شنبه 27 خرداد 1385

وزیر دفاع بار دیگر به مجلس فراخوانده شد، مهر

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح این هفته برای پاسخ به سئوال مشترک چند نماینده درخصوص پیگیری علل سقوط هواپیمای سی 130 بار دیگر به مجلس فرا خوانده شد.
کاظم جلالی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی "مهر"، درخصوص سئوال خود و آقایان افروغ و نادران دو نماینده دیگر مجلس از وزیر دفاع درخصوص سقوط هواپیمای سی 130 ارتش در شهرک توحید تهران که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از خبرنگاران و عکاسان و تصویربرداران رسانه های گروهی شد، ، اظهارداشت: اولین سئوال ما از وزیر دفاع این است که اکنون پس از گذشت ماهها از این حادثه توضیح دهد در پیگیری های به عمل آمده آیا مشخص شد که هواپیما به لحاظ فنی کاملا بازرسی شده بوده است؟ و آیا صحیح است که خلبان هواپیما حاضر به پرواز نبوده؟

مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: اساسا صحت این مطلب هم که نوع هواپیما سی 130 که در اختیار ایران است، همواره دارای نقص و دچار تاخیر در پرواز است، نیز مورد سئوال است.؟

جلالی افزود: بخش دیگری از سئوال مورد نظر این است که آیا انتقال جمع کثیری از اصحاب رسانه‌ها که شهروندان غیرنظامی هستند، با هواپیمایی که وظیفه‌اش حمل بار و یا انتقال نیرو است، عمل درست و صوابی است؟ و آیا درست است که هواپیما چندین ساعت تاخیر داشته و در صورت صحت، دلیل تاخیر این مسئله چه بوده است؟

نماینده شاهرود گفت: طراحان سئوال همچنین از وزیردفاع پرسیده اند چرا در حالی که هواپیما دارای نقض فنی بوده و علی الظاهر خلبان هم با شدت تمام این موضوع را به برج پرواز اعلام کرده، باز هم هواپیما به داخل شهر هدایت شده در حالی که ظاهرا می ‌توانسته است، خارج شهر یا در فرودگاه امام خمینی (ره) فرود بیاید.

گفتنی است؛ 24 خرداد ماه جاری، سازمان قضائی نیروهای مسلح طی اطلاعیه ای نتایج رسیدگی به پرونده‌ سقوط هواپیمای سی 130 که 15 آذر 84 رخ داد را به این شرح اعلام کرد:

1/ 4) اشکال در سیستم‌ ناوبری هواپیما – کارکنان پایگاه هوایی مهرآباد در تعویض سیستم VOR هواپیمای سی 130 مرتکب اهمال و سهل انگاری شده‌اند و فرماندهان مربوطه نظارت صحیحی بر عملکرد زیر مجموعه خود اعمال نکرده‌اند که این امر منجر به انحراف هواپیما از مسیر اصلی خود هنگام فرود در فردگاه مهرآباد شده است.

2/ 4) سهل انگاری کنترلر تقرب (رادار) و برج مراقبت و مسوولان اداره مراقبت پرواز فرودگاه مهر‌آباد ،براساس تحقیقات به عمل آمده و نظریه کارشناسان به ویژه هیات کارشناسان پاکستانی (عضو ایکائو) در هنگام انحراف هواپیما از مسیر اصلی خود، کنترلر‌های تقرب و برج مراقبت طبق مقررات سازمان ایکائو و دستورالعمل‌های موجود وظیفه داشته‌اند که هواپیمای دارای نقص فنی و در حین فرود اضطراری را تا زمان نشستن بر باند فرودگاه، تحت نظارت و مراقبت دقیق خود قرار داده و هرگونه انحرافی را به خلبان تذکر دهند لیکن به وظایف قانونی خود به درستی عمل نکرده و مسئولان اداره مراقبت پرواز نیز مدیریت صحیحی بر مجموعه خود اعمال نکردند.

3/ 4) بر اساس بررسی‌های انجام شده و اعلام مراجع امنیتی هیچ گونه قرائن و شواهدی دال بر انجام اقدامات خرابکارانه در هواپیما به دست نیامده است.

4/4) مجموع خطا‌ها و سهل انگاری‌های به عمل آمده در پایگاه هوایی مهر آباد و اداره‌ی مراقبت پرواز فرودگاه مهرآباد در وقوع این سانحه نقش داشته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در بخش پایانی این اطلاعیه اعلام شد که بر اساس قرار نهایی دادسرای نظامی تهران که در 93 صفحه تنظیم شده است و با توجه به نتایج تحقیقات و بررسی‌های به عمل آمده، معاینات و تحقیقات محلی، نظریات هیات‌های کارشناسی و اظهارات شهود و مطلعان، قصور چهار نفر از مسئولان و کارکنان تیپ ترابری منطقه هوایی مهر آباد و چهار نفر از مسئولان و کارکنان بخش مراقبت پرواز و تقرب (اپروچ) فرودگاه مهرآباد، در این سانحه اثبات و پرونده آنان به اتهام مشارکت در اهمال، سهل انگاری، بی مبالاتی و عدم رعایت نظارت دولتی مقررات ایمنی مربوط به پرواز و هوانوردی منجر به قتل غیر عمدی (شهادت) سرنشینان هواپیما ، تعدادی از رهگذران و ایراد صدمه بدنی غیرعمدی به تعدادی از ساکنان و رهگذاران محلی با صدور قرار مجرمیت و کیفر خواست به دادگاه نظامی تهران ارسال گردید.

سازمان قضائی نیروهای مسلح درخصوص ادامه رسیدگی به پرودنده نیز تاکید کرد: رسیدگی به پرونده در دادگاه نظامی یک تهران ادامه پیدا خواهد کرد و بدیهی است که بر اساس حکم دادگاه و طی مراحل دادرسی، مقصران نهایی و میزان قصور متهمان تعیین خواهد شد.

تلاش دادسرای نظامی تهران بر این بوده است که با تحقیقات همه جانبه و دقیق، علل وقوع این سانحه را به دست آورد و مقصران را فارغ از انتساب آنان به سازمان‌های مختلف شناسایی نماید که با لطف خداوند و تلاش و کوشش مداوم و شش ماهه قضات دادسرای نظامی تهران این امر تحقق یافت.

از همکاری رسانه ‌های گروهی که این امکان را فراهم کردند تا دادسرا در جوی آرام و منطقی تحقیقات خود را به انجام رساند، تقدیر به عمل می‌آید.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'وزیر دفاع بار دیگر به مجلس فراخوانده شد، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016