یکشنبه 30 بهمن 1384

حسين شريعتمداري: طرح پيشنهادي روسيه قابل مذاكره نيست، ايسنا

*هر دو طرف اروپايي و روسيه در پي فرصت‌سوزي هستند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

مدير مسوول روزنامه‌ي كيهان با بيان اين كه طرح پيشنهادي روسيه از ابتدا قابل مذاكره نبوده است، گفت: پذيرش طرح روسيه بر مبناي انجام غني‌سازي در خاك اين كشور نوعي عقب‌نشيني از سوي ايران تلقي مي‌شود و مسوولان كشور نبايد به آن تن بدهند.

حسين شريعتمداري، مدير مسوول روزنامه كيهان در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) هم‌چنين با اشاره به پيشنهاد دانشمندان اروپايي مبني بر ارايه‌ي دستگا‌ه‌هاي سانتريفيوژ كه غني‌سازي محدود انجام مي‌دهند، هشدار داد: طرح اروپايي‌ها نهايتا برخورداري ايران از غني‌سازي در حد پايلوت (آزمايشگاهي) را در بر دارد كه اين با داشتن چرخه‌ي توليد سوخت كه حق مسلم ما به عنوان عضوي از ان.پي.تي است، مغايرت دارد.

اين روزنامه‌نگار با اشاره به مذاكرات فردا (دوشنبه) ميان تهران و مسكو بر سر طرح پيشنهادي روسيه ابراز داشت: معتقدم طرح روس‌ها از ابتدا هم قابل مذاكره نبود، چرا كه روس‌ها طرح خود را بر مبناي انجام غني‌سازي در خارج از خاك ايران كدگذاري كرده بودند و موافقت اروپايي‌ها و آمريكايي‌ها با اين طرح صرفا از اين جهت بود كه حق غني‌سازي در خاك ايران را از ما سلب مي‌كرد.

وي افزود: ابعاد ديگر طرح روسيه فرعي و غيرمرتبط با موضوع اصلي است. اگر چه اروپايي‌ها اصرار دارند اين ابعاد دم دستي و فرعي را به عنوان مشوق به ما دهند.

شريعتمداري خاطرنشان كرد: پذيرش طرح روسيه با اين شرايط كه محصول يو.سي.اف اصفهان را براي انجام غني‌سازي به خاك اين كشور ببريم، كاري اضافي و بي‌فايده و نوعي باركشي براي غول بيابان خواهد بود.

مدير مسوول روزنامه كيهان ابراز داشت: طرح پيشنهادي روسيه قابل مذاكره نيست، چرا كه با خطوط قرمز اعلام شده‌ي ايران كه حق طبيعي و قانوني ما نيز است، مغايرت دارد.

وي با بيان اين كه ما بايد به اصلي كه متعهد داشته‌ايم، پايدار بمانيم، گفت: قرار بود اگر كارشكني‌ها و باج‌گيري اروپا‌يي‌ها و برخورد غير قانوني شوراي حكام روبرو شديم، به مسير قانوني خود براي داشتن چرخه‌ي سوخت ادامه دهيم.

وي افزود: با آغاز غني‌سازي در نطنز و تزريق گاز به سانتريفيوژ‌ها اين كار امروز انجام شده است، اگر چه فعلا در حد آزمايشگاهي است، اما ما نبايد براي ادامه‌ي كار منتظر اروپايي‌ها و روس‌ها باشيم. به نظر مي‌رسد هر دو طرف اروپايي و روسيه در پي فرصت‌سوزي هستند كه معتقدم به هيچ وجه اين موقعيت به نفع ايران نخواهد بود.

شريعتمداري با بيان اين كه شواهد و قرائن موجود حكايت از اين دارد كه اصلي‌ترين راه براي ما خروج از ان.پي.تي خواهد بود، گفت: ان.پي.تي پس از قطعنامه‌ي اخير شوراي حكام و گزارش پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت كه اقدامي مغاير با اساسنامه آژانس بود، عملا از اعتبار ساقط شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي تاكيد كرد: مذاكرات فردا ميان تهران و مسكو وقت كشي است، اما اين حريف است كه به وقت كشي نياز دارد نه ايران.

اين روزنامه‌نگار با بيان اين كه يكي از قواعد اصلي در انجام مذاكرات، اين است كه طرفين بايد كف خواسته‌هاي مشتركي داشته باشند، ابراز داشت: اگر اتفاق نظر در اين سطح وجود داشت، مذاكرات دنبال مي‌شود، اما در حال حاضر كف خواسته‌هاي ما و روسيه با يكديگر مغاير است، لذا آغاز مذاكره‌ بي‌مفهوم است.

وي گفت: معتقدم همكاري در كف خواسته‌ها نه در ميان ما در مذاكرات با روسيه و نه با سه كشور اروپايي وجود ندارد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حسين شريعتمداري: طرح پيشنهادي روسيه قابل مذاكره نيست، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016