جمعه 26 خرداد 1385

احمدی نژاد: در قضيه هسته‌ای بن بستی مشاهده نمی‌شود، ايرنا

شانگهای ، ايرنا ‪۸۵/۰۳/۲۶‬

"محمود احمدی‌نژاد" رييس جمهوری اسلامی ايران روزجمعه گفت : در قضيه هسته‌ای بن بستی وجود ندارد و با مذاکره و تدبير ، حرکت رو به جلوی ما در مساله هسته‌ای ادامه می‌يابد.

رييس جمهوری ايران درآخرين روز از سفر خود به چين در مصاحبه با خبرنگاران خارجی ، اين سخنان را در پاسخ به سوال خبرنگار آمريکايی مبنی بر اين که چين در بن بست مساله هسته‌ای ايران، چه کمک‌هايی به ايران خواهد نمود، بيان کرد.

وی گفت : اگر همه تابع قانون و عدالت باشند مشکلی پيش نخواهد آمد.

احمدی نژاد در پاسخ به سوال ديگری در خصوص ابهامات بسته‌ پيشنهادی اروپايی ها و زمان پاسخ ايران به اين پيشنهادها، گفت : اين پيشنهادها را در مجموع يک گام به جلو می‌دانيم و از همکاران خواسته‌ام با دقت آن را بررسی کنند و ما در زمان مناسب نقطه نظرات خود را در چارچوب منافع ملی اعلام خواهيم کرد.

وی تاکيدکرد : ايران به طور اصولی از مذاکره در شرايط برابر وسازنده حمايت می‌کند.

خبرنگارخبرگزاری‌اسپانيا پرسيد "آيا نگران حمله‌اسراييل به‌ايران نيستيد." وی پاسخ داد: خير نگران نيستيم، البته ما توان دفاع از خود را داريم.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه بااشاره به زندگی برخی يهوديان در شهر شانگهای چين از رييس جمهوری ايران درباره هولوکاست سوال کرد.

وی پاسخ داد " به اندازه کافی در اين خصوص صحبت شده است . وقايع تاريخی نيازمند تحقيق گروه‌های بی‌طرف است و يک ادعای تاريخی که بسياری از معادلات جهانی را تحت تاثير قرار داده نيازمند تحقيق عادلانه‌از سوی طرفين می‌باشد.

احمدی‌نژادافزود: ما يک سوال مطرح کرديم و پاسخ آن را به‌طرف سوال واگذار نموديم.اگرواقعيت دارد پاسخ آن را نبايد در فلسطين جستجو کرد واگر واقعيت ندارد چرا در فلسطين اين اتفاقات می‌افتد.

وی تاکيدکرد "ما مدافع حقوق همه انسان‌ها هستيم و يهودی، مسلمان و مسيحی برای ما تفاوت ندارد و همه محترم و دارای کرامت هستند".

وی با اشاره به اين که يهوديان و ساير اقليت‌های مذهبی در مجلس ايران نماينده دارند، گفت درخصوص موضوع هولوکاست، مشکل يهوديان نيستند ، بلکه مشکل يک حزب سياسی به نام صهيونيست است که ممکن است پشت نام يهود خود را پنهان کند.

سوال تعدادی از خبرنگاران مربوط به‌جزييات مذاکرات رييس جمهوری ايران با همتايان چينی و روس و طرح موضوع پرونده هسته‌ای ايران در اين مذاکرات بود که احمدی نژاد گفت : روسيه‌ و چين کشورهای دوست و متحد ايران هستند و روابط صميمانه و دوستانه‌ای با ايران دارند و در مذاکرات با آن‌ها درباره همه مسايل مورد علاقه دو جانبه، منطقه‌ای و بين المللی گفت وگو شد.

خبرنگاری پرسيد آيا رييسان جمهوری چين و روسيه از ايران خواستند بسته پيشنهادی اروپايی‌ها را بپذيرد. وی گفت روابط ما باچين و روسيه آن طور که در ذهن شما است، نمی‌باشد. بسياری از مواضع و ديدگاه‌های ما مشترک است . در قضيه هسته‌ای نيز همه به حل ديپلماتيک و مسالمت‌آميز اين مساله فکر می‌کنند و می‌خواهيم جلوی زياده خواهی برخی‌ها را بگيريم.

تعدادی از خبرنگاران درباره حضور رييس جمهوری ايران دراجلاس سران سازمان همکاری‌شانگهای باتوجه‌به عضويت ناظر ايران در اين سازمان سوال کردند و هدف رييس جمهوری را از شرکت در اين اجلاس جويا شدند.

وی گفت شانگهای يک پيمان همکاری منطقه‌ای بسيار موفق است و ما با تمام اعضای آن روابط خوب و رو به گسترش داريم.

احمدی نژاد افزود: پيمان شانگهای بسيارمهم است و اگر اعضای ناظر نيز به آن بپيوندند بيش از نيمی از جمعيت جهان را شامل خواهد شد.

وی گفت اين پيمان با همکاری اعضا می‌تواند نه‌تنها درآسيا بلکه به برپايی صلح و آرامش در جهان کمک کند. خود اين پيمان به‌معنای امنيت پايداردر نيمی از جهان است و می‌تواند الگوی خوبی برای ديگران باشد وبه‌توليد صلح و امنيت جهان کمک کند و می‌تواند پل ارتباطی خوبی برای آسيا و اروپا باشد.

رييس جمهوری ايران در پاسخ به اين سوال که آيا به دنبال تبديل شدن به عضو رسمی اين پيمان هستيد، گفت موضوع عضويت دايمی کشوری در دستور اجلاس قرار نداشت. عضو شدن مسير طبيعی خود را داردکه‌طبق مقررات سازمان‌ همکاری شانگهای پيش می‌رود. ايران هم‌اکنون ارتباط خوب و گسترده‌ای با کشورهای عضو و ناظر دارد و با عضويت کامل ، اين ارتباطات گسترده تر خواهد شد.

خبرنگاری سوال کرد آيا حضور شما دراجلاس شانگهای درمذاکرات ايران‌و آمريکا تاثير دارد. "احمدی نژاد" در پاسخ گفت "مذاکره باآمريکا ربطی به عضويت در شانگهای ندارد. شانگهای اهداف مشخصی دارد.

خبرنگاری پرسيدوزيرخارجه ايران در مادريد ازبسته پيشنهادی ابراز خرسندی کرده‌است.آيا نظرشما هم همين است و شما مذاکرات را درچه شرايطی می‌پذيريد.

رييس جمهوری درپاسخ گفت: ما ازابتدا هم به دنبال مذاکره و گفت وگو بوديم وگفت‌وگو رابهتر از تنش می‌دانيم. بعضی از دوستان که مذاکره را متوقف کرده بودند دوباره به گفت‌وگو بازگشتند و ما استقبال می‌کنيم.

وی خاطر نشان کرد وزير خارجه ايران نيز همين مسايل را مطرح کرده‌است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


يک خبرنگار آمريکايی پرسيد " آيا به اين که می‌توانيد در مقابل فشارهای آمريکا و اروپا مقامت کنيد خوشبين هستيد و به اين امر اعتقاد داريد".

احمدی نژاد گفت "ما از قبل هم نگرانی نداشتيم و فکر می‌کنيم اگر آنهايی که نام برديد مقداری رفتار خود را اصلاح کنند مسايل حل خواهد شد".

وی افزود : "برخی‌ها بی‌جهت برای خود مشکل درست می‌کنند و درحل مشکل ناتوان می‌شوند. آنان اگر رويه خود را تغيير دهند همه احساس آرامش می‌کنند."

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'احمدی نژاد: در قضيه هسته‌ای بن بستی مشاهده نمی‌شود، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016