جمعه 26 خرداد 1385

با حضور نمايندگان بيش از ۱۰۰ کشور جهان؛ شورای حقوق بشر جديد سازمان ملل دوشنبه آغاز به کار می‌کند، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق سياسی

تلاش‌های سازمان ملل متحد برای ارتقا و حمايت از حقوق بشر و آزادی‌های بنيادی بشر در سراسر جهان دوشنبه‌ی آتی با آغاز به کار رسمی شورای حقوق بشر جديد که جايگزين کميسيون حقوق بشر شده، وارد مرحله تازه‌ای می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی سازمان ملل، انتظار می‌رود که هم کوفی عنان، دبيرکل سازمان ملل که سال گذشته در گزارش «در آزادی بيشتر» خود خواستار تشکيل شورای حقوق بشر شده بود و هم يان الياسون، رييس مجمع عمومی سازمان ملل که پس از تصويب تشکيل چنين شورايی ترتيب برگزاری مذاکرات برای عملی کردن اين مصوبه را فراهم آورد، در مراسم روز دوشنبه شرکت کنند.

در مراسم آغاز به کار شورای حقوق بشر جديد نمايندگان بيش از ۱۰۰ کشور جهان حضور خواهند داشت.

از جمله نقاط قوت اين شورا نسبت به کميسيون حقوق بشر اين است که اين شورا به جای شورای اقتصادی و اجتماعی زير مجموعه مجمع عمومی است، جلسات آن در طول سال خواهد بود، انتخاب اعضای آن براساس توزيع عادلانه جغرافيايی است و وضعيت حقوق بشر اعضای آن در طول دوران عضويت‌شان سنجيده می‌شود که اگر آن‌ها دچار نقض شديد و سيستماتيک حقوق بشر شده باشند، عضويت خود را با رای مثبت دو سوم اعضای مجمع عمومی از دست خواهند داد.

عليرغم رای منفی آمريکا به تاسيس شورای حقوق بشر جديد، کوفی عنان از قول‌های آمريکا برای همکاری نزديک با اعضای شورا جهت موثرتر کردن آن، استقبال کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در آستانه‌ی آغاز به کار شورا گفت: مطمئنم که شورا فصل جديدی در تاريخ کار سازمان ملل برای ارتقا و حمايت از حقوق بشر خواهد گشود و از همه می‌خواهم که در تلاش برای تحقق اين امر متحد شوند.

در جلسه‌ی افتتاحيه و جلسات طول سال، شورا بايد‌ آيين کاری خود را تدوين کند از جمله بايد چارچوبی برای بازنگری دوره‌يی در وضعيت حقوقی بشری اعضای خود تهيه کند.

Copyright: gooya.com 2016