سه شنبه 25 بهمن 1384

اولتيماتوم رئيس‌جمهور براي تعيين سفراي جديد ايران، بازتاب

اين كمبود، بيشتر آنجا نمايان مي‌شود كه حضور سفيران ايران در اين سه كشور، در گفت‌وگوي ايران با اروپا در پرونده هسته‌اي، نقش مهمي دارد. اما صندلي آنان در چند ماه گذشته كه مذاكرات ايران ـ اروپا حساسيت بيشتري داشته، خالي بوده و همچنان خالي است.


در پي مشاهده كندي روند تعيين سفراي جديد ايران در كشورهاي جهان، رئيس‌جمهور به وزارت خارجه، ضرب‌العجلي داده تا در اسرع وقت در اين‌باره اقدام كند.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، وزارت امور خارجه ايران اظهار كرده كه براي تعيين سفيران جديد كشورمان در ديگر كشورهاي جهان، همچنان منتظر پاسخ استعلام وزارت اطلاعات است و اين در حالي است كه محمود احمدي‌نژاد، خطاب به منوچهر متكي، وزير خارجه خود، بارها، ناخرسندي‌اش را از طولاني شدن روند جايگزيني سفيران ايران گوشزد كرده است.

وزارت امور خارجه دولت احمدي‌نژاد، چند ماه پيش به دنبال فراخوان و بركناري سفيران ايران در آلمان، انگليس و فرانسه، برنامه تغيير سفيران ايران در خارج را آغاز كرد، اما وزارت امور خارجه، هنوز نتوانسته جانشينان آنان را تعيين كند و اين كمبود، بيشتر آنجا نمايان مي‌شود كه حضور سفيران ايران در اين سه كشور، در گفت‌وگوي ايران با اروپا در پرونده هسته‌اي، نقش مهمي دارد. اما صندلي آنان در چند ماه گذشته كه مذاكرات ايران ـ اروپا حساسيت بيشتري داشته، خالي بوده و همچنان خالي است.

البته انتخاب سفيران جديد، پروسه و پروتكل خاص خود را دارد و پس از معرفي فردي به عنوان سفير، كشور مقابل نيز بايد موافقت رسمي خود را با پذيرش وي، اعلام كند و اين مسئله در موقعيت كنوني ايران نيز زمان خاص خود را مي‌طلبد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گفته مي‌شود، وزارت امور خارجه، اسامي شماري از نفرات پيشنهادي خود را براي تصدي سفارت ايران در هفده كشور اروپايي و آسيايي، به وزارت اطلاعات و رياست‌جمهوري داده تا پس از تأييد، نام و مشخصات آنان را به كشور مورد نظر اعلام و سپس از دريافت نظر موافق آن كشورها، حكم انتصاب آنان را براي دريافت موافقت نهايي احمدي‌نژاد صادر كند.

شنيده شده، نام محمدجواد ظريف نيز در اين ليست قرار گرفته كه اين اقدام، انتقاد طيف وسيعي از اصولگرايان را نيز به همراه داشته است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اولتيماتوم رئيس‌جمهور براي تعيين سفراي جديد ايران، بازتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016