دوشنبه 22 خرداد 1385

سخنگوی دولت: پس از بررسی بسته‌ پيشنهادی اروپا اظهارنظر می‌کنيم، در حکومت‌داری بايد در دهن تملق‌گويان خاک پاشيد، ايسنا

- از «دولت پاک بی‌نظارت» حمايت نمی‌کنيم


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی

سخنگوی دولت با تاکيد بر اين‌که " ما نگفته‌ايم مذاکره نمی‌کنيم" گفت: ما گفته‌ايم در مورد حقوق مسلم خود مذاکره نمی‌کنيم، وگرنه آماده‌ايم که در مورد دغدغه‌های مشترک و مسايل جهانی مذاکره کنيم و هيچ‌گاه نگفته‌ايم که مذاکره نمی‌کنيم، اين حرف‌ها را القاء نکنيد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) غلام‌حسين الهام در جلسه‌ی مطبوعاتی روز دوشنبه خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری که به اظهارات اخير رييس ديوان محاسبات کشور اشاره داشت، تصريح کرد: در آن جلسه نبودم و دقيق نمی‌دانم وی چه گفته است. فقط نقل قول‌ها را شنيده‌ام و به نقل قول‌ها نمی‌شود برای قضاوت استناد کرد و در مورد سخنی ارزيابی داشت.


اظهارات اخير رييس ديوان محاسبات کشور

وی خاطرنشان کرد: آقای احمدی‌نژاد در انتخابات رياست جمهوری با شعاری آمد که مورد گرايش مردم به وی شد؛ "احمدی‌نژاد مردی از جنس مردم" لذا آقای احمدی‌نژاد يک زندگی کاملا عادی مثل همه‌ی انسان‌ها دارد و نه از آسمان آمده و نه از عرش. البته آسمانی انديشيدن و به مبانی دينی توجه کردن، مبنای اصولی نظام ماست که اين کار را آدم‌های معمولی انجام می‌دهند. اين‌گونه تفکرات(اظهارات اخير رييس ديوان محاسبات کشور) مورد قبول دولت نيست و دولت چنين ادعايی ندارد.

وی گفت: به هر حال مردم در شرايطی و در حالت احساساتی حرف‌های اغراق‌آميز و يا شاعرانه‌ای می‌زنند ولی دولت با تملق و چاپلوسی موافق نيست و در موارد مختلفی جلوی زياده‌گويی‌ها با قدرت ايستاده و برخورد کرده است. بارها شاهد بودم که آقای احمدی‌نژاد در برابر تملق‌گويی‌ها ايستاده، برخورد کرده و حتی تو ذوق زده است. در حکومت‌داری معتقديم که بايد توی دهن تملق‌گويان خاک پاشيد.

سخنگوی دولت تصريح کرد: اظهارنظرهای مختلفی می‌شود که ما نبايد از اين اظهارنظرها برداشت حقيقی کنيم. گفتند ننه جوونی خطاب به فرزندش گفت قربان چشم بادامی‌ات بروم و آن فرزند گفت من بادام می‌خواهم. ببينيد! گفته می‌شود که استاد حافظ در جلسه به ديگر شاگردان اجازه نمی‌داده که شعر بخوانند ولی وقتی حافظ در جلسه حاضر می‌شده، به حافظ می‌گفته است به من بگو که ديشب به تو چه الهام شده؟ ما از اين لفظ که برداشت حقيقی نمی‌کنيم. بخشی از زندگی مردم را شعر و ادبيات تشکيل می‌دهد ولی اين‌ها مبنای تصميم‌گيری سياسی نيست.

وی تاکيد کرد: ببينيد! رييس‌جمهور از ابتدای سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال پيامبر نامگذاری شده است، به مساله‌ی توحيد توجه ويژه‌ای داشته و در بيشتر سخنرانی‌های خود به مساله‌ی تبيين توحيد پرداخته است. حال شما مشاهده می‌کنيد که اين مباحث در رسانه‌ها به چه ميزان انعکاس داده شده است. شايد بگويند تکراری است، ولی آقای رييس‌جمهور از بيان اين مطالب هدف دارند و هدفشان اين است که جامعه و جامعه‌ی جهانی به سمت توحيد حرکت کند و اين‌که هيچ قدرتی جز خداوند وجود ندارد.

الهام ادامه داد: ما همه نوکر و خدمتگزار مردم هستيم و رييس‌جمهور نيز خود را اين‌چنين می‌داند و در رفتارهای عمومی نيز قالب‌ها را شکسته و مانند مردم زندگی می‌کند. اين حرف‌ها مورد تاييد ما نيست. ممکن است تمثيل و استعاره باشد يا احساسات شخصی ولی ربطی به دولت ندارد. دولت تحت تاثير اين حرف‌ها قرار نمی‌گيرد. دولت با مشورت تصميم‌گيری می‌کند و با روحيه‌ی آرمان‌گرايانه‌ی اسلامی اهداف خود را پيش می‌برد.


افزايش تعرفه‌های گمرکی

خبرنگار ديگری از الهام در مورد افزايش تعرفه‌های گمرکی پرسيد که الهام در جواب گفت: مجلس، دولت را در برنامه‌ی بودجه موظف کرده که درآمدی داشته باشد که يکی از اين درآمدها اين است؛ افزايش تعرفه.

همين خبرنگار پرسيد که ولی ما در داخل توليد گوشی تلفن همراه نداريم. سخنگوی دولت با رد اين سخن گفت: ما توليد داخلی داريم ولی بايد ظرفيت خود را افزايش دهيم. اگر برخی از اقدامات باعث افزايش قيمت‌ها شود، از سوی کميته‌ی تجديدنظر اقدام خواهد شد ولی ما همه موظفيم که قانون را رعايت کنيم.

الهم در پاسخ به سوالی درباره‌ی اصلاحيه‌ی بودجه نيز خاطرنشان کرد که در اين زمينه بحثی نشده بلکه در مورد متمم بحث شده است.


نامگذاری دانشگاه خليج عربی

يکی ديگر از خبرنگاران در مورد اطلاعات الهام از نامگذاری دانشگاه خليج عربی پرسيد که سخنگوی دولت نيز متقابلا سوال کرد:اين دانشگاه تاسيس چه سالی است؟ خبرنگار گفت: دقيقا نمی‌دانم ولی فکر می‌کنم امسال باشد. الهام نيز گفت: طبق اطلاعات ما اين دانشگاه در سال ۱۹۷۹ ميلادی تاسيس شده است و ما نمی‌توانيم اسم‌گذاری‌ها را کنترل کنيم. در همه‌ی مدارک رسمی و بين‌المللی شناخته شده اسم خليج فارس آمده است. ممکن است يک نفر اسم بچه‌اش را بگذارد خليج عربی، ما که نمی‌توانيم اعتراض کنيم. شما مطمئن باشيد که دولت حافظ منافع ملی است و هيچ‌گاه در اين ارتباط کوتاهی نخواهد کرد. در مورد خليج فارس نيز گفتم که در همه‌ی مدارک بين‌المللی نام خليج فارس گنجانده شده است.


ادغام صنايع دستی با ميراثفرهنگی و گردشگری


در مورد ادغام سازمان صنايع دستی با ميراث فرهنگی و گردشگری و تبعات آن از سخنگوی دولت سوال شد که الهام گفت: اين تصميم در شورای مربوطه مورد بررسی قرار گرفته و اگر ضعف و نقادی وجود دارد، شما اين ضعف‌ها را در رسانه‌های خود مطرح کنيد تا سازمان مربوطه به آن توجه کند.


تنها خبرگزاری دولتی

به گزارش خبرنگار ايسنا، در حالی که به پايان جلسه‌ی سخنگوی دولت نزديک می‌شديم و ساعت نزديک ۱۱ بود، الهام گفت: اجازه بدهيد سوال آخر را خبرنگار تنها خبرگزاری دولتی بپرسد که خبرنگار يکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب خطاب به الهام گفت: همه دولتی هستند. الهام گفت: شما نيز دولتی هستيد. خبرنگار جواب داد: منظورم اين بود که مهر و فارس نيز دولتی هستند.


رفراندوم در فلسطين

خبرنگار ايرنا از سخنگوی دولت در مورد رفراندوم در فلسطين و هم‌چنين اظهار نگرانی برخی از مقامات منطقه از نيروگاه بوشهر پرسيد که الهام در مورد فلسطين گفت: موضع جمهوری اسلامی در مورد فلسطين مشخص است و اين سرزمين متعلق به تمام مردم فلسطين از هر مذهب و در هر نقطه از جهان می‌باشد و ما نيز معتقديم که حکومت فلسطين بايد با رفراندوم خود مردم فلسطين مشخص شود و ما موضع‌مان روشن و از قبل اعلام شده است.


نيروگاه بوشهر

وی در پاسخ به سوال دوم نيز گفت: اين نگرانی‌ها بيشتر جنبه‌ی اغراض، تبليغات و جنگ روانی دارد و واقعيت ندارد. ببينيد! در ساخت نيروگاه بوشهر کارشناسان مختلفی از شرق و غرب حضور داشتند و اگر آن‌ها رعايت استاندارد را نکرده باشند جای بحث دارد.

وی گفت: بالاترين استانداردها در ساخت نيروگاه بوشهر رعايت شده و اکنون نيز زمينه باز است که آن‌ها از اين نيروگاه بازديد کنند و بارها خبرنگاران و کارشناسان از اين نيروگاه بازديد کرده‌اند. در ضمن ما در ارتباط با اين نيروگاه عضو کنوانسيون‌های بين‌المللی هستيم و بايد به تعهدات خود در رفع و کاهش آسيب‌ها عمل کنيم.

الهام بار ديگر تاکيد کرد: در ساخت نيروگاه بوشهر عالی‌ترين استانداردها رعايت شده است و ما چون در ايران هستيم مطمئنا حساسيت و تعهد بيشتری داريم. ما آمادگی داريم که آن‌ها از اين نيروگاه بازديد و نگرانی‌شان را رفع کنند. اين نگرانی‌ها از بيرون از منطقه و برای سازماندهی يک جنگ روانی و نرم طراحی شده و ما برای رفع هرگونه نگرانی آماده‌ی همکاری هستيم.


تعليق غنی سازی در جريان مذاکرات ۱+۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) الهام در پاسخ به سوالی در مورد اين‌که آيا ايران در جريان مذاکرات۱ +۵ ممکن است غنی‌سازی را به حالت تعليق درآورد، گفت: مواضع دولت در مورد چرخه‌ی سوخت و فناوری صلح‌آميز هسته‌ای مشخص و روشن است. ما اعلام کرده‌ايم کشورمان به اين فناوری دست پيدا کرده و اين حقی شناخته شده و مسلم برای ملت و دولت ايران است.

سخنگوی دولت مانند ديگر مقامات رسمی کشور از جمله رييس‌جمهور اعلام کرد که ايران در مورد حق مسلم خود مذاکره نخواهد کرد، چرا که در عرف بين‌المللی مورد پذيرش نيست که کشوری در مورد حقوق مسلم قانونی و شناخته‌شده‌اش مذاکره کند و اين امر قابل مذاکره نيست.

وی گفت: ما حاضريم با ديگر کشور‌ها در مورد مسائل جهانی و دغدغه‌های مشترکی که وجود دارد، مذاکره کنيم و اين آمادگی را نيز اعلام کرده‌ايم.


بسته‌های پيشنهادی ايران و اروپا

خبرنگار ديگری در مورد بسته‌ی پيشنهادی ايران به اروپا، هم‌چنين بسته‌ی کشور‌های اروپايی به ايران از الهام پرسيد و از وی خواست که در اين مورد توضيح بيشتری بدهد که الهام در جواب گفت:‌ اين بسته پيشنهادی در حال بررسی و کارشناسی است، بعد از کارشناسی و بررسی کامل و دقيق در مورد آن اظهار نظر می‌شود. ما اين را از سوی غربی‌ها و کشور‌های اروپايی گامی به جلو تلقی می‌کنيم.


عدم اطلاع‌رسانی درباره باغ قلهک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، در ادامه‌ی مصاحبه‌ی مطبوعاتی سخنگوی دولت، الهام در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر صحت تنظيم ابلاغيه‌ای در مورد باغ قلهک در راستای عدم کار خبری و تبليغاتی در مورد آن گفت: ما هيچ بخش‌نامه و يا دستوری در اين ارتباط نداده‌ايم و همين که شما در اين مورد سوال می‌پرسيد نشان می‌دهد که تابع اين مساله نيستيد، از ناحيه‌ی ما هيچ محدوديتی برای پيگيری و طرح مسائل نيست. افراد آزاد هستند که سوالات خود را بپرسند.

وی در ادامه با بيان اين که شما آزاد هستيد که هرگونه سوالی را بپرسيد، به شوخی ادامه داد: ما نيز هر سوالی را که خواستيم جواب می‌دهيم.


آخرين وضعيت گروگان‌های تاسوکی

از سخنگوی دولت درباره‌ی آخرين وضعيت گروگان‌های تاسوکی و اقدامات دولت پس از گذشت نزديک به دويست روز از وقوع اين حادثه سوال شد که الهام جواب داد: در مورد گروگان‌ها به صورت قطعی عرض می‌کنم که توقفی در روند پيگيری و آزاد شدن آن‌ها پيش نيامده و اين مساله با تدبير و رعايت مبانی امنيتی برای سلامت گروگان‌ها و هموطنان‌مان پيگيری می‌شود. اميدواريم که آن‌ها به سلامت به خانواده‌هايشان برگردند.


نگرانی مردم قزوين از برخی انتصابات استانی

الهام در پاسخ به سوال ديگری درباره‌ی آن‌چه مبنی بر نگرانی برخی از مردم قزوين از انتصابات استانی عنوان می‌شود و اقدامات دولت در اين زمينه گفت: مردم آزاد هستند که مديران خود را نقد کنند. اين دستاورد خوبی است و نشان از نشاط سياسی و وجود نقادی و نظارت است. اما بايد توجه داشت که تصميم‌گيری راه و فرآيند خود را دارد. بايد اين نظرات را شنيد و دولت نيز اين نظرات و نقدها را می‌شنود و آن‌ها را مورد پيگيری قرار می‌دهد. ممکن است برخی از اين نقدها در اثر اطلاعات نادرست باشد و بر اساس تحقيق مشخص و روشن شود و مواردی نيز بايد اصلاح شده و تذکر داده شود.

وی خاطرنشان کرد: اينگونه نيست که با چنين اقداماتی تمام مديران جابجا شوند. ثبات مديريت يک عامل مهم است و بايد تمام مديران در خدمت به مردم و اجرای قانون حرکت، اگر اقدام مديريتی در راستای تضعيف اين عوامل باشد، صحيح نيست.

بايد اين‌گونه اقدامات با دقت و نظر کارشناسی بررسی شود ولی همانطور که گفتم هر اعتراضی مستلزم جابجايی و تغيير نيست و می‌توان برخی از آن‌ها را با روشنگری، اصلاح و تذکر رفع کرد ولی مديران نيز بايد در چارچوب خدمت به مردم و اجرای قوانين و مقررات حرکت کنند. بايد با برنامه‌های دولت و ملت همسويی داشته باشند تا کار آن‌ها تداوم داشته باشد.


افزايش قيمت برخی کالاها

خبرنگاری از الهام در مورد افزايش قيمت برخی از کالاها و تاثير تعرفه‌های گمرکی مشخص شده از سوی دولت سوال کرد که سخنگوی دولت پاسخ داد: در مورد برخی برخی از کالاها با افزايش قيمت يا ثبات قيمت مواجه بوده‌ايم، ولی اين نادرست است که همه‌ی اينها را ناشی از تعرفه‌های گمرکی بدانيم. مجلس تاکيد کرده است که بخش عمده‌ای از درآمدهای دولت ناشی از اخذ تعرفه باشد و ما نيز بايد بر روی برخی از کالاها تعرفه ايجاد کنيم. دولت درصدد است که از توليدات داخلی حمايت و هم‌چنين تکاليفی که در قانون بودجه برای آن مشخص شده را اجرا کند، چراکه دولت مکلف به اجرای قانون است.

وی تاکيد کرد: البته در تصميم‌گيری‌ها بايد هزينه و فايده‌ی اين تصميم‌گيری‌ها را سنجيد.

وی گفت: هدف دولت حمايت از اشتغال مولد، رشد توليدات داخلی و حمايت از بنگاه‌های زود بازده است. دولت تعرفه‌های برخی از مصالح ساختمانی مانند فولاد و سيمان را که در فعاليت‌های عمرانی مورد استفاده قرار می‌گرفته را به صفر رسانده ولی برخی از کالاها را بايد تعرفه ببندد. تلاش دولت اين بوده است که تصميم‌گيری‌ها بر روند معيشتی مردم تاثيرگذار نباشد. البته بايد توجه داشت که دولت ابزارهايی که قبلا در راستای تنظيم بازار داشته در حال حاضر ندارد. ما در حال حاضر بيش از سيصد قلم کالايی داريم که مورد مصرف خانواده‌هاست و قيمت برخی از آن‌ها افزايش پيدا کرد ولی اين افزايش فراگير نيست. دولت قيمت کالاهايی را که در اختيار خودش بوده افزايش نداده و سعی کرده است تا با ابزارهای خود اين زمينه را فراهم کند که در بخش خصوصی نيز اين افزايش قيمت را مشاهده نکنيم. دولت سعی دارد که کمبود توليد را جبران کند؛ برخی از کالاها کمبود توليد ولی صادرات زيادی داشته‌اند که ما سعی کرده‌ايم اين روند اصلاح شود و در برخی از کالاها نيز شاهد کاهش قيمت‌ها بوده‌ايم.


آخرين وضعيت روزنامه ايران

به گزارش ايسنا،‌ در ادامه‌ جلسه سخنگوی دولت خبرنگاری از الهام پرسيد وضعيت روزنامه‌ی ايران به عنوان تنها روزنامه‌ی دولت به کجا رسيده و آيا در جهت رفع توقيف آن تلاشی صورت گرفته است؟ که وی در پاسخ تصريح کرد: دولت خود را تابع تصميمات دستگاه‌های قانونی می‌داند و هيچ‌گونه اعمال فشاری در اين ارتباط نکرده است. البته شايد نظر و نقدی داشته باشد، ولی در اجرای قانون همه مطيع است و دستگاه‌های نظارتی، اجرايی و قانونی بايد کار خود را با عدالت انجام دهند.

وی افزود: اميدوارم رسيدگی به وضعيت روزنامه‌ی ايران هرچه زودتر به نتيجه برسد و دولت بتواند بار ديگر، تنها ارگان اطلاع‌رسانی خود را فعال کند. اين هم بخشی از تنهايی دولت است. البته دولت معتقد است بايد هر تخلفی که صورت گرفته با قاطعيت رسيدگی شود و هر نتيجه‌ای که دستگاه‌های نظارتی بگيرند، مورد قبول ماست. ما معتقديم بايد با پی‌گيری قاطعانه و عادلانه به وضعيت روزنامه‌ی ايران رسيدگی کرد.


ترميم کابينه

در ادامه خبرنگار روزنامه‌ی کارگزاران با بيان اين‌که اولين بار است که در جلسات سخنگوی دولت حضور پيدا می‌کند، از سخنگو پرسيد که بعضا اخباری در مورد ترميم کابينه و تشکيل ستادی در اين ارتباط در دولت منتشر شده و حتی گفته می‌شود که شما نيز در اين ستاد عضويت داريد.

الهام در پاسخ گفت: مگر اين که ستاد در روزنامه‌ی کارگزاران تشکيل شود، وگرنه در دولت ستادی برای ترميم کابينه وجود ندارد. در هفته‌ی قبل برخی دوستان سوال کردند و من توضيح دادم چنين ستادی تشکيل نشده و بحثی در مورد ترميم کابينه نيست، هر موقع دولت تصميم به تغيير و اصلاح داشته باشد، آن را با مردم مطرح می‌کند؛ چرا که دولت به اطلاع‌رسانی و شفافيت در اين راستا اعتقاد دارد. اين حرف‌هايی است که توليد می‌شود و رسانه‌ای و گمانه‌زنی است. گويی برخی افراد طرح‌هايی دارند که آنها را به جای اين‌که در قالب پيشنهاد اعلام کنند، در قالب خبر اعلام می‌کنند که از نظر حرفه‌ای و اخلاقی نادرست است.

وی گفت: به طرف گفتند فوت کرده‌ای، داغی نمی‌فهمی، شايد ما نيز جزو اين دسته از جريان‌ها باشيم. من عضو هيچ ستادی نيستم و مديران نيز در اجرای سياست‌های دولت فعاليت می‌کنند . دولت با تمام توان در خدمت مردم است و ان‌شاءالله اين رويه ادامه خواهد داشت.


تغيير مديرکل حراست وزارت نفت

همين خبرنگار از الهام در مورد تغيير مديرکل حراست وزارت نفت پرسيد و گفت که آيا دولت از اين تغييرات آگاهی دارد؟ و آيا اين انتصاب در راستای مواضع دولت است که گفته بود بايد وزارت نفت را پاک کنيم؟ الهام در اين ارتباط گفت: اين اقدامات نيازی به اطلاع دادن دولت ندارد. به هر حال دستگاه‌ها دارای اختياراتی هستند و در چارچوب اختيارات قانونی خود عمل می‌کنند. در اين جهت فشاری بر روی وزارتخانه وجود ندارد. اگر فشاری وجود دارد، فشار در جهت پيشبرد گفتمان دولت و تحقق اهداف چهارگانه‌ی آن است.


شکايت از وزارت جهاد و کشاورزی در کميسيون اصل نود

خبرنگار ديگری از الهام در مورد شکايت‌های مطرح شده از وزارت جهاد کشاورزی در کميسيون اصل نود مجلس پرسيد و گفت: در اين گزارش، اعلام شده است که اين وزارتخانه در راستای حفظ منابع طبيعی تلاش نکرده است. الهام پاسخ داد: دولت نسبت به منابع طبيعی به عنوان يک سرمايه و ثروت ملی و عمومی حساسيت دارد و وزارت جهاد کشاورزی نيز در اين مسير حرکت می‌کند. اين منابع نيز متعلق به کل ملت است.

وی گفت: اگر مواردی قبلا در راستای از بين رفتن منابع طبيعی صورت گرفته، دولت جلو اين روند را گرفته و با ويژه‌خواری در اين مقوله مبارزه کرده و رعايت عدالت را مورد توجه قرار داده است، سياست جهاد کشاورزی نيز اين‌چنين است. البته ما از نظارت دستگاه‌های نظارتی استقبال می‌کنيم، آنها نيز بايد دقيق نظارت کنند. البته تخلفات صورت گرفته نيز مربوط به اين دولت نيست، ولی مسائل بايد به صورت ريشه‌ای و دقيق ارزيابی شود، صرف کميت شکايت‌ها نمی‌تواند دليلی بر درستی يا کژی يک وزارتخانه باشد.

وی گفت: دولت هيچ‌گاه موافق تعطيل شدن امر نظارت نيست و از رسيدگی استقبال می‌کند، هم‌چنين مايل است که اين رسيدگی‌ها اطلاع‌رسانی عمومی شود. برداشت ما از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی برخلاف آن است که گفته می‌شود؛ چرا که وزارت جهاد کشاورزی در برابر ويژه‌خواران در اين مقوله که قصد سوءاستفاده داشته‌اند، ايستاده و در جهت محروميت‌زدايی و فقرزدايی کار کرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گزارش درباره عملکرد مديران دولت


همين خبرنگار در ادامه در مورد اظهارات اخير رييس ديوان محاسبات مبنی بر اين‌که مديران دولت نهم پاک هستند و نيازی به ارايه‌ی گزارش در مورد عملکرد آنها نيست، پرسيد که الهام نيز در جواب گفت: ديوان محاسبات در دوران مديريت جديدش گزارش‌های مختلفی را ارايه داده و اين گزارش‌ها کم نيست. ما شاهد گزارش‌های ديوان محاسبات در امر نظارت، تفريغ بودجه و کارکرد بودجه بوده‌ايم.

وی گفت: دولت هميشه گفته که ما نظارت را مفيد می‌دانيم و معتقد است همه‌ی مراجع نظارتی بايد اقدامات قانونی خود را انجام دهند، هيچ دستگاهی هم حق ندارد از وظيفه‌ی نظارتی خود غافل شود. دستگاه‌های نظارتی، بدون ملاحظه بايد وظايف خود را انجام دهند. ما از دولت پاک بی‌نظارت حمايت نمی‌کنيم. ما دولت پاک همراه با نظارت را حمايت می‌کنيم و اگر مديران ديوان محاسبات و دستگا‌های نظارتی بر اساس گزارش‌های خود، مدعی پاکی مديران دولتی هستند، اين باعث افتخار ماست.

سخنگوی دولت گفت: ما هم‌چنان از نظارت مجلس در قالب ديوان محاسبات، حمايت و استقبال می‌کنيم و کندی در امر نظارت را نيز دوست نداريم، مجلس محترم شأنش بالاتر از آن است که نسبت به امر نظارتی خود کوتاهی کند.


رعايت عدالت

به گزارش خبرنگار ايسنا در ادامه يکی از خبرنگاران حاضر در اين جلسه که مدعی بود دستش را به مدت طولانی برای پرسيدن سوال بالا گرفته، خطاب به الهام گفت: شما در اين جلسه خود عدالت را رعايت نمی‌کنيد. حال می‌خواهيد در مملکت عدالت را رعايت کنيد؟ الهام در پاسخ گفت: شما نيز در قضاوت خود عدالت را رعايت کنيد.


ابهام در پاسخ‌های برخی مسوولان

به گزارش خبرنگار ايسنا، در ادامه‌ی مصاحبه‌ی مطبوعاتی سخنگوی دولت، خبرنگار يکی از روزنامه‌های وابسته به طيف اصول‌گرا خطاب به الهام گفت: از جناب‌عالی، آقای کدخدايی و آصفی بعضا سوالاتی پرسيده می‌شود که هدايت شده و در جهت بهره‌برداری است، برخی از جواب‌هايی که شما می‌دهيد نيز خود ابهام‌آميز است و باعث ايجاد سوال می‌شود.

الهام از او پرسيد: مثلا؟ خبرنگار توضيح داد: مثلا صحبتی که هفته‌ی قبل در مورد غنی‌سازی کرديد يا صحبتی که در مورد دريافت سکه از سوی نمايندگان کرديد، خود باعث شد که مجلس به هم بريزد يا حتی در مورد ميثاق‌نامه‌ی رييس‌جمهور با وزرا نيز تعريف متناقضی ارايه داديد. رييس‌جمهور در متن ميثاق‌نامه‌ی خود با وزرا آورده است که با هيچ‌کس عقد اخوت نبسته ولی اظهارات شما چندان با اين جمله‌ی رييس‌جمهور همخوانی نداشت؛ چرا که در آن ميثاق‌نامه آمده بود اگر وزيری عملکرد نامناسبی داشته باشد، عذرش را خواهند خواست ولی شما گفتيد که اين ميثاق‌نامه به معنای اين نيست که وزيری را کنار بگذاريم.

اين خبرنگار در ادامه از الهام خواست که در اين سه مورد به صورت شفاف سخن بگويد تا اين قضايا تمام شود.

الهام در پاسخ گفت: معلوم نيست که تمام شود. اين تمام شدن به اراده‌ی افراد برمی‌گردد.

وی در ادامه به توضيح اين سه موضوع پرداخت.

سخنگوی دولت گفت: در مورد فن‌آوری صلح‌آميز هسته‌يی، مسوولان نظام جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده‌اند که در جهت اهداف صلح‌آميز از آن استفاده می‌کنند و تاکيد داشتند که توليد ما برای سوخت هسته‌يی است و تا آن‌جا که سوخت هسته‌يی احتياج داشته باشيم آن را توليد می‌کنيم و به بيش از آن نيازی نيست. ما از اين انرژی به نحوی استفاده می‌کنيم که با مبانی ايدئولوژيک و مواضع‌مان در منافات نباشد. مواضع جمهوری اسلامی در اين ارتباط شفاف است و ما در راستای اهداف صلح‌آميز خود حرکت می‌کنيم.

الهام در مورد ميثاق‌نامه نيز گفت: من در هفته‌ی قبل هم به صورت شفاف به اين مساله پرداختم و آن را توضيح دادم که البته ممکن است از اين اظهارنظر برداشت‌هايی شده و يا سخن به صورت تقطيع شده مورد استفاده قرار گرفته باشد که سوال‌ساز شده است. من گفتم اين ميثاق‌نامه، ميثاق‌نامه‌ا‌ی يک ساله است و بر اساس آن، وزرا بايد خدمت کنند، ظرفيت کارشناسی خود را برای کمک به دولت به کار گيرند و خودسانسوری نکنند و نظرات خود را دقيق و بدون ملاحظه بيان کنند.

وی گفت: در حال حاضر ما به پايان زمان اين ميثاق‌نامه نزديک نشده‌ايم، در اين ميثاق‌نامه بر امر نظارت تاکيد شده که اين نظارت از همان ابتدا وجود داشته است. من نيز تاکيد کردم که اين ميثاق‌نامه به اين معنا نيست که همه‌ی وزرا در پايان يک سال عوض می‌شوند، بلکه گفتم مورد نظارت قرار می‌گيرند. زمان ميثاق‌نامه نيز هنوز به اتمام نرسيده و اکنون اين نظارت بر عملکرد مديران وجود دارد.


سکه وزير به نمايندگان

در ادامه، الهام درباره سکه‌هايی که از سوی وزير کشاروزی به تعدادی از نمايندگان هديه شده، گفت: در مورد سکه‌ها توضيح دادم. گفتند، گفتيم، گفتند. مساله را تمام شده تلقی کنيد.


اصلاح افراد فاسد

در ادامه، خبرنگاری رو به الهام گفت: آقای الهام! شما در برابر هر پرسشی سخنرانی می‌کنيد! اين پرسش و پاسخ نيست. جواب‌ها را کوتاه بفرماييد. همين خبرنگار خطاب به الهام ادامه داد: رييس‌جمهور در نمايشگاه مطبوعات گفت روزنامه‌ها نقادی نمی‌کنند که گله بجايی بود. برخی از روزنامه‌ها به خاطر اين‌که مثلا از فلان سازمان آگهی می‌گيرند، هر جنايتی در آن سازمان رخ دهد نمی‌نويسند، برای اين‌که آگهی را از دست ندهند. از ابتدای انقلاب نيز در اين مملکت عده‌ای مهره‌ی شطرنج بوده‌اند و دائم از اين سمت به سمتی ديگر می‌روند. دولت بايد خون سالم تزريق کند، در حالی که مشاهده می‌کنيم خون اين افراد فاسد است و مانند سوزن گرامافون کهنه‌ای شده‌اند که هر سی‌دی را بر آن می‌گذاری آن را خراب می‌کنند. مردم از دولت احمدی‌نژاد انتظار دارند جلو چنين افرادی بايستد. در دولت‌های قبلی چنين اتفاقاتی نمی‌افتاده ولی آقای احمدی‌نژاد بايد در برابر اين اقدامات بايستد.

به گزارش ايسنا، اين سخنان با واکنش خبرنگاران روبه رو شد اما خبرنگار يادشده گفت: اين سخنان به منافع احمدی‌نژاد لطمه‌ای وارد نمی‌کند. در دولت‌های گذشته خرابکارانی بوده‌اند که بايد اصلاح شوند.

پس از آن الهام در جواب گفت: من از سخنان شما متشکرم. سخنرانی غرا و جوانمردانه‌ای بود، ولی شما سوالی مطرح نکرديد که من جواب بدهم. شما از همکاران خود در حوزه‌ی مطبوعات نقدی داشتيد که من وارد اين حريم نمی‌شوم و خط قرمز ماست. در مورد مهره‌های شطرنج نيز بايد بگويم که در شطرنج، شاه تا آخر می‌ماند. ما شاه نداريم. همه سربازند.

همين خبرنگار به الهام گفت: شاه کوچک داريم.

الهام جواب داد: يک سری شاهک داريم که بايد مورد بررسی قرار بگيرند و اجازه ندهيم که اين شاهک‌ها به روند دولت ضربه وارد کند، آنها را از بين می‌بريم.

الهام هم‌چنين تصريح کرد: شما بايد به مصاديق اشاره کنيد و در داوری خود نيز عدالت را رعايت کنيد، نبايد مديران را با داوری‌های بدون کارشناسی تخريب کرد. اگر مديری تخلف داشته بايد به آن تخلف رسيدگی کرد.


وضعيت کارگران قزوينی

در ادامه، خبرنگاری به الهام گفت: در سفری که رييس‌جمهور به قزوين داشت، کارگران به وضعيت خود معترض بودند و رييس‌جمهور قول داده که مشکلات آنها را تا دو ماه ديگر حل کند. حال چه‌طور ممکن است بتوان اين مشکلات را در عرض دو ماه حل کرد؟ که الهام جواب داد: ببينيد! دولت تاکيد کرده با خصوصی‌سازی که مبتنی بر رعايت قوانين باشد موافق است. دولت جلو توسعه‌ی شرکت‌های دولتی را گرفته تا زمينه‌ای برای توسعه‌ی شرکت‌های خصوصی فراهم شود. ما بعضا مشاهده کرده‌ايم که به بهانه‌ی خصوصی‌سازی، واگذاری‌هايی خلاف قانون و غيرعادلانه صورت گرفته است و رانت‌خواری و ويژه‌خواری در اين ارتباط مشاهده می‌شود، هم‌چنين يک سری از اين‌گونه واگذاری‌ها فربه شده‌اند و اموال بيت‌المال را به تاراج برده‌اند که بايد اصلاح شود و اموال غارت شده به بيت‌المال برگردد.

وی گفت: دولت با ويژه‌خواری مخالف بوده و به شدت با آن برخورد می‌کند. اگر واگذاری خلاف قانون بوده و يا در آن واگذاری در روند توليد خللی ايجاد شده، دولت آن را بررسی می‌کند و می‌خواهد جلو سوءاستفاده‌های مالی را بگيرد. دولت در هنگامی که روی کار آمد با کارخانه‌هايی مواجه شد که دارای مشکلات زيادی بودند، پس سعی کرد اين مشکلات را در قالب کميته‌هايی حل کند و حتی به آنها وام و تسهيلات داد. ولی اگر دولت ببيند کارخانه‌ای به دنبال اجرای تعهدات خود نيست و به حقوق کارگران توجهی نمی‌کند و در راستای توليد حرکت نمی‌کند، آن کارخانه را موظف می‌کند که به تعهدات خود عمل کند.

وی هم‌چنين با بيان اين‌که هيات داوری در ارتباط با واگذاری‌های خصوصی وجود دارد که بايد در اين زمينه رسيدگی کند، گفت: اگر خلافی صورت گرفته باشد، اين واگذاری به فرد ديگری يا به خود کارگران واگذار می‌شود. ولی دولت از روند خصوصی‌سازی که بر اساس قانون و رعايت حقوق باشد حمايت می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) غلامحسين الهام سخنگوی دولت هم‌چنين در ابتدای مصاحبه‌ی مطبوعاتی خود با خبرنگاران به مصوبات اخير دولت را به اين شرح اعلام کرد:

- دولت تصويب کرده است برای يک بار در طول سال، پنجاه درصد بهای بليط قطار کارکنان نيروهای مسلح، وزارت دفاع و ستاد کل نيروهای مسلح را بپردازد.

- تشکيل مرکز ملی بهره‌وری ايران زير نظر رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزی به عنوان مرکز ملی بهره‌وری.

- تشکيل کارگروه‌هايی برای اتخاذ تصميمات مناسب در ارتباط با گزارش وزير کشور در مورد تداوم خشکسالی در برخی از مناطق، با همکاری رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزی و دفتر مناطق محروم.

- اختصاص ۲۰۰ ميليارد ريال برای اجرای پروژه‌های عمرانی شهری در خوزستان از موافقت دولت با بهره‌گيری استان خراسان شمالی از اعتبارات طرح توازن منطقه‌ای، مختص مناطق محروم.

- امضای مجوز امضای اوليه و مقدماتی توافق‌نامه‌ی تخلفات گمرکی و قاچاق بين ايران و کشورهای عضو اکو که بايد به تاسيس بانک اطلاعاتی در ارتباط به امر قاچاق بپردازند.

- به وزارت نفت اجازه داده شد که در جزيره‌ی خارک ۷۲ واحد مسکونی به جای واحدهای فرسوده شده تاسيس کند.

- عضو شدن وزير دادگستری در ستاد رسيدگی به امور ايرانيان خارج از کشور

- تمديد لايحه‌ی هيات منصفه‌ی مطبوعات به مدت دو سال ديگر. اين لايحه به صورت موقت به وسيله‌ی مجلس تصويب شده و مدت دو ساله آن در حال اتمام است. اين لايحه برای متوقف نشدن فعاليت دادگاه مطبوعات و اجرای اصل ۱۶۸ قانون اساسی برای مدت دو سال ديگر تمديد شد.

- در صورت تصويب مجلس قانون فعلی اجرا خواهد شد تا لايحه‌ی جامعی در اين ارتباط تدوين شود.

- هم‌چنين دولت شرکت‌ها را موظف کرده ضوابط اجرايی بودجه‌ی خود را تا پايان تير ماه تنظيم و ابلاغ کنند، وگرنه آيين‌نامه‌ی ضوابط اجرايی بودجه که در دولت تصويب شده در تمامی دستگاه‌ها يکسان اجرا می‌شود.

به گزارش ايسنا، در پايان اين جلسه، خبرنگاران الهام را احاطه کرده و از وی نظرش را در ارتباط با فوتبال ديشب ايران و مکزيک پرسيدند و حتی يکی از خبرنگاران گفت که آيا شما نمی‌خواهيد در مورد ميرزاپور تصميمی بگيريد؟ الهام در پاسخ فقط می‌خنديد.

هنگامی که يکی از خبرنگاران می‌خواست از الهام سوال بپرسد، گفت: الو! که اين خنده‌ی خبرنگاران را همراه داشت. خبرنگار توضيح داد: چون قبلا با شما مصاحبه‌ی تلفنی می‌گرفتيم، در ذهنم اين کلمه تداعی شد.

خبرنگار ديگری در بين جلسه به الهام گفت: سلام، که الهام نيز جواب وی را داد. خبرنگار به الهام گفت: سلام کردم. که الهام گفت: سلام کردن به معنای پرسش نيست.

Copyright: gooya.com 2016