جمعه 2 تیر 1385

رفسنجانی: مقدمات مذاکرات واقعی فراهم شده‌است، می‌توان گره را با دست باز کرد، نيازی نيست آن را تحويل دندان ها دهيم، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی

حجت‌الاسلام والمسلمين هاشمی رفسنجانی، خطيب نماز جمعه‌ی اين هفته تهران، در خطبه‌ی دوم نماز جمعه‌ی خود به مسأله‌ی پرونده‌ی هسته‌ای ايران اشاره کرد و گفت: خوشبختانه چند هفته‌ای است که در اين زمينه آرامشی حاکم است و مقدماتی برای مذاکرات واقعی فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: البته علائمی به چشم می‌خورد که گويی با اقدام نسنجيده می‌خواهند اين فضای خوب را به هم بزنند، ولی ما تأکيد داريم که راه درست همين است و بايد از طريق مذاکره و اعتمادسازی دو طرف مسأله را حل کرد.

وی گفت: در حال حاضر فضا برای مذاکره واقعی آماده است و اميدواريم با مديريت شايسته اين مسأله هرچه زودتر به نتيجه‌ی نهايی برسد.

وی گفت: اين پرونده، پرونده‌ی سخت و حساسی است و کشورهای دنيا و خود ايران نگران اين مسأله هستند.

وی گفت: در حال حاضر اثبات شد که می‌توان اين گره را با دست باز کرد و نيازی نيست که آن را تحويل دندانها بدهيم.

هاشمی رفسنجانی در اين خطبه همچنين به مسأله‌ی عراق اشاره کرد و اظهار داشت: ما در حال حاضر مشاهده می‌کنيم که دولت عراق در حال استقرار است و اميدواريم هرچه زودتر دولت واقعی برآمده از اراده‌ی مردم در اين کشور حاکم شود.

هاشمی همچنين به مسأله‌ی فلسطين نيز اشاره کرد و گفت: ما فکر می‌کرديم بعد از برگزاری انتخابات شرايط در اين کشور رو به بهبودی می‌رود، ولی متأسفانه اسرائيل غاصب به صورت ناجوانمردانه عمل می‌کند و قطع کمکهای برخی از کشورهای اروپايی در اين ارتباط فاجعه‌آفرين شده و دنيا بايد متوجه ابعاد اين فاجعه باشد.

به گزارش ايسنا، هاشمی رفسنجانی همچنين در اين خطبه به شهادت دکتر بهشتی و يارانش اشاره کرد و گفت:« شهيد بهشتی تأثير بسياری در قوه‌ی قضاييه ما داشت.»

هاشمی همچنين به فرا رسيدن ايام فاطميه و مظلوميتهای بانو حضرت فاطمه زهرا (س) اشاره کرد و گفت: «حضرت زهرا برای زنان ما يک الگو در تمام ابعاد است و ايشان بعد از فوت پدر بزرگوارشان مورد ظلم قرار گرفتند و مظلوم بودند.»

وی همچنين به فرا رسيدن سالگرد شهدای مؤتلفه، بخارايی، امانی، نيک‌نژاد و صفار هرندی اشاره کرد و گفت:« اينها کسانی بودند که تاريخ ما را نورافشانی کردند و آيت‌الله سعيدی نيز اولين شهيد روحانی است که در راه مبارزه با طاغوت در زندان مخوف قزل قلعه به شهادت رسيد.»

هاشمی رفسنجانی همچنين به شهادت شهيد چمران اشاره کرد و گفت:« ايشان در لبنان و در دفاع مقدس رشادتهای زيادی از خود نشان دادند.»

وی همچنين بااشاره به شهادت آيت‌الله صدوقی گفت:« ايشان نيز در طول مبارزات برای روحانيون يک الگوی ارزشمند بود.»

در ادامه هاشمی رفسنجانی به فعاليتهای دکتر بهشتی در قوه‌ی قضاييه و شورای انقلاب اشاره کرد و اظهارداشت: ايشان همراه با آيت‌الله موسوی اردبيلی در شورای انقلاب در بخش قضايی فعاليت می‌کردند و بسياری از تصميمات در اين حوزه مرهون تلاشهای اين دو بزرگوار است.

وی گفت: در گذشته روند فعاليتهای قوه‌ی قضاييه ما عرفی بود البته زمانی سعی شد که مطابق با قوانين مدنی که به اسلام نزديکتر است رفتار شود؛ ولی به طور کلی عرفی بود و شهيد بهشتی و اطرافيانش با تلاش و کوشش اين سيستم عرفی را متحول کرده و به سيستم اسلامی تبديل کردند.

وی گفت: دشمن بعد از اين که در طول انقلاب نتوانست به اهداف شوم خود برسد سعی کرد که بزرگان انقلاب را از صحنه حذف کند و در اين راستا برنامه‌ريزی کرد که يکی از آنها ترور نيروهای انقلاب بود البته متأسفانه برخی از اين افراد در بين ما نيز حضور داشتند چراکه در طول انقلاب جزء نيروهای مبارز شدند و عده‌ای‌شان نيز بعدا پيوستند و در تحقق اين توطئه دشمنان خارجی نيز به آنها کمک کردند.

وی گفت: در ابتدا روحانيون معظمی مانند اشرفی اصفهانی، مدنی، صدوقی، هاشمی‌نژاد را مورد هدف خود قرار دادند و بعد از آن نيز سعی کردند که رهبر معظم انقلاب اسلامی را ترور کنند و برای من که هميشه سرباز بوده و هستم نيز ماجرايی در اين راستا پيش آمد.

وی گفت: آنها درصدد بودند که حرکتی انجام دهند تا همه‌ی قوای مملکت از رسميت بيفتد و ما متأسفانه به صورت ساده‌لوحانه همه‌ی افراد و مسوولان انقلاب را در جايی مانند ساختمان سرچشمه که چندان محکم از نظر امنيتی نبود جمع می‌کرديم. در آنجا نمايندگان مجلس، قضات و اعضای حزب جمهوری اسلامی حضور داشتند و فعاليت می‌کردند و من يادم هست که در آن روز بحث گرانی در جلسه‌ی حزب جمهوری اسلامی مطرح شد و در آن حادثه تعداد زيادی از نيروهای انقلاب به شهادت رسيدند و فردای آن روز که می‌خواستيم در مجلس تشکيل جلسه دهيم برخی از نمايندگان را از تخت بيمارستان که مجروح بودند به صحن آورديم تا مجلس به حد نصاب برسد و زنگ مجلس زده شد که آن لحظه برای ملت ما بسيار جای اميدواری بوجود آمد.

وی گفت: واقعا ما با شهادت شهيد بهشتی که يک امت بود دچار مشکلاتی شديم اما بر خلاف انتظار دشمنان مردم ما با روحيه‌ای که داشتند و همچنين رهبريت امام فرزانه ما توانستيم از اين مشکلات عبور کرده و امام به مانند يک لنگر نيرومند کشتی انقلاب را در اقيانوس متلاطم آرام کرد و اجازه نداد که امواج، انقلاب را متلاطم کنند.

وی گفت: بعد از آن نيز دشمنان اقدام به انجام کارهای تروريستی کردند که به دنبال آن باهنر و رجايی شهيد شدند ولی باز هم امام اجازه ندادند که امواج، انقلاب را متلاطم کند و ضدانقلابها از اين اقدامات به نتيجه‌ای نرسيدند.

هاشمی رفسنجانی در ادامه‌ی خطبه اين هفته‌ی نماز جمعه تهران به مسأله‌ی مواد مخدر اشاره کرد و گفت: اکنون مسأله‌ی مواد مخدر برای تمام دنيا از جمله کشور ما که در شرايط ويژه‌ای قرار دارد از حساسيت زيادی برخوردار است و متأسفانه در اين دو- سه قرن اخير استعمارگران از مواد مخدر به عنوان ابزار استعمار استفاده کرده‌اند که البته در مواقعی نيز خطراتش دامن آنها را گرفته است، ولی آنها سعی کردند که آن را به بيرون هدايت کنند.

وی ادامه داد: رييس سازمان جاسوسی فرانسه که در جنگ ويتنام فعال بوده است در کتاب خاطرات خود می‌گويد ملاقاتی را با ريگان رييس جمهور آمريکا بعد از اشغال افغانستان توسط شوروی داشتم که در آن ملاقات به ريگان پيشنهاد کردم که شما از حربه‌ی مواد مخدر در افغانستان برای تضعيف نيروهای شوروی استفاده کنيد و به وی توضيح دادم که چگونه در جنگ ويتنام اين مواد مخدر سربازان آمريکايی و جنوب ويتنام را از پای درآورده است.

وی گفت: همچنين يکی از مديران مبارزه با مواد مخدر کشورمان با نيروهای اشغالگر در افغانستان در ارتباط با مواد مخدر مذاکراتی در ارتباط با چگونگی کنترل قاچاق داشته و وی نقل می‌کرد که بحث ما در اين ارتباط داغ شد و من به شخص اروپايی (انگليسی) گفتم که شما شاهد هستيد که ايرانی‌ها به چه مقدار در راه جلوگيری از عبور مواد مخدر از مرزها و هدايت آنها به سمت اروپا هزينه داده و شهيد داده‌اند و ما کار بزرگی انجام داده‌ايم که طرف اروپايی گفته بله شما کار بزرگی انجام داده‌ايد و ما آنها را می‌بينيم.

هاشمی رفسنجانی افزود: آن مدير ايرانی در ادامه گفته ما اگر چنين کاری را نکنيم شما بسيار صدمه می‌بينيد که آن طرف اروپايی درآمده و گفته اگر به خانه‌ی ما با شتر مواد مخدر را می‌آورند با طياره مواد خطرناک و انبوه را به خانه‌ی شما می‌آورند.

وی افزود: در حال حاضر خطر مواد مخدر صنعتی از مواد مخدر طبيعی بيشتر است و ما در همين افغانستان شاهد هستيم که به راحتی مواد مخدر و هروئين توليد می‌شود و اکنون نيز قاچاقچيان به برخی از کشورها وابسته هستند يعنی می‌توان گفت اکثر باندهای بزرگ مواد مخدر به کشورهای استکباری وابسته‌اند.

هاشمی رفسنجانی همچنين گفت: اين واقعا مصيبت بزرگی است و ما در مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين ارتباط قوانينی را طراحی کرديم،البته قوانين ما ضعيف نيست ولی لازم است که نيروهای اطلاعاتی، امنيتی و ناجا و قضايی و همچنين رسانه‌ها و آموزش و پرورش در اين زمينه همکاری بيشتری انجام دهند.

خطيب نماز جمعه اين هفته‌ی تهران ادامه داد: در مسأله‌ی مبارزه با مواد مخدر بين مسوولان ما هيچ اختلاف سليقه‌ای وجود ندارد و همه بر اين امر تأکيد می‌کنند و اگر اختلافی وجود دارد اين امر در ارتباط با راههای مبارزه با مواد مخدر است و در اين زمينه همانطور که گفتم لازم است تمام دستگاهها با يکديگر همکاری و هماهنگی داشته باشند.

به گزارش ايسنا، همچنين هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های اول نماز جمعه به تشريح اهداف سند چشم‌انداز بيست ساله اشاره و اظهار داشت: من برای اين سند اهميت زيادی قائلم چرا که از نقطه‌ی شروع آن تا به امروز در تمام ابعاد آن حضور داشته‌ام و معتقدم اگر اين سند اجرايی شود زمينه‌ساز موفقيت ما و اسلام در جهان می‌شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: اين سند جامع، آينده‌نگر و تحولگراست و در آن به تمام بخشهای جامعه توجه شده است و بر اساس واقع‌گرايی نگارش شده است و آينده‌نگر است.

وی گفت: چون اين سند بر اساس واقع‌گرايی نوشته شده ما با توجه به امکانات خود می‌توانيم آن را محقق کنيم.

هاشمی ادامه داد: در اين سند ضروريت‌ها و اولويت‌ها سنجيده شده و يکی از مواردی که در اين سند مورد توجه قرار گرفته است مبارزه با مواد مخدر است.

وی گفت: تحقق اين سند نيازمند مشارکت و عزم ملی است و خود مشارکت يک اصل اساسی در اين سند است به گونه‌ای که اگر ما مشارکت مردم را در همه‌ی سطوح همراه خود داشته باشيم موفق خواهيم بود و اگر مشارکتی نباشد اين امر با روح سند مغايرت دارد.

خطيب نماز جمعه تهران ادامه داد: اين سند به گونه‌ای تنظيم شده که ما هر سال يک، بيستم جلو برويم. البته بايد در اين ارتباط نظارت انجام داد و بررسی کرد که در کدام قسمتها پيشرفت يا کندی داشته‌ايم.

وی افزود: در اين سند همچنين به استعدادهای کشور اشاره شده و اين سند می‌تواند زمينه‌ساز تبلور استعدادها و ظرفيتهای مردم کشور ما باشد.

هاشمی رفسنجانی گفت: همچنين در اين سند به مسأله‌ی وفاق ملی اشاره شده و برنامه‌های آينده‌ی ما بر اساس اين سند نگارش شده است.

وی گفت: البته اين سند وحی منزل نيست بلکه ممکن است با توجه به موقعيتهای زمانی و مکانی تغيير پيدا کند.

وی گفت: ما با توجه به اين سند و تحقق آن در آينده می‌توانيم به الگويی برای جهان اسلام تبديل شويم.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: همانطور که گفتم اين سند تحولگرا، مشارکت‌پذير و انعطاف‌گراست و دارای ويژگی‌های زياد ديگری نيز هست.

پيش از سخنان هاشمی رفسنجانی، مهندس مهدی چمران برادر شهيد چمران در سخنان کوتاهی به بيان ويژگی‌های شخصيتی مهندس چمران پرداخت و قسمتی از دست‌نوشته‌های وی را قرائت کرد.

Copyright: gooya.com 2016