یکشنبه 21 خرداد 1385

آصفی: ضرب‌الاجلی در رابطه با پيشنهاد ۱+۵ به ايران داده نشده است، ايسنا

*سعود الفيصل به تهران می‌آيد


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی خارجی

حميدرضا آصفی با بيان اين که ضرب‌الاجلی برای پاسخگويی به پيشنهاد ۱+۵ به ايران داده نشده است گفت: در بحث هسته‌يی ابتکار عمل دست ماست.

به گزارش خبرنگار سياسی - خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر حميدرضا آصفی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز (يکشنبه) در جلسه هفتگی‌اش به پرسشهای خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ گفت.


هفته‌ی پر رفت‌ و آمد

آصفی اظهار داشت: اين هفته نيز تحرکات در دستگاه سياست خارجی و ديپلماسی کشور مانند هفته‌های گذشته پر رفت و آمد خواهد بود.

وی با بيان اينکه دکتر احمدی نژاد اواخر هفته جاری برای شرکت در اجلاس شانگهای به چين سفر خواهد کرد افزود: آقای رييس جمهور به دعوت همتای چينی‌شان اين سفر را انجام می‌دهند و طی آن امکان آشنايی کشورهای مختلف با ديدگاه‌های جمهوری اسلامی ايران فراهم خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: هم چنين سفر رييس جمهور به شانگهای فرصتی برای انجام گفتگوهای جداگانه با مسوولان کشورهای مختلف در ارتباط با روابط دو جانبه اوضاع منطقه‌ای و بين‌المللی خواهد بود و طبيعی است که حضور جمهوری اسلامی ايران در اين اجلاس به وزن آن خواهد افزود.


سعود الفيصل يه تهران می‌آيد

آصفی از سفر وزير امور خارجه عربستان به کشورمان خبر داد و گفت: آقای سعود الفيصل فردا با پيامی وارد تهران می‌شود. روابط ما با عربستان در حال حاضر عمق خوبی دارد و پيشرفت‌های خوبی را در اين روابط شاهد بوده و هستيم.

وی در ادامه اظهار داشت: آقای فيصل در مدت حضورشان در تهران موضوعات مختلف را علاوه بر وزير امور خارجه با ساير مسوولان کشور مورد بحث و گفتگو قرار می‌دهند و مساله فلسطين عراق و فعاليت‌های صلح آميز ايران و مهم‌ترين مسايل بين‌المللی و منطقه‌ای از محورهای گفتگو و مباحثی است که مقامات ايران و عربستان در خصوص آن مذاکره خواهند کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اينکه پيام سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان برای ايران در جريان سفر فردايش به تهران چه خواهد بود اظهار داشت: شايسته نيست پيش از اينکه اين پيام به تهران آورده شود در خصوص آن صحبت کنيم.


ضرب‌الاجلی به ايران داده نشده

سخنگوی وزارت امور خارجه در ارتباط با انتشار برخی اخبار مبنی بر تعيين ضرب‌الاجلی برای ايران در خصوص پاسخگويی به پيشنهاد کشورهای موسوم به ۱+۵ به کشورمان افزود: ضرب‌الاجلی به ايران داده نشده و طبيعی است که هر گاه ما پيشنهاداتمان را آماده کنيم پاسخ آن را خواهيم داد.

آصفی ادامه داد: به هر حال بسته‌ای که مورد علاقه شما قرار گرفته بايد مورد مطالعه قرار گيرد و کار مطالعه اين بسته از همان ساعات اوليه تحويل آغاز شده و مسايل مختلف آن از جمله نکات ابهام مباحثی که مورد قبول است، مسايلی که بايد تقويت شود و يا نکاتی که فرض می‌کنيم نبايد در آن باشد مورد بررسی قرار می‌گيرد.

وی هم چنين گفت: ما تا زمانی که به وقت احتياج باشد از آن استفاده می‌کنيم و ضرب‌الاجلی هم به ايران داده نشده؛ ضمن آنکه جمهوری اسلامی ايران در پی تطويل اين موضوع نيست و به هيچ وجه در پی خريد وقت يا زمان نيست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه اظهار داشت: ما می‌خواهيم با مطالعه دقيق در خصوص طرحی جامع‌الاطراف به نتيجه برسيم و طبيعی است که هرگاه مقتضی شود نتايج بررسی‌مان را اعلام خواهيم کرد.

وی در ارتباط با اظهارات اخير جورج بوش، رييس جمهور آمريکا مبنی بر اينکه ايران مهلت محدودی برای پاسخگويی به پيشنهاد ۱+۵ دارد افزود: همانگونه که گفتم ضرب‌الاجلی به ايران داده نشده و اين مساله کاملا روشن است و اروپايی‌ها نيز در خصوص آن اظهارنظر کردند و آمريکاييها هم صحبتی از ضرب‌الاجل نکردند.

آصفی ادامه داد: البته آمريکايی‌ها هرچه می‌خواهند می‌توانند بگويند و در عالم خارج ضرب‌الاجلی به تهران داده نشده و همانگونه که مطرح شد جمهوری اسلامی ايران به هيچ وجه در پی تطويل اين موضوع نيست.

وی هم چنين گفت: طبيعی است که اين بسته تازه به دست آمده و بايد برای بررسی آن وقتمان را مصروف کنيم. هم چنين سوالات مختلف پيرامون بسته بايد دسته بندی شود که پس از انجام اين امور پاسخ ايران اعلام خواهد شد.


مذاکرات در شانگهای

آصفی در ارتباط با اينکه آيا مذاکرات رييس جمهور کشورمان در شانگهای ارتباطی با طرح ۱+۵ خواهد داشت؟ افزود: صحبت‌های آقای احمدی نژاد در شانگهای به اقتضای مسوولان و کشورهای مختلف تنظيم می‌شود و قاعدتا به مناسبت افراد ملاقات شونده مباحث مورد نظر تعيين می‌گردد و ممکن است در اين چارچوب با برخی کشورها مسايل هسته‌يی، با برخی ديگر مسايل منطقه‌ای و با برخی مسايل اقتصادی مورد گفتگو قرار گيرد.


مفهوم ديپلماسی رفت و برگشت

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با مفهوم ديپلماسی رفت و برگشت درباره طرح ۱+۵ که پيش از اين توسط وزير امور خارجه کشورمان مطرح شده بود ادامه داد: مباحث را خيلی پيچيده نکنيد؛ آنچه که آقای متکی گفتند بسيار روشن بيان شد؛ ما بسته‌ای را گرفته‌ايم و بايد پاسخمان را به آن بدهيم.

سخنگوی وزارت امور خارجه هم چنين گفت: آقای سولانا طی سفرشان به تهران گفتند که گفتگوها ادامه خواهد داشت و به هر حال پس از آماده شدن طرح ۱+۵ آقای سولانا به تهران اعزام شدند و ما هم جواب اين طرح را خواهيم داد و شما خيلی به دنبال لغت‌ها و يا بسته و يا چمدان نباشيد.


گزارش البرادعی

آصفی در واکنش به گزارش اخير محمد البرادعی مدير کل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در خصوص فعاليت‌های هسته‌يی کشورمان اظهار داشت: اين گزارش خبر تازه‌ای نبود و ارايه اين قبيل گزارشات پيش از برگزاری نشست شورای حکام کاملا مرسوم است.

وی افزود: گزارش آقای البرادعی نشان داد که ايران در حال حاضر همکاری خيلی خوبی با آژانس داشته و از سويی ديگر اين گزارش تصريح کرد که فعاليت‌های ما در نطنز، UCF و جاهای ديگر با نظارت کامل آژانس بوده و هيچ گونه مخفی کاری در کار نيست.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: هم چنين در گزارش اخير آژانس خاطر نشان شده که جمهوری اسلامی ايران تحت نظارت کامل آژانس بوده و با اين نهاد بين‌المللی همکاری دارد. از سويی به روشنی در اين گزارش نشان داده شده که نمونه‌برداری‌های اخير بازرسان هيچگونه آلودگی و مشکلی در سايت‌های ايران را تاييد نمی‌کند.

آصفی هم چنين گفت: البته در برخی موارد نيز ابهاماتی وجود دارد که برای حل آنها نياز به گفتگو است و ما نيز اعلام کرده‌ايم که همواره آماده همکاری صميمانه با آژانس هستيم.

وی در پاسخ به اين سوال که گزارش اخير البرادعی به يافتن برخی آلودگی‌های جديد در تاسيسات هسته‌يی ايران اشاره دارد اظهار داشت: يک بار برای هميشه روشن شد که منشا آلودگی‌ها در ايران خارجی و نه داخلی بوده است و اين مسايل مهم نيست و نکته اين است که هم چنان گفتگوها را ادامه می‌دهيم.


زمان و مکان مذاکرات؟

آصفی در ارتباط با زمان و مکان دور آتی مذاکرات هسته‌يی ايران با غرب افزود: برای چگونگی ادامه اين گفتگوها که در خصوص سطح و چه مکان مذاکره توافق دقيق و قطعی صورت نگرفته، ولی روشن است که مذاکرات بايد ادامه پيدا کند.


هر کس يک ناخن به اين بسته نزند

وی در پاسخ به سوال ديگری درباره بسته ارايه شده ۱+۵ به کشورمان در جريان سفر اخير خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا به تهران گفت: اجازه دهيد که هر کس يک ناخن به اين بسته نزند، چون در اين صورت تا آخر جلسه باز خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی ديگر مبنی بر اينکه آيا نظرات تمام کشورهای موسوم به ۱+۵ در بسته‌ی پيشنهاد به ايران لحاظ شده؟ افزود: خواهش کردم به بسته ناخن نزنيد چرا که قرار نيست باز شود و طبيعی است که پيشنهادات ۱+۵ در اين بسته لحاظ شده است.


راجع حقوق‌مان با کسی مذاکره نمی‌کنيم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی ديگر درباره پيشنهادات ۱+۵ به کشورمان تاکيد کرد: ما اولا راجع حقوق‌مان با کسی مذاکره نمی‌کنيم و از حقوق‌مان صرف‌نظر نخواهيم کرد ضمن آنکه مردم بايد مطمئن باشند که جمهوری اسلامی ايران از حقوقش در چارچوب آژانس به هيچ وجه چشم پوشی نمی‌کند.


اقدام اروپايی‌ها و ۱+۵ اتخاذ مسير درستی بود

آصفی در ادامه ضمن تمجيد از اتخاذ مسير گفتگو و مذاکره از سوی ۱+۵ با ايران اظهار داشت: اقدام اروپايی‌ها و ۱+۵ اتخاذ مسير درستی بود و ما نيز پيش از اين اعلام کرده بوديم که گفتگو، گفتگو و گفتگو تنها راه‌حل اين مساله است و نه با بحران‌سازی مصنوعی و نه اعلام نگرانی بی‌دليل جامعه جهانی نمی‌توان کمکی به حل اين قضيه کرد.

وی افزود: در ضمن توجه داشته باشيد که جامعه جهانی از فعاليت‌های صلح آميز هسته‌يی جمهوری اسلامی ايران دفاع می‌کند و لذا فکر می‌کنيم اين مسير صحيح است و خطوط مذکور نيز مباحثی است که آن را همواره لحاظ خواهيم کرد.


مساله را بسته در بسته نکنيد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اين سوال که بسته پيشنهادی ايران در قبال بسته ارايه شده ۱+۵ به کشورمان چه خواهد بود ادامه داد: مساله را بسته در بسته نکنيد و کار را خيلی پيچيده جلوه ندهيم؛ اروپا پيشنهاداتی را داده و ما نيز پيشنهاداتمان را در اين خصوص اعلام خواهيم کرد.

آصفی درباره اينکه ايران چه زمانی پاسخ پيشنهادات ۱+۵ را اعلام خواهد کرد؟ گفت: هرگاه زمانش باشد پاسخ ايران اعلام می‌شود، ولی فعلا با طرف مقابل قرار گذاشته‌ايم که اين مساله محرمانه بماند.


بسته ديگه بسه!

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی ديگر درباره بسته پيشنهادی ۱+۵ به کشورمان گفت: بسته ديگه بسه!


ما چيزی نمی‌گوييم

وی در ارتباط با برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌های غربی در رابطه با پيشنهادات ۱+۵ اظهار داشت: رسانه‌های اروپايی و آمريکايی چيزهايی می‌نويسند، رسانه‌های ايرانی نيز می‌توانند هر چه می‌خواهند بنويسند و ما چيزی نمی‌گوييم.


تعليق غنی‌سازی؟

وی درباره اينکه آيا ايران حاضر است در مدت مذاکراتش با ۱+۵ غنی سازی را برای مدت زمان موقت تعليق کند؟ اظهار داشت: ما در خصوص حقوق و مسووليت‌هايی که داريم قطعا مصالحه نمی‌کنيم و بر اساس مسووليت‌ها و وظايف و هم چنين حقوقمان عمل می‌کنيم و در اين زمينه ابتکار عمل در دست ماست و شما هم خيلی نگران نباشيد.


چشم پوشی از غنی‌سازی؟

وی درباره اينکه آيا ايران از غنی سازی چشم پوشی می‌کند؟ تاکيد کرد: ما به هيچ وجه از حقوقمان صرفنظر نمی‌کنيم و اين حقوق غيرقابل مذاکره است و ابتکار عمل هم در دست ماست.


راه‌اندازی چرخه جديد ۱۶۴تايی سانتريفوژ‌ها در نطنز

آصفی در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا در رابطه با راه‌اندازی چرخه جديد ۱۶۴ تايی سانتريفوژ‌ها در تاسيسات نطنز اظهار داشت: هر روز تعدادی به چرخه‌ی زنجيره‌های نطنز اضافه می‌شود و در اين خصوص هر روز نسبت به ديروز پيشرفت را شاهديم و هر روز بهتر از ديروز است.

وی در ادامه درباره زمان تکميل چرخه‌ی سه هزار تايی سانتريفيوژها در نطنز افزود: اين مساله به سرعت کار و تلاش متخصصان ما بستگی دارد که البته به صورت مناسب و خوب در حال انجام و پيگيری است.


مذاکرات بدون پيش شرط، از موضع برابر و بدون پيش داوری

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اين سوال که آيا حضور آمريکا در مذاکرات کشورهای موسوم به ۱+۵ با ايران کمکی به حل مساله هسته‌يی کشورمان می‌کند؟ اظهار داشت: ما با مذاکرات بدون پيش شرط، از موضع برابر و بدون پيش داوری استقبال می‌کنيم و منعی هم برای آن نداريم. اينکه آمريکا بخواهد در چنين مذاکراتی حضور داشته باشد ما منعی نداريم و به خودشان و اروپا باز می‌گردد.

آصفی تصريح کرد: ولی شرايط مذکور حتما بايد فراهم گردد و اين گونه نيست که جمهوری اسلامی ايران با هر شرايطی مذاکره را مفيد بداند.


سفر هيات شورای همکاری خليج فارس به ايران؟

وی هم چنين درباره زمان و سطح هياتی که قرار است از سوی شورای همکاری خليج فارس به کشورمان سفر کند ادامه داد: هنوز نه در خصوص تاريخ و نه هيات مذکور توافقی نشده و غير از مطالبی که بعضا در روزنامه‌ها مطرح شده به صورت رسمی مساله‌ای مطرح نشده است.


لاريجانی در قاهره!

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ايسنا درباره سفر اخير دکتر لاريجانی به مصر ادامه داد: آقای لاريجانی در چارچوب موضوعات هسته‌يی به چند کشور از جمله مصر سفر کرده‌اند و همانگونه که پيش از اين نيز اعلام شده لازم است که ما علاوه بر کشورهای اروپايی، چين و روسيه با مسلمانان و کشورهای عربی گفتگو کنيم.

آصفی همچنين در پاسخ به اين سوال خبرنگار ايسنا که آيا می‌توان اين سفر را به منزله ارتقای روابط تهران - قاهره دانست؟ گفت: ارتقای روابط با مصر در کانالی ديگر بررسی می‌شود و هدف اين سفر تنها بحث راجع مباحث هسته‌يی بوده است.


لاريجانی نهايت استفاده را از ظرفيت و امکاناتی که دارد می‌کند

آصفی در پاسخ سوال خبرنگاری که مدعی بود بر اساس برخی اخبار منتشر شده دکتر علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی کشورمان توانايی کافی برای انجام مذاکره و احقاق حقوق ملی کشور را ندارد گفت: آقای دکتر لاريجانی نهايت استفاده را از ظرفيت و امکاناتی که دارند می‌کند و ما نيز قرينه يا شواهدی خلاف اين مساله نديده‌ايم.

وی تصريح کرد: بحث تغيير يا جايگزينی برای ايشان نيز به هيچ وجه مطرح نيست و مساله هسته‌يی مساله‌ای ملی است و همه بايد به آن کمک کنند تا به نفع منافع جمهوری اسلامی ايران به پيش بروند.


کمک‌های جديد به فلسطين؟

سخنگوی وزارت امور خارجه هم چنين درباره اينکه آيا ايران قرار است کمک‌های جديدی را به فلسطين اهدا کند؟ گفت: با وزير خارجه فلسطين گفتگوهای خوبی داشتيم و فکر می‌کنيم رژيم صهيونيستی با استفاده از رخوت و ناتوانی سازمان ملل و نهادهای بين‌المللی بيشتر و بيشتر جناياتش را ادامه می‌دهد و کسی هم نيست که به مظلوميت ملت بی‌دفاع فلسطين کمک کند.

آصفی افزود: لازم دانستيم که در شرايط کنونی حمايت‌مان از ملت فلسطين را اعلام کنيم و کمک‌های ما به فلسطين همان چيزهايی است که آقای متکی به همتای فلسطينی‌شان اعلام کردند که از آن جمله کمک‌ پنجاه ميليون دلاری، همچنين کمک‌های آموزشی و انسان دوستانه ديگر مورد توافق قرار گرفته است.

وی هم چنين گفت: فکر می‌کنيم در شرايط کنونی جهان اسلام بايد دست ياری به سوی مردم فلسطين دراز کنند و هر چند که اين سخن سخت است، اما آدم کم کم از سازمان ملل به دليل اعمال نفوذ‌های برخی کشورها نااميد می‌شود ولی لازم است کشورهای اسلامی خودشان به اين ملت مظلوم بپردازند.


علت سکوت در قبال جنايات صهيونيست‌ها

سخنگوی وزارت امور خارجه در ارتباط با علت سکوت کشورهای عربی و اسلامی در قبال جنايات صهيونيست‌ها در اراضی اشغالی و گسترش اين جنايات اظهار داشت: فکر می‌کنم جهان اسلام، کشورهای مسلمان و اصولا تمام آزادی‌خواهان و کسانی که دلشان برای مظلوميت، انسانيت و گروه‌ها و ملت‌هايی که برای هويت و عزت‌شان مبارزه می‌کنند می‌تپد بايد به ملت فلسطين توجه بيشتری کنند.

آصفی افزود: هر چند که توطئه‌های رژيم صهيونيستی برای کمرنگ کردن مقاومت و شکستن آن در فلسطين ثمربخش نخواهد بود، ولی وظيفه کشورهای اسلامی است که بيش از گذشته به اين ملت کمک کند و نگذارند که فلسطين زير چکمه‌های صهيونيست‌ها لگدمال شود.

اگر يک روز با عراقی‌ها صحبت نکنيم، بايد تعجب کنيد

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش ديگری از اظهاراتش درباره انجام سفرهای رسمی و غير رسمی مقامات مختلف عراقی به ايران و اينکه آيا اين سفرها می‌تواند به معنای ميانجيگری تلقی گردد افزود: اگر ما يک روز با عراقی‌ها صحبت نکنيم شما بايد تعجب کنيد و طبيعی است که اين سفرها صورت گيرد. بحث ميانجيگری هم در جريان اين سفرها مطرح نبوده است.


همکاری ايران در هلاکت زرقاوی؟

آصفی در واکنش به انتشار برخی اخبار مبنی بر اين که ايران در هلاکت زرقاوی با آمريکايی‌ها همکاری اطلاعاتی داشته است؛ ضمن رد اين خبر ادامه داد: ما ترور را در هر جای دنيا به خصوص عراق که در همسايگی‌مان است محکوم می‌کنيم و معتقديم ترور امر زشتی است و فرقی هم نمی‌کند که قربانيان آن شيعه و يا از برادران اهل سنت ما باشد.

وی تاکيد کرد: به اعتقاد ما ترور با هيچ منطقی قابل توجيه نيست و همواره اين موضع جمهوری اسلامی ايران بوده و هست؛ کشته شدن آقای زرقاوی که موجب خوشحالی مردم عراق و در پی آن خوشحالی ما نيز شد، نشان می‌دهد که اين فرد مورد نفرت مردم عراق بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بيان اينکه ايران از هلاکت زرقاوی خوشحال است گفت: اين مساله به اين معنا نيست که ما با آمريکا يا نهاد ديگری برای يافتن او همکاری کرده‌ايم؛ ما هيچ گونه تبادل امنيتی يا اطلاعاتی با آمريکايی‌ها نداشته‌ايم و عراقی‌ها خودشان اين کار را دنبال کرده‌اند.

آصفی هم چنين انتشار اين قبيل اخبار را شيطنت رسانه‌های غربی دانست و مجددا تاکيد کرد: ما هيچ گونه همکاری با آمريکا نداشته‌ايم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اميدواريم آلمانی‌ها روی قول شان بمانند

وی با اشاره به اقدامات وزارت امور خارجه برای فراهم آوردن تسهيلاتی جهت سفر هموطنانمان به کشور آلمان برای مسابقات جام جهانی گفت: با آلمانی‌ها صحبت کرديم که البته بايد تمام مسايل رعايت شود و در اين خصوص با سفير آلمان گفتگو شده و فکر می‌کنيم سفارت آلمان نه در حد ايده‌آل ولی به ميزان قابل قبول همکاری لازم را کرده‌اند و اميدواريم روی قولشان بمانند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نتيجه ديدار امروز تيم ملی کشورمان با مکزيک در جريان مسابقات جام جهانی آلمان اظهار داشت: بايد مسابقه را از تلويزيون ببينيم که چه می‌شود، ولی ما اميدواريم نتيجه خوبی حاصل شود. روحيه تيم هم در حد خوبی است و بازيکنان وضعيت خوبی دارند و اميدواريم دچار شگفتی نشويم که مکزيک پيروز شود.


سفر رييس جمهور به آلمان؟

آصفی در رابطه با اينکه آيا با صعود تيم ملی ايران به مراحل بالاتر جام جهانی آلمان امکان سفر رييس جمهور کشورمان به آلمان وجود خواهد داشت؟ خاطر نشان کرد: اجازه دهيد ببينيم تيم ملی تا کجا صعود می‌کند و اگر به فينال برود مسلما موضوع به گونه‌ای ديگر خواهد بود.


سرنوشت اتباع ايران دستگير شده در خارج

وی درباره پيگيری وزارت امور خارجه در خصوص وضعيت و سرنوشت دو تاجر ايرانی دستگير شده در آلمان افزود: يادداشتی در اين خصوص به طرف آلمانی داده‌ايم و منتظريم اطلاعات تکميلی را دريافت کنيم و اميدواريم اين مساله خيلی طولانی نشود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی ديگر در رابطه با هموطنان بازداشت شده کشورمان در عراق ادامه داد: اين مساله از دولت به قوه قضاييه منتقل شده و در عراق نيز ما را متقاعد کرده‌اند که در آينده نزديک خبرهای خوشی خواهيم داشت.


غير قانونی به عراق سفر نکنيد

آصفی هم چنين گفت: از مردم عاجزانه استدعا دارم که به صورت غير قانونی به عراق سفر نکنند چرا که اين مساله هم برای خودشان و هم دستگاه‌های مختلف جمهوری اسلامی ايران مشکل‌ساز خواهد شد.


برکناری سفير اوکراين

وی درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر اينکه رييس جمهور اوکراين سفير اين کشور در تهران را برکنار کرده است اظهار داشت: البته من نبايد در اين خصوص اظهارنظر کنم چرا که اين از اختيارات رييس جمهور اوکراين است؛ اما سفير اوکراين تا اين ساعت در تهران هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اينکه ماموريت سفرا پايان يابد و يا بخواهند به جای ديگری منتقل شوند به عهده کشور فرستنده است و کشور پذيرنده در آن دخالتی ندارد؛ ولی ما اعتراض و يا مشکلی با سفير اين کشور نداشته و موضوع خاصی در اين خصوص مطرح نبوده است.


سفرهای محرمانه به تهران

آصفی درباره اينکه آيا سفرهای محرمانه مقامات عراقی و در پی آن سفر سعود الفيصل به تهران می‌تواند به معنای تقاضای مجدد آمريکا برای مذاکره با کشورمان راجع به عراق تلقی گردد؟ ادامه داد: سفر آقای عبدالمهدی به تهران غير رسمی و محرمانه نبوده و اخبار آن نيز اعلام شد و ديروز نيز تلويزيون خودمان آن را پخش کرد. سفر آقای فيصل هم عرض کردم که کاملا رسمی است.

وی خاطر نشان کرد: تحکيم و گسترش روابط با کشورهای همسايه از اولويت‌های جدی دولت آقای احمدی نژاد است و کشور در اين مسير حرکت می‌کند و اين ديدارهای هم در همان راستا است و اين سفرها هيچ ارتباطی به مذاکره با آمريکا ندارد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آصفی: ضرب‌الاجلی در رابطه با پيشنهاد ۱+۵ به ايران داده نشده است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016