سه شنبه 16 اسفند 1384

سيدمحمد خاتمي:اصلاحات در ايران متأسفانه با ابهام‌هاي زيادي مواجه است، فارس

خبرگزاري فارس:محمد خاتمي در ديدار با اعضاي شوراي مركزي مجمع نمايندگان ادوار مجلس گفت:اصلاحات در ايران متأسفانه هم از نظر تعريف و هم عملكرد و هم چشم انداز با ابهام‌هاي زيادي مواجه است كه بايد تكليف خودمان را روشن كنيم.


يدالله اسلامي در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري فارس با اشاره به ديدار روز گذشته شوراي اسلامي با سيد محمد خاتمي، رئيس جمهور سابق كه در مجموعه سعدآباد برگزار شد، اظهار داشت:در ابتداي اين ديدار ضمن يادآوري چالش‌هاي دروني و بيروني، پراكندگي اصلاح طلبان و تلاش هاي مجمع نمايندگان ادوار مجلس در مقطع انتخابات براي هماهنگي اصلاح طلبان، از آقاي خاتمي خواستيم به‌واسطه نقش برجسته‌اي كه در تحولات بيروني و دروني دارند و نحوه بهره گيري از اين نقش براي رويارويي با چالش‌هاي پيش رو راهكارهاي لازم را ارائه دهند و اين كه براي هماهنگ كردن اصلاح‌طلبان گام‌هايي را لازم مي دانند، ارائه دهند.
وي در ادامه نقل گفت: آقاي خاتمي معتقد است با توجه به ماهيت مجمع نمايندگان ادوار مجلس كه در كنار كار صنفي -سياسي جنبه فراگيرتر و عام‌تر و در مناطق مختلف كشور حضور دارد،مجمع مي‌تواند در رفع كدورت‌ها و عدم تفاهم و يا سوء تفاهم التيام ايجاد كند و يا آن را از ميان بردارد.
بر پايه اين گزارش،اسلامي يادآور شد:خاتمي در تعريفي از اصلاحا ت ضمن اشاره به اين كه در مسأله اصلاحات در ايران متأسفانه هم از نظر تعريف و هم عملكرد و هم چشم اندازي كه بايد داشته باشد، لااقل ابهام‌هاي زيادي وجود دارد، با تاكيد بر لزوم مورد توجه قرار گرفتن تبار شناسي اصلاحات در مرتبه اول بر ضرورت ارزيابي و شناسايي پيوند و سابقه و ارتباط اين اصلاحات با اصلاحاتي كه در تاريخ است، تاكيد كرد.
اين فعال سياسي در اين‌باره اضافه كرد:اگر چه آقاي خاتمي بر لزوم بررسي رابطه هويتي و ماهيتي جريان اصلاحات در صدوپنجاه سال اخير تاكيد دارد، اما معتقد است كه بدون بحث روي اين موضوع نمي‌توانيم تكليف خودمان را روشن كنيم؛ چرا كه از گرايش سنتي تا گرايش گريز از دين، همه خود را منتسب به اصلاحات مي‌دانند.
دبيركل مجمع نمايندگان ادوار مجلس اظهار داشت:آقاي خاتمي معتقد است اصلاحات، حركتي در بطن جامعه ايران است و ادامه دارد و لذا اگر در شناسايي اصلاحات، هويت روشن نباشد، با مشكل روبه رو مي شويم.
اسلامي افزود:خاتمي با يادآوري سخنانش در سال81 مبني بر اين كه خواست تاريخي مردم آزادي و استقلال و پيشرفت بوده و حركت مردم ايران در جهت كسب آزادي و پيشرفت است، گفت كه امتياز انقلاب اسلامي اين بوده است كه خود را با اين خواست تاريخي منطبق كرد. نبوغ و هدايت امام، پختگي جامعه ما در انقلاب اسلامي و نهضت اسلامي سبب شد كه از موضع دين اين سه براي جامعه خواسته شود. انقلاب مشروطيت و انقلاب اسلامي هم در اين جهت بود.
اين فعال سياسي در ادامه اين گزارش بيان داشت:اعتقاد آقاي خاتمي بر اين است آنچه در اصلاحات مهم مي‌باشد وفاداري به اصول و مباني و فرهنگ است؛ همچنان كه در صد و پنجاه سال گذشته حركت بر همين مبنا بوده است.
اسلامي يادآور شد:آقاي خاتمي در سخنانش،جريانات غرب‌پرستي، نه غرب زدگي و ديگري سنت‌پرستي را به عنوان دو جريان موجود در كشور مي‌دانند و در اين باره مي‌گويند كه غرب‌پرستي همان گفته فوكوياما است كه مي‌گويد با غرب تاريخ به پايان مي‌رسد و دنيا پس از ليبرال دموكراسي به جايي ديگر نمي‌رسد و آمريكا مظهر ليبرال دموكراسي است و در مقابل اين انتقاد كه مي‌گويد بشر به تكامل مي رسد، پاسخ مي دهد كه غرب به تفكر انتقادي رسيده و خودش را اصلاح مي كند و درقرن نوزدهم هم در برابر كمونيسم، غرب خودش را بازيابي كرد. موقعيت سرمايه‌داري ليبراليسم ماند، ولي كاركرد متفاوت يافت و آنچه كه از صحنه خارج شد، كمونيسم است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اسلامي به نقل از خاتمي گفت:گروهي دراين كشور بدون شناخت اين غرب مي گفتند كه بايد از نوك سر تا ناخن پا بايستي غربي شد. گروه دوم سنت‌گرايانند كه آداب و رسوم را مقدس كردند و ابدي نمودند و عاداتشان را پايدار كردند. اين گروه، غرب و دستاوردهاي غرب را نفي كردند، پيشرفت‌هاي غرب را ناديده گرفتند و ايستادگي كردند و حاصل كار آنها انفعال شد و لذا اصلاحات بين اين دو قرار دارد.
بر پايه اين گزارش، خاتمي با تاكيد بر اينكه بايد در كشور تحول ايجاد كرد و در تفكرات و روابط به نام اسلام بايد بازنگري كرد، بيان داشت:دين بايد پاسخگوي همه نيازها باشد. با توجه به تحولات بايد پاسخ هاي نو داشته باشد.
خاتمي با اشاره به شخصيت‌هايي از جمله از سيد‌جمال ،نائيني و امام خميني(ره) تا شهيد مطهري و طالقاني و شريعتي كه در عين وفاداري به اصول، معتقد به نوآوري بوده‌اند، اظهار داشت:وجه مشترك اين‌ها خواست مردمي بوده است كه از استبداد رنج مي برده‌اند.
دبير كل مجمع نمايندگان ادوار مجلس همچنين ياد آور شد: در اين ديدار از آقاي خاتمي براي سخنراني در نشست سال آينده ارديبهشت ماه مجمع نمايندگان ادوار دعوت به عمل آمد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سيدمحمد خاتمي:اصلاحات در ايران متأسفانه با ابهام‌هاي زيادي مواجه است، فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016