دوشنبه 22 خرداد 1385

ايران: سازمان ملل روند ديپلماسی جاری را تخريب نکند، بی بی سی

درحالی که آژانس بين المللی انرژی اتمی طی ساعات آينده نشست خود را آغاز خواهد کرد، ايران هشدار داده است آژانس نبايد کاری کند که تلاش های ديپلماتيک جاری برای حل بحران کنونی بر سر برنامه اتمی اين کشور آسيب ببيند.

علی اصغر سلطانيه، فرستاده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی در وين، خواستار مناظره ای خويشتندارانه و سازنده در جريان ملاقات يک هفته ای اين آژانس که روز دوشنبه آغاز می شود شد.

ايران هنوز سرگرم کار به روی واکنش نهايی خود به مجموعه پيشنهادهای ارائه شده از سوی گروه 1+5 (پنج عضو دائم شورای امنيت و آلمان) است. هدف اين پيشنهادها قانع کردن تهران به توقف برنامه غنی سازی اورانيوم است.

ايران تاکنون واکنش های ضد و نقيضی به اين پيشنهادها نشان داده است اما می گويد هنوز سرگرم تجزيه و تحليل اين مجموعه که هفته پيش دريافت کرد، است.

احمد جنتی، امام جمعه تهران که از سخنگويان محافظه کارترين و بانفوذترين بخش های حکومت ايران است روز جمعه اين پيشنهاد را عملا رد کرد و گفت: "به درد خودشان می خورد و به درد مردم ايران نمی خورد."

وی گفت ايران بايد غنی سازی اورانيوم بين 5/3 تا 5 درصد را دنبال کند و غربی ها هم چاره ای جز پذيرش آن ندارند. اين ميزان غنی سازی برای تهيه سوخت راکتور اتمی جهت توليد برق لازم است.

با اين حال منوچهر متكی، وزير امور خارجه ايران يک روز بعد از سخنان آقای جنتی گفت اين احتمال وجود دارد که جمهوری اسلامی در پايان بررسی هايش، مجموعه متقابلی را ارايه کند تا ضمن حفظ حراست از منافع يک طرف، نگرانی های طرف ديگر برطرف شود.

وی گفت: "اين ديپلماسی مورد قبول ايران است و اميدوارم که اين روش موجب شود پيشنهادهايی که ايران ممکن است در پايان بررسی هايش در قالب اصلاحيه و يا حتی بسته متقابل به آن برسد، به طرف مقابل ارايه شود."

هشدار ايران

علی اصغر سلطانيه درحالی خواستار خويشتنداری اعضای آژانس بين المللی انرژی اتمی می شود که بازرسان اين آژانس به سرپرستی محمد برادعی روز جمعه گزارش تازه ای درباره فعاليت های اتمی ايران ارائه کردند که محتويات آن چندان مطلوب ايران به نظر نمی رسد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه آقای سلطانيه گفت که ايران "برخوردی مثبت" به گفتگوهای احتمالی دارد و نبايد اتفاقی در شورای حکام بيافتد که "بر اين محيط کم و بيش مثبت تاثير بگذارد."

در گزارش آقای برادعی که بی بی سی پيشاپيش به نسخه ای از آن دست يافت آمده است که ايران فعاليت های حساس غنی سازی اورانيوم در نطنز را نه تنها در ماه مه ادامه داده حتی آنها را از روز سه شنبه، همزمان با ورود خاوير سولانا به تهران، سرعت بخشيده است.

خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا حامل پيشنهادهای قدرت های جهانی برای ايران بود.

آقای سلطانيه گفته است که تسريع در فعاليت های اتمی ايران در روز سه شنبه گذشته نه برای تحريک بلکه تصادفی بوده است.

آژانس نظارت اتمی سازمان ملل قبلا چندين بار از ايران خواسته است در حرکتی داوطلبانه و برای اعتمادسازی کليه فعاليت های مربوط به غنی سازی را تا زمان رفع ابهام از اين برنامه ها معلق سازد.

آمريکا و برخی ديگر از کشورهای غربی سوءظن شديدی به برنامه اتمی ايران دارند و هدف آن را توليد سلاح اتمی می دانند؛ اتهامی که ايران بارها رد کرده است.

گزارش آژانس اتمی همچنين گفت که ايران درحال نصب سانتريفوژهای بيشتری است و اعلام کرد که بازرسان آژانس به نشانه های تازه ای از اورانيوم غنی شده با غلظت بالا در ايران دست يافته اند.

ايران در واکنش به اين يافته بار ديگر گفت که اين آلودگی ها سرمنشا خارجی دارد يعنی همراه با دستگاه های وارداتی به کشور آمده است.

حميد رضا آصفی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، مضمون تازه ترين گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره فعاليت های هسته ای ايران را تازه ندانست.

وی درباره کشف رگه های اورانيوم به شدت غنی شده در ايران که در گزارش تازه به آن اشاره شده گفت:" يک بار برای هميشه روشن شد كه منشا آلودگی ‌ها در ايران، خارجی و نه داخلی بوده است و اين مسايل مهم نيست و نكته اين است كه همچنان گفت وگوها را ادامه می ‌دهيم."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نشست شورای حکام

بتانی بل، خبرنگار بی بی سی در وين، می گويد انتظار می رود در نشست شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی مباحثات داغی درباره برنامه جنجال آفرين اتمی ايران انجام شود و همچنين تازه ترين گزارش بازرسان بررسی شود.

اما به گفته خبرنگار ما بعيد است که شورای حکام قطعنامه ای درباره ايران صادر کند مگر آنکه ايران رسما به مجموعه پيشنهادی گروه 1+5 واکنش نشان دهد.

مباحثات اصلی در مورد ايران احتمالا اواسط هفته انجام خواهد شد.

به گفته بتانی بل انتظار می رود ديپلمات های غربی بکوشند نظر مثبت حداکثر تعداد ممکن از اعضای شورای حکام در مورد مجموعه پيشنهادی خود به ايران را جلب کنند.




دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ايران: سازمان ملل روند ديپلماسی جاری را تخريب نکند، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016