دوشنبه 22 خرداد 1385

شورای حکام، سوژه گروکشی برای تحميل بسته به ايران، بازتاب

در حالی که علی لاريجانی، مسئول پرونده هسته‌ای ايران، که بسته پيشنهادی در کشورهای «۱+۵» را از سولانا تحويل گرفته، می‌گويد: اين کشورها برای ايران ضرب‌الاجل تعيين نکرده‌اند، به نظر می‌رسد، کشورهای اروپايی، می‌خواهند با طولانی کردن اجلاس ماه ژوئن شورای حکام، پذيرفتن بسته مذکور را به ايران تحميل کنند.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، آنان می‌خواهند با استفاده از اهرم قطعنامه شورای حکام، برخی پايه‌های حقوقی استدلالات خود در زمينه نقض قوانين بين‌المللی را عليه ايران تدوين کنند.

بر پايه گزارش سه صفحه‌ای بازرسان آژانس، ايران به فعاليت‌های غنی‌سازی خود با سرعت ادامه می‌دهد، به گونه‌ای هفته گذشته، محموله ديگری از گاز «uf۶» را به دستگاه‌های سانتريفيوژ وارد کرد و همچنين در حال نصب تعداد بيشتری دستگاه‌های سانتريفيوژ بنا بر چيدمان سيستم‌های ۱۶۴تايی است.

اروپايی‌ها همچنين خواستار صدور قطعنامه‌ای عليه ايران هستند که در آن، آژانس از ايران درخواست توقف فعاليت‌‌های غنی‌سازی‌اش را دارد.

آژانس انرژی اتمی در تاريخ ۴ فوريه سال ۲۰۰۶، پرونده ايران را پس از آن‌که ايران با درخواست آژانس برای تعليق غنی‌سازی اورانيوم مخالفت کرد، به شورای امنيت ارسال کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در همين حال، خاوير سولانا کميسر سياست خارجی اتحاديه اروپا، در پاسخ به خبرنگار «آسوشيتدپرس» گفت که منتظر پاسخی منطقی از سوی ايران در يک وقت معين است و هنگامی که خبرنگار از او پرسيد، زمان آن چه موقع است، پاسخ داد: اين هفته.

هم‌اکنون لابی اروپا در شورای حکام، بر مذاکره با اعضای کليدی جنبش غيرمتعهدها، تمرکز يافته و کشورهای هند، مصر، آرژانتين و برزيل طرف گفت‌وگوهای مقامات اروپايی قرار دارند تا بتوانند موافقت آنان را در مورد صدور قطعنامه‌ای عليه ايران جلب کنند.

گفتنی است، قرار بود در دستور کار آژانس، مسائل ديگری جز بحران هسته‌ای ايران قرار داشته باشد، اما پرونده هسته‌ای ايران در محور اصلی مذاکرات است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شورای حکام، سوژه گروکشی برای تحميل بسته به ايران، بازتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016