پنجشنبه 18 خرداد 1385

سولانا مذاکرات خود با مقام های ايرانی را سازنده خواند، ايرنا

برلين، خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۵/۰۳/۱۸‬

"خاوير سولانا" نماينده عالی سياست امنيتی و خارجی اتحاديه اروپا گفت:
مذاکرات سازنده‌ای با مقامات ايرانی داشتم.

وی در گفت وگو با شماره پنجشنبه روزنامه آلمانی "تاگس اشپيگل" همچنين افزود: به توافق با ايران در مناقشه اتمی اميدوار هستم.

سولانا دو واژه "خوشبينی" و "سنجيدگی" را مهم خواند و گفت: تلاش دارم در قضاوت‌های خود بسيارسنجيده و معقول باشم و همزمان اميد دارم که بتوانيم به يک توافق با ايران دست يابيم.

وی در پاسخ به اينکه "علی لاريجانی دبير شورايعالی امنيت ملی ايران از نبود شفافيت‌ها در اين پيشنهاد سخن می‌گويد" گفت: اين يک طرح پيشنهادی با بسياری از اجزا و عناصر مهم است. ايرانی‌ها بايد با دقت اين پيشنهاد را بررسی کنند و اهميت آن را درک کنند.

سولاناافزود: اين بسته پيشنهادی به مراتب گسترده‌تر از پيشنهادهای قبلی است و نه تنها اروپا بلکه چين، روسيه و آمريکا نيز از آن حمايت می‌کنند.

نماينده عالی سياست امنيتی و خارجی اتحاديه اروپا در پاسخ به اينکه "مهمترين عناصر اين پيشنهاد چيست؟" اظهار داشت: از آنجا که ما توافق کرده‌ايم که ابتدا اين طرح بررسی شود، ميل ندارم جزييات آن را مطرح کنم اما می‌توانم بگويم که اين بسته پيشنهادی استفاده مسالمت آميز از انرژی اتمی، دسترسی ايران به فناوری، مشوق‌های اقتصادی به ويژه در بخش انرژی را ممکن می‌کند.

سولانا در پاسخ به اينکه "سهم آلمان را در حل مناقشه اتمی ايران چگونه ارزيابی می‌کند؟"، اظهار داشت: آلمان از ابتدا در اين مساله يک نقش بسيار مهم ايفا کرد و يک بازيگر مهم نه تنها در بخش سياسی بلکه در بخش اقتصادی نيز است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی افزود:مهم است که آلمان سهمی در بسته و طرح مشوق‌ها داشته باشد، زيرا که اين کشور می‌تواند فناوری‌های مطرح شده در اين پيشنهاد را نيز عرضه کند.

نماينده عالی سياست امنيتی و خارجی اتحاديه اروپا روز سه‌شنبه در تهران با منوچهر متکی وزير امور خارجه و علی لاريجانی دبير شورايعالی امنيت ملی ايران ديدار و پيشنهاد جديد گروه "‪ "۵ + ۱‬را ارايه کرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سولانا مذاکرات خود با مقام های ايرانی را سازنده خواند، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016