جمعه 2 تیر 1385

اظهارات نسبت داده شده به وعيدی مبنی بر اينکه تعليق می‌تواند نتيجه مذاکرات باشد تکذيب شد، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژی هسته‌يی

اظهارات نسبت داده شده به جواد وعيدی مبنی بر اينکه تعليق غنی‌سازی می‌تواند نتيجه مذاکرات باشد از سوی دفتر وی تکذيب شد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌يی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهارات جواد وعيدی، معاون امور بين‌الملل شورای عالی امنيت ملی کشورمان که ديروز پنجشنبه در آکادمی حزب آزادی وين سخنرانی می‌کرده است به اين ترتيب اصلاح می‌گردد.

وعيدی در اين اظهارات عنوان کرده است که ايران به عنوان يک دولت مسووليت پذير دقيقا می‌داند که توانايی بيشتر، مسووليت بيشتر می‌آورد و در همين چارچوب ايران به معاهده ان.پی.تی پايبند بوده است و همکاری کامل خود با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی تحت پادمان جامع هسته‌يی را ادامه می‌دهد.

هم چنين وی در اين اظهارات با بيان اينکه ايران در دستيابی به حقوق حقه خود در چارچوب ان.پی.تی اصرار و تاکيد داشته است گفت: ايران از حقوق خود صرف‌نظر نخواهد کرد.

وی ادامه می‌دهد: ايران با تاکيد بر ايجاد توازن بين حقوق و تعهدات در چارچوب ان.پی.تی از هر گونه راه‌حلی جهت رفع ابهامات درباره‌ انحراف احتمالی در فرايند غنی سازی در خاک ايران استقبال می‌کند.

معاون امور بين‌الملل شورای عالی امنيت ملی گفت: ايران بر بازنگه داشتن درهای مذاکرات جهت حل مساله هسته‌يی ايران تاکيد داشته و هرگونه اقدامی در شورای امنيت را به معنای بستن مسير مذاکرات و ادامه مسير مقابله می‌داند.

وعيدی افزود: ايران تعليق را نه پيش شرط مذاکره و نه نتيجه مذاکرات می‌داند؛ لذا در اين چارچوب ادامه روند مذاکرات بدون هر گونه پيش شرطی را تنها چاره‌ حل و فصل مسالمت آميز نگرانی‌های ايران از يک سو و سه کشور اروپايی از سوی ديگر می‌داند.

هم‌چنين به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاری اتريش، جواد وعيدی، معاون امور امنيت بين‌الملل شورای عالی امنيت ملی ايران پنجشنبه شب در وين به تشريح نکات مبهم پيشنهاد هسته‌يی غرب به تهران پرداخت.

وی بدون آن که به تشريح محتوی اين پيشنهاد که مورد حمايت پنج عضو دايم شورای امنيت و آلمان است، بپردازد، گفت: اين امر به اين قاعده بستگی دارد که چه کسی، چه چيزی و چه زمانی حاضر است کاری را انجام دهد تا حق ايران برای پيشبرد فعاليت ايران در زمينه‌ی فن‌آوری صلح آميز هسته‌يی را تضمين کند.

بر اساس اين گزارش، وعيدی همچنين تعيين ضرب‌الاجل برای پاسخگويی به چنين پيشنهادی را رد کرد.

وی همچنين با اشاره به پيشنهادی که در ماه اوت سال ۲۰۰۵ به ايران از سوی سه کشور اروپايی آلمان، انگليس و فرانسه ارايه و از سوی تهران رد شده بود، اشاره کرد. ايران آن پيشنهاد را با تاکيد بر اين که نمی‌تواند از حق خود برای غنی‌سازی اورانيوم عدول کند، رد کرد.

وعيدی اظهار داشت: آن موقع گفته می‌شود که شما نبايد به سرعت اين پيشنهاد را رد می‌کرديد، بايد زمان صرف می‌کرديد. اين دقيقا همان چيزی است که ما اکنون در حال انجام آن هستيم.

معاون امنيت بين‌المللی شورای عالی امنيت ملی همچنين در اين خصوص که چرا ايران نمی‌خواهد سلاح هسته‌يی داشته باشد، گفت: اين برخلاف منافع ملی ايران است. داشتن بمب هسته‌يی آمريکا را قادر می‌سازد که ديگر کشورها را عليه ايران متحد کند.

بر اساس اين گزارش، وعيدی همچنين گفت که در اين صورت به کارگيری تسليحات کشتار جمعی از سوی رژيم صهيونيستی نيز مشروعيت خواهد يافت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در بخش ديگری از اظهاراتش مناقشه بر سر برنامه‌ی هسته‌يی ايران را به عنوان نشانه‌ای از مناقشه ميان شمال – جنوب يا همان مناقشه ميان کشورهای غنی و فقير توصيف کرد.

وعيدی تصريح کرد: نوعی آپارتايد تکنولوژيک در روابط بين‌الملل حاکم است که در آن کشورهای شمال می‌خواهند قطب فن‌آوری باشند تا بدين ترتيب کشورهای فقير جنوب را تحت کنترل درآورند.

معاون شورای عالی امنيت ملی در بخش ديگری از سخنانش همچنين بر نبود اجماع ميان بلوک غرب در خصوص فعاليت‌های هسته‌يی ايران تاکيد کرد و گفت که تظاهرات عليه جورج بوش، رييس جمهور آمريکا در جريان سفرش به وين نشان از نامحبوب بودن سياست آمريکا دارد.

وی همچنين در بخش ديگری از سخنانش بر اين موضع ايران تاکيد کرد که کشورمان به دنبال حقوق خود در چارچوب معاهده‌ی منع گسترش سلاح‌های هسته‌يی است.

وعيدی باب مذاکرات را باز گذاشت و تاکيد کرد که مذاکرات در صورتی قابل انجام هستند که بدون پيش‌شرط باشند و درخواست تعليق غنی‌سازی اورانيوم نيز مطرح نشده باشد.

Copyright: gooya.com 2016