكانيسم‌هاي حسابرسي و نظارت خوبي دارند و با تكيه بر همين مكانيسم‌هاي قوي است كه از مفاسد اقتصادي جلوگيري مي‌كنند و اين در حالي است كه حسابداري و حسابرسي درايران، فوق‌العاده ضعيف است و از منشاءهاي اصلي فساد اقتصادي محسوب مي‌شود.

رضايي از ديگر علل وقوع مفاسد اقتصادي به حجم بزرگ دولت، ضعف دستگاههاي نظارتي و... اشاره كرد.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، در ادامه پيروزي نظام در پرونده هسته‌يي را پيروزي بزرگي خواند و گفت: وقتي كارخانه UCF اصفهان آغاز به‌كار كرد، عده‌اي تصور و در تحليل‌هاي خود نيز بيان مي‌كردند كه آمريكا ما را بمباران هوايي مي‌كنند و يا پرونده ما را به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع مي‌دهند و بحث‌هايي در مورد تهديدات آمريكا و نظام سلطه صورت گرفت، ولي ايستادگي دولت نهم در مقابل زياده‌خواهي غرب موجب شد كه راه‌اندازي كارخانه UCF، تثبيت شود و و موفقيت بزرگي براي ملت ايران رقم بخورد.

وي افزود: در حالي كه در همان زمان اعلام اين موفقيت، انتظار مي‌رفت همه پيروزي را به دولت جمهوري اسلامي تبريك بگويند، عده‌اي در داخل از اروپايي‌ها تشكر مي‌كردند كه به كارهاي غيرمنطقي دست نزده‌اند! كار را نظام كرده بود اما اين‌ها از اروپايي‌ها تشكر مي‌كردند!

رضايي درباره آينده پرونده هسته‌يي كشورمان نيز گفت: سياست فعلي كه جمهوري اسلامي ايران در عرصه سياست خارجي و پرونده هسته‌يي اتخاذ كرده، تداوم خواهد يافت؛ ليكن هنوز معلوم نيست كه غرب تا اكنون كه ما را تحمل كرده آيا تا دستيابي كامل كشورمان به غني‌سازي اورانيوم، مونتاژ سانتريفيوژها، دسترسي به برخي تحقيقات و ... نيز ما را تحمل خواهد كرد يا نه؟

وي افزود: در هر صورت ما سياست منفعل 8 سال گذشته را نخواهيم داشت و گام‌هاي اساسي در دستيابي به فن‌آوري صلح‌آميز هسته‌يي، برخواهيم داشت.

رضايي درباره پيشنهاد روسيه هم اظهار داشت: برخورد منفي با اين پيشنهاد نخواهد شد و همان‌طور كه مشاهده مي‌شود كاملا منطقي و اصولي با اين پيشنهاد برخورد شده است. ايران مشاركت روسيه را مي‌پذيرد به شرطي كه غني سازي در خاك كشورمان صورت گيرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد بحث ايران و آمريكا گفت: آمريكا در حوادث خاورميانه هم به ما نياز دارد. او مي‌خواهد اگر روزي توانست ما را از سر راه بردارد.

وي ادامه داد: آمريكايي‌ها اگر مي‌توانستند با حركت‌هاي نظامي، همين امروز كار ما را تمام كنند، قطعا در دست‌زدن به آن حركت، ترديد نمي‌كردند، ليكن اكنون و حداقل تا سه، چهار سال آينده، اين توانايي در آمريكا مشاهده نمي‌شود.

رضايي اضافه كرد: از طرف ديگر آمريكا به وجود ما احتياج دارد. به عنوان نمونه در حوادث عراق بدون همكاري ايران، امنيت در عراق، سر و ساماني نخواهد گرفت. حذف ايران از صحنه عراق، عراق را به بي‌ثباتي و ناامني بسيار زياد مي‌كشاند.

وي گفت: آمريكايي‌ها اكنون با يك شيب كم سعي دارند فشارهاي خود در ابعاد سياسي، اقتصادي بر ايران فزوني بخشند تا روزن‌هايي براي نفوذ در ايران بيابند.

محسن رضايي در ادامه نگاه دولت نهم به اقتصادي را نگاهي عدالت‌محور دانست و گفت: ما در نگاهمان به عدالت در مباحث اقتصادي، بايد روشن كنيم كه به عدالت در قبل از توليد مي‌انديشيم و يا بعد از توليد و يا راه سومي را مدنظر داريم. دولت نبايد صرفا به عدالت بعد از توليد توجه كند و عدالت قبل از توليد را فراموش نمايد.

وي با تشريح عدالت قبل از توليد و بعد از توليد گفت: عدالت اسلامي اقتضا دارد به عدالت هم قبل از توليد توجه شود؛ چرا كه در غير اين صورت در دامن سوسياليزم يا ليبراليسم گرفتار مي‌شويم.

رضايي اضافه كرد: با عدالت در قبل از توليد، توزيع عادلانه فرصت‌ها صورت مي‌گيرد و با عدالت بعد از توليد، ثروت‌ها به صورت عادلانه و بهينه توزيع مي‌شود.

رضايي در پايان اين نشست، جمعيت ايثارگران انقلاب سلامي را پايگاه مبارك خوب نيروهاي انقلاب توصيف كرد و گفت: اميدواريم همچون گذشته وهمچنين با استفاده از تجارب، گام‌هاي بيشتري را در راستاي تحقق آرمان‌هاي بلند نظام مقدس اسلامي و وحدت نيروهاي انقلاب برداريد.

Copyright: gooya.com 2016