جمعه 2 تیر 1385

جواد وعيدی، معاون بين‌الملل شورای عالی امنيت: توقف غنی‌سازی اورانيوم می‌تواند نتيجه مذاکرات باشد، راديو فردا

جواد وعيدی، معاون بين‌الملل شورای عالی امنيت جمهوری اسلامی، روز پنجشنبه گفت ايران به تعليق غنی‌سازی اورانيوم نه به عنوان پيش‌شرط مذاکرات، بلکه در بهترين حالت به عنوان نتيجه مذاکرات می‌نگرد. موافقت ضمنی و غيرمستقيم با قطع غنی سازی نشانه ادامه مخالفت حکومت ايران با پيش شرط آمريکا برای پيوستن به مذاکرات اتمی اروپا با است. مقامات غرب، چين و روسيه در دوهفته ای که از ارائه مشوق های پيشنهادی می گذرد، حکومت ايران را به قبول مشوق ها و بازگشت به مذاکرات ترغيب کردند. اما محمود احمدی نژاد رئيس جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ضمن آنکه وعده داد به مشوق هی پيشنهادی تا دوماه ديگر پاسخ داده خواهد شد، تاکيد کرد که قطع غنی سازی اورانيوم پيش از مذاکرات برای حکومت ايران امکان پذير نيست.
بهمن باستانی


بهمن باستانی (راديو فردا): جمهوری اسلامی به طور غيرمستقيم با توقف غنی‌سازی اورانيوم موافقت کرد، اما آن را به بعد از مذاکرات اتمی موکول ساخت. جواد وعيدی، معاون بين‌الملل شورای عالی امنيت جمهوری اسلامی روز پنجشنبه گفت ايران به تعليق غنی‌سازی اورانيوم نه به عنوان پيش‌شرط مذاکرات، بلکه در بهترين حالت به عنوان نتيجه مذاکرات می‌نگرد.

وعيدی، که از اعضای ارشد تيم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی با غرب در زمينه برنامه‌های هسته‌ای ايران است، افزود مذاکرات بدون پيش‌شرط تنها راه حل مسالمت‌آميز بحران هسته‌ای است. آمريکا اعلام کرده است که در صورت توقف غنی‌سازی اورانيوم در ايران حاضر است به ميز مذاکره اروپا با ايران بپيوندد. اروپا با مغتنم شمردن فرصت آغاز حضور مستقيم آمريکا در مذاکرات هسته‌ای با ايران، از جمهوری اسلامی خواسته است که غنی‌سازی اورانيوم را متوقف سازد. توقف غنی‌سازی اورانيوم از خواسته‌های مطرح در قطعنامه‌های شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی است که شورای امنيت سازمان ملل هم بر آن تاکيد کرده است. در سبد پيشنهادهای شش قدرت بزرگ جهان که شانزدهم خردادماه، خاوير سولانا، مسئول سياست‌ خارجی اتحاديه اروپا به تهران برد، شماری مشوق‌ها و امتيازهای اقتصادی و فنی مطرح شده است که درصورت توافق ايران با خواست شش قدرت بزرگ جهان که در محور آن توقف غنی‌سازی اورانيوم است در اختيار جمهوری اسلامی قرار می‌گيرد.

جمهوری اسلامی تاکنون بارها بر تصميم خود در ادامه فعاليت‌های موجود هسته‌ای تاکيد کرده است. روز گذشته هم محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری اسلامی در سفر به استان همدان در سخنرانی در شهرستان بهار گفت اگر تمام قدرت‌ها هم جمع شوند، نخواهند توانست ملت ايران را به عقب نشينی از حقوق خود واداار کنند.

جمهوری اسلامی می‌گويد بنا بر پيمان منع گسترش تسليحات اتمی هر کشور امضاءکننده اين پيمان از جمله ايران حق غنی‌سازی اورانيوم و استفاده صلح‌آميز از انرژی هسته‌ای را دارد. دولت‌های غربی می‌گويند با توجه به پنهانکاری ۱۸ ساله مورد تائيد خود جمهوری اسلامی در فعاليت‌های هسته‌ای و با توجه به اينکه از غنی‌سازی اورانيوم می‌توان هم استفاده صلح‌آميز کرد و هم برای توليد سلاح اتمی بهره برد، نمی‌توان به جمهوری اسلامی اعتماد کرد که تنها از اين فعاليت برای مقاصد صلح‌آميز استفاده می‌کند.

از جمله مشوق‌های موجود در سبد پيشنهادی به ايران چنانکه به طور غير رسمی مطرح شده، ساختن نيروگاه‌های آب سبک در ايران است که صرفا برای توليد سوخت نيروگاه‌های برق مناسب خواهد بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سخنان روز گذشته جواد وعيدی در وين مبنی بر اينکه جمهوری اسلامی به تعليق غنی‌سازی اورانيوم نه به عنوان پيش شرط مذاکرات بلکه در بهترين حالت به عنوان نتيجه مذاکرات می‌نگرد، درعين حال که به طور غيرمستقيم و برای نخستين بار به احتمال توافق جمهوری اسلامی با تعليق غنی‌سازی اورانيوم اشاره دارد، تاکيدی هم هست بر اينکه جمهوری اسلامی با شرط آمريکا و اروپا در از سرگيری مذاکرات موافق نيست. زيرا شرط از سرگيری مذاکرات تعليق غنی‌سازی اورانيوم است.

به هرحال، چنانکه رئيس جمهوری اسلامی روز چهارشنبه اعلام کرد، جمهوری اسلامی اوائل مرداد پاسخ خود را به سند پيشنهادهای شش قدرت بزرگ جهان می‌دهد و قرار است هفته آينده خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا با علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی ديدار کند و آنطور که رسما اعلام شده جزئيات سبد پيشنهادی شش قدرت بزرگ جهان را برای مسئولان حکومت ايران تشريح کند.

احتمالا خواست پاسخ فوری حکومت ايران نيز از جمله موضوع‌های ديدار سولانا با لاريجانی خواهد بود. آمريکا و اروپا اصرار دارند که جمهوری اسلامی پاسخ رسمی خود را تا ۲۹ ژوئن، شش روز ديگر که گردهمائی وزرای امورخارجه هشت کشور بزرگ صنعتی جهان برگزار می‌شود، يا حداکثر تا ۱۵ ژوئيه، ۲۴ تيرماه، که روز گردهمائی سران هشت کشور بزرگ صنعتی جهان در سنت پترزبورگ روسيه است، بدهد.

Copyright: gooya.com 2016