دوشنبه 22 خرداد 1385

لاريجانی: غنی‌سازی يکی از مسايل مبهم در مجموعه‌ ۱+۵ است، پيشنهاد ارايه‌ فن‌آوری هسته‌يی به ايران در اين مجموعه نکته‌ مثبتی است، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژی هسته‌يی

علی لاريجانی گفت که ايران تغييراتی را در مجموعه مشوق‌های غرب درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌يی‌اش خواستار است و بار ديگر تاکيد کرد که تهران می‌خواهد هر گونه مذاکراتی در آينده بدون پيش شرط باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشيتدپرس، علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی ايران روز يکشنبه پس از گفت‌وگو با حسنی مبارک، رييس‌جمهور مصر و ديگر مقامات اين کشور اظهار کرد: گفته شده است که پيش شرط‌هايی در پيشنهاد ارايه شده به ايران لحاظ شده است. ما پيشتر گفته‌ايم که پيشنهادی را که بدون پيش‌شرط باشد، خوب در نظر می‌گيريم.

وی افزود که پيشنهاد ارايه‌ی فن‌آوری هسته‌يی، نکته‌ی مثبتی است، اما مساله‌ی مهم غنی‌سازی اورانيوم همچنان مبهم است.

لاريجانی همچنين به خبرنگاران گفت که ايران هيچ گونه تهديد را برای واداشتن اين کشور به پذيرش مجموعه‌ی پيشنهادی نخواهد پذيرفت.

خبرگزاری رويتر نيز به نقل از دبير شورای عالی امنيت ملی ايران که روز يکشنبه صحبت کرده بود، نوشت: اين پيشنهاد برخی نکات مثبت را نظير يک راکتور هسته‌يی برای ايران و همچنين هماهنگی با ايران و بهره‌مندی از تخصص ايران در ثبات منطقه و نيز هماهنگی با ايران در خصوص امنيت منطقه‌يی را داراست.

وی گفت: ما قصد داريم برای رسيدن به ثبات و امنيت مطقه به اين مساله بپردازيم.

وی ادامه داد:‌همچنين تعدادی نکات وجود دارد که نامشخص است و ما در انتظار شفافيت درباره‌ی آن موضوعات هستيم، مسايلی نظير غنی‌سازی اورانيوم در ايران که در واقع به شکلی روشن به آن پاسخ داده نشده است.

وی اين اظهارات را پس از ديدار با مبارک و عمرو موسی، دبير‌کل اتحاديه‌ی عرب بيان کرد.

رويتر نوشت، لاريجانی برای به دست آوردن حمايت اعراب از برنامه‌ی هسته‌يی ايران به قاهره سفر کرده است.

خبرگزاری آسوشيتدپرس نيز در گزارشی ديگر به نقل از دبير شورای عالی امنيت ملی ايران نوشت که تهران در صورتی که از سوی غرب به تحريم تهديد شود، مجموعه‌ی پيشنهادی را نخواهد پذيرفت.

وی افزود که مجموعه‌ی پيشنهادی به ايران هيچ گونه تهديد به مجازات را در بر ندارد.

در همين حال خبرگزاری کويت، نيز گزارش کرد که علی لاريجانی پس از ديدار با وزير امور خارجه‌ی مصر نسبت به برقراری روابط ديپلماتيک بين مصر و ايران در حد سفارتخانه‌های دو کشور پس‌ از تحولات مثبت کنونی در روابط دو‌جانبه تاکيد کرد.

وی پس از ديدار دوم خود با احمد ابوالغيظ، وزير امور خارجه‌ی اين کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت که در اين ديدار به بررسی مهم‌ترين تحولات منطقه به ويژه مساله‌ی هسته‌يی ايران، راه‌های حمايت از دولت فلسطين به رهبری حماس و مشکلات موجود در عراق پرداخته است.

لاريجانی مذاکرات خود با ابوالغيظ را سازنده توصيف و بر اتفاق‌نظر دو طرف در خصوص بسياری از مسايل تاکيد کرد.

وی همچنين از نقش مصر به عنوان يک کشور متمدن و ريشه‌دار در سطح بين‌الملل و تاثير آن بر مسايل مهم منطقه تقدير کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

لاريجانی دليل سفر اخير‌ش‌ را به مصر، پيشرفت ايجاد شده در روابط دو کشور دانست و ابراز اميدواری کرد مشکلات کنونی نيز با هدف از سرگيری روابط دو کشور با مرور زمان حل و فصل شود.

وی مصر و ايران را دو کشور بزرگ منطقه توصيف کرد، انجام مذاکرات بين دو طرف در خصوص مسايل مختلف را ضروری دانست و افزود: ايران خواهان توسعه روابط با مصر در تمامی زمينه‌ها‌ست و ديدارهای مقامات دو کشور به بهبود فضای حاکم و از سرگيری روابط دو کشور کمک خواهد کرد.

Copyright: gooya.com 2016