یکشنبه 4 تیر 1385

آصفی: برای ارايه‌ پاسخ مناسب به زمان احتياج داريم، اروپا بايد قدردان ايران باشد، ايسنا

*مشکل ايران با آمريکا عاطفی نيست
*طرح بحث تعليق بازگشت به عقب است


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی خارجی - ايران

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکيد بر اين که ايران برای پاسخ دادن به پيشنهاد ۱+۵ به زمان نياز دارد، تصريح کرد، خود اروپايی‌ها اعلام کرده‌اند طرحی جذاب و قابل توجه را به ايران داده‌اند، بنابراين تهران برای ارايه پاسخ مناسب به اين طرح زمان می‌خواهد و اروپايی‌ها به اين دليل بايد از جمهوری اسلامی ايران قدردانی کنند.

به گزارش خبرنگار سياسی - خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر حميدرضا آصفی، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی کشورمان که صبح امروز (يکشنبه) در جلسه‌ی هفتگی‌اش با خبرنگاران داخلی و خارجی سخن می‌گفت، هفته‌ی گذشته را هفته‌ای پرتحرک در ديپلماسی کشورمان خواند و اظهار داشت:‌ در اين هفته اجلاس وزرای ۵۷ کشور اسلامی در باکو را داشتيم و جمهوری اسلامی ايران هم در جريان اين اجلاس گفت‌وگوهای خوبی را داشت.


باز هم هفته‌ی فعال ديپلماسی

وی افزود: در جريان اين اجلاس، بيانيه‌ی بسيار خوبی در حمايت از فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌يی جمهوری اسلامی ايران صادر شد و باز خود اين مساله نمايانگر حمايت جامعه‌ی بين‌المللی از فعاليت‌های صلح‌آميز جمهوری اسلامی ايران است.

آصفی ادامه داد: در ادامه‌ی اين رايزنی‌ها منوچهر متکی، وزير امور خارجه به آلمان و ايتاليا سفر کرد و يک سخنرانی هم در ژنو داشت. امروز هم مذاکرات عبدالله گل، وزير امور خارجه‌ی ترکيه با مقامات ايرانی را خواهيم داشت.


مذاکرات هسته‌يی با کشورهای حاشيه‌ی خليج فارس

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنين درباره‌ی اخبار منتشر شده مبنی بر سفر هياتی به ايران برای اعلام نگرانی‌های کشورهای حاشيه‌ی خليج فارس درباره‌ی فعاليت‌های هسته‌يی ايران گفت: ما در رابطه با فعاليت‌های صلح‌آميزمان با کشورهای خليج فارس گفت‌وگو داشته‌ايم و اعلام کرده‌ايم که جای هيچ‌گونه نگرانی هم وجود ندارد.

وی در ادامه اظهار داشت: بسياری از مقامات اين کشورها در خصوص فعاليت‌های هسته‌يی ايران با ما هم نظر هستند و مصاحبه‌ی اخير وزير خارجه‌ی عربستان و ساير مقامات کشورهای عربی هم مويد اين مطلب بود که جای هيچ گونه نگرانی وجود ندارد؛ چرا که پيش از اين نيز اعلام کرده‌ايم که نيروگاه اتمی بوشهر از سطوح بالايی در بحث امنيت و استانداردهای بين‌المللی برخوردار است.

آصفی افزود: سازمان انرژی اتمی هم استانداردهای نيروگاه بوشهر را تاييد کرده و مبالغ زيادی هم برای امنيت اين تاسيسات هزينه‌ کرده‌ايم، چون بيش از ديگران برای امنيت خودمان ارزش قائليم.


سه برابر شدن قيمت نفت؟

سخنگوی وزارت خارجه درباره‌ی برخی اظهار‌نظرهای اخير مقامات آمريکايی و سفير عربستان در آمريکا که اظهار داشته‌اند در صورت اقدامی عليه ايران قيمت نفت سه برابر خواهد شد، ادامه داد: موضوع مطرح شده، نظر شخصی آن‌هاست و من پاسخی به آن‌ها ندارم.


طرح بحث تعليق بازگشت به عقب است

به گزارش ايسنا، وی همچنين در ارتباط با اظهارات روز گذشته‌ی فرانک والتر اشتاين‌ماير، وزير خارجه‌ی آلمان در حضور منوچهر متکی مبنی بر لزوم تعليق غنی‌سازی اورانيوم در ايران گفت: به نظرم طرح بحث تعليق غنی‌سازی نوعی بازگشت به عقب است و ما فکر می‌کنيم که بايد مذاکراتی بدون پيش شرط انجام شود؛ ضمن آنکه فکر می‌کنيم تنها راه‌حل اين مساله مذاکره است و آن‌ها با ارايه‌ی بسته‌ی پيشنهادی يک گام صحيح در مسير گفت‌وگو برداشتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه اظهار داشت: بارها تاکيد کرده‌ايم که مذاکره تنها راه حل اين مساله است و پيش‌شرط تنها فضای مذاکرات را تنگ می‌کند، ضمن آن که در جلسه‌ی ديروز هم اعلام کرديم که تنها راه اين است که به جای طرح پيش‌شرط‌های غير‌منطقی و بی‌مبنا به مذاکرات وارد شويم.


هنوز پاسخ ۱+۵ آماده نشده است

آصفی در ارتباط با گفت‌وگوی اخير دکتر علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی کشورمان با روزنامه‌ی انگليسی گاردين افزود: ‌فکر می‌کنم در چيدمان خبر گاردين يا تعمدا و يا از روی بی‌سليقگی دقت نشده بود. البته من به روحيات شما که می‌خواهيد به صورت قطره‌چکانی هم که شده نظرات جمهوری اسلامی ايران را درباره‌ی بسته‌ی اروپا دريافت کنيد، آگاهی داشته و به آن احترام می‌گذارم.

وی ادامه داد: ما هنوز پاسخی به اين طرح نداده‌ايم و علت آن هم اين است که نمی‌توان به صورت سريع پاسخ اين طرح را داد، چرا که بحث جدی و محتوايی است. ما از اروپا می‌خواهيم که دقت را فدای سرعت نکند، چرا که هر دو اين موارد برای بررسی چنين طرحی لازم است.


تور اروپايی متکی و گفت‌وگوهای لاريجانی با مقامات خارجی

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفرهای اخير وزير امور خارجه کشورمان به اروپا گفت:‌ متکی نيز اخيرا سفرهايی را داشت و در اين سفرها با کوفی عنان، دبير‌کل سازمان ملل و مقامات ساير کشورها صحبت کرد. ما ديدگاه‌های‌مان را مطرح کرده‌ايم و از مذاکره نيز استقبال می‌کنيم. فکر می‌کنيم راه درست همان انجام مذاکره است.

آصفی در ادامه اظهار داشت:‌ دکتر لاريجانی هم در روزهای اخير تماس‌های زيادی را با محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه‌ی اروپا، ايگور ايوانف، دبير شورای امنيت ملی روسيه و ساير مسوولان کشورهای مختلف داشته است. به هر حال ما مشغول انجام گفت‌وگوها هستيم و دستاورد اين مذاکرات نيز ديدگاه‌های جمهوری اسلامی ايران را ياری می‌کند تا نهايتا مسيری جامع‌الاطراف حاصل آيد.


بازداشت دو مستندساز صدا و سيما در پاناما

وی درباره‌ی اقدامات وزارت امور خارجه‌ در رابطه با بازداشت دو مستندساز صدا و سيما در پاناما، افزود: مستندسازان صدا و سيما از طريق مکزيک به پاناما رفته بودند و ما نيز اين خبر را دريافت کرديم. از آنجا که در پاناما سفارتی نداريم، از سفارت آکروديته‌مان در مکزيک پيگيری اين مساله را خواسته‌ايم.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ ادامه داد: اميدواريم مشکلی در اين خصوص پيش نيايد و اگر اين خبر آن گونه که مطرح شده، صحيح بوده باشد چنين رويدادی بايد حاصل يک سوء تفاهم باشد.


پيام گل برای ايران چيست؟

آصفی در بخش ديگری از اظهاراتش در ارتباط با پيامی که وزير امور خارجه‌ی ترکيه به کشورمان آورده است، گفت: تا جايی که ما اطلاع داريم، ايشان حامل پيامی کتبی برای مسوولان ايرانی نيست و ما در اين خصوص چيزی را از مسوولان ترک نشنيده‌ايم.

وی در ادامه درباره‌ی اين که آيا حضور آنکارا در مذاکرات هسته‌يی ايران محتمل است؟ اظهار داشت:‌ ما در خصوص فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌يی‌مان با تمام کشورها صحبت می‌کنيم و ترکيه نيز از کشورهای دوست و همسايه‌ی ماست.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به حضور عبدالله گل در تهران، افزود: اين سفر به طرح موضوعات مختلف در چارچوب‌های مختلف منطقه‌يی و بين‌المللی از قبيل مساله‌ی هسته‌يی ايران با دوستان ترک‌مان کمک می‌کند.


اروپا بايد قدردان ايران باشد

آصفی در ادامه در ارتباط با اظهارات اخير دکتر محمود احمدی‌نژاد، رييس‌جمهور کشورمان مبنی بر اين که بررسی مجموعه‌ی پيشنهادی اروپا تا مرداد ماه به طول خواهد انجاميد، گفت:‌ ما در اين خصوص تاريخ دقيقی نگفته‌ايم و اعلام نکرده‌ايم که در مرداد ماه چه روزی مد نظر ماست.

وی ادامه داد:‌ ما نمی‌خواهيم کار بدون مطالعه انجام دهيم و اروپا هم بايد به خاطر اين مساله قدردان جمهوری اسلامی ايران باشد که می‌خواهد پاسخی با جديت به آن‌ها بدهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: ما فکر می‌کنيم مذاکره برای مذاکره نيست، بلکه برای راه‌حل است و البته اين طرح هم خيلی وقت نيست که در اختيار ما قرار گرفته. ما تنها دو هفته است که اين طرح را گرفته‌ايم و دوستان ما در حال بررسی اين موضوع با طرف های مختلف هستند.

آصفی در ادامه تاکيد کرد: ما براساس منافع ملی‌مان تصميم می‌گيريم و البته اين معادله دو سر دارد که عبارتند از ملاحظات اروپا از سويی و منافع ما از ديگر سو که بايد تلاش کنيم بين اين دو سر، پل بزنيم.

وی در ادامه اظهار داشت: البته در پاسخی که به غربی‌ها خواهيم داد تلاش می‌کنيم تا نگرانی‌های آن ها را رفع کنيم و تا کنون هم اين گونه بوده و تمام اقدامات جمهوری اسلامی ايران و پاسخگويی‌اش حول محور منافع ملی و خواست عمومی مردم دور خواهد زد.


گلايه از روس‌ها به دليل تاخير در تکميل نيروگاه بوشهر

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره‌ی تعلل روسيه در تکميل نيروگاه اتمی بوشهر افزود: البته روس‌ها در اين خصوص به تعهدات‌شان خوب عمل نکرده‌اند و بنابراين ما از اين بابت از آنها گلايه‌منديم. اميدواريم ضمن جبران مافات به تعهدات‌شان عمل کنند.


بدرفتاری سفارت‌خانه‌های خارجی با ايرانيان

آصفی همچنين در پاسخ به سوالی درباره‌ی بدرفتاری سفارت‌خانه‌های خارجی با هم‌وطنان‌مان ادامه داد: ما هم گزارش‌هايی را در اين خصوص دريافت کرده‌ايم که بعضا برخورد ناشايست با برخی از شهروندان ما شده و اميدواريم رعايت حال آن‌ها نيز بشود تا انشاءالله حرمت و کرامت عزيزان ايرانی رعايت گردد.


اخبار رسانه‌يی درباره‌ی فعاليت‌های جاسوسی کنسولگری انگليس

به گزارش ايسنا، وی همچنين در خصوص انتشار برخی اخبار مبنی بر انجام اقدامات اطلاعاتی از سوی کنسولگری انگليس در جنوب کشورمان گفت: اين خبر بيشتر رسانه‌يی است و منابع رسمی ما آن را تاييد نکرده‌اند. ضمن آن که طبيعی است که با هر سفارت يا کنسولگری که از آداب ديپلماتيک خارج شود، در چارچوب کنوانسيون‌های بين‌المللی برخورد خواهيم کرد.


آمريکايی‌ها مخل امنيت منطقه

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با برخی تحرکات نظامی آمريکا در شهر فاو که در نزديکی مرز کشورمان با عراق قرار گرفته است، اظهار داشت: ‌حضور نيروهای آمريکايی مخل امنيت منطقه است. ما بارها گفته‌ايم که اين حضور هيچ کمکی به ثبات در اين منطقه نکرده است.

آصفی افزود: اميدواريم کشورهای منطقه با همگرايی و کار جمعی زمينه‌ی خروج نيروهای خارجی از منطقه را هر چه زودتر فراهم آورند.


پيام‌های شفاف ايران

وی در ارتباط با اظهارات اخير جان بولتون، نماينده‌ی آمريکا در سازمان ملل متحد مبنی بر اين که ايران در بحث هسته‌يی پيام های گيج‌کننده‌يی را ارسال می‌کند، ادامه داد:‌ پيام‌های ما بسيار شفاف و روشن است و فکر می‌کنم آمريکا بايد از ايجاد ترديد دست بردارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنين گفت: اتفاقا ما فکر می‌کنيم آمريکايی‌ها پيام های متفاوتی را می‌فرستند و به نظر می‌رسد که نوعی انسجام ميان مسوولان آمريکايی وجود ندارد.

آصفی تصريح کرد: پيام های ما همواره روشن بوده است و اميدواريم که مساله‌ی هسته‌يی از طريق گفت‌وگو و به صورت مسالمت‌آميز حل شود. اين مساله بيشتر به اروپايی‌ها باز می‌گردد و آمريکا هم بهتر است اجازه دهد که مسير گفت‌وگو آنگونه که بايد به پيش برود.

وی تاکيد کرد: زبان تهديد برای جمهوری اسلامی ايران کارساز نيست و توسل به ادبيات خشن نه در شان طرفين و نه مفيد خواهد بود. بنابراين فکر می‌کنيم مسوولان آمريکايی بايد بيشتر به اين قبيل مباحث توجه داشه باشند.


تعويق برگزاری کنفرانس بررسی هولوکاست، چرا؟

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اين سوال که آيا تعويق برگزاری کنفرانس بررسی هولوکاست از سوی وزارت خارجه به معنای تعديل سياست‌های تند دولت جديد کشورمان بوده؟ گفت: من اصلا برگزاری يک سمينار را اقدامی تند نمی‌دانستم که برگزار نشدن آن را تعديل آن اقدام بدانم.

آصفی در ادامه اظهار داشت:‌به شما مژده می‌دهم که برگزاری اين کنفرانس در ماه آبان تقريبا قطعی شده تا در آن زمان هوا هم لطيف‌تر شود تا خشونتی هم در کار نباشد. مقدماتی برای کار لازم بود که فراهم شده است.


درخواست غيرحقوقی و نامتعارف کانادا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران، سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه‌ی جلسه‌ی هفتگی‌اش با خبرنگاران در رابطه با درخواست کانادا برای بازداشت سعيد مرتضوی، دادستان عمومی و انقلاب تهران در آلمان را ‌غير‌حقوقی و نامتعارف نسبت به مقررات و هنجاری بين‌المللی دانست.

وی افزود: فکر می‌کنم کانادايی‌ها هم می‌دانند که حرف‌شان خيلی پايه و اساسی ندارد و صرفا برای جبران اشتباهات قبلی‌شان بوده و اين قبيل مواضع بيشتر مصرف داخلی دارند و خيلی قابل اعتنا نيستند.


جزيره‌سازی امارات

آصفی درباره‌ی اقدامات وزارت خارجه در خصوص جزيره‌سازی امارات متحده‌ی عربی در خليج فارس ادامه داد: ما با دوستان‌مان در جاهای مختلف صحبت کرده‌ايم که مراقب باشند چنين اقداماتی مخل محيط زيست و به زيان کشورهای منطقه تمام نشود.


پرونده‌ی جانبازان شيميايی و اقدامات وزارت خارجه

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنين در ارتباط با اقدام نهاد متبوعش درباره‌ی پرونده‌ی جانبازان شيميايی کشورمان در دادگاه لاهه گفت: دادگاه لاهه در اين خصوص يک حکم کلی داد که بيشتر در رابطه با بنگاه‌های اقتصادی وارد عمل شود که البته بعدا فشارهای زيادی به دادگاه وارد شد که در پی آن شاهد تعلل آن بوديم.

وی در ادامه اظهار داشت: ما اين مساله را از طريق دفتر حقوقی و سفارت‌مان در لاهه پيگيری می‌کنيم. متاسفانه آمار مبتلايان به تسليحات شيميايی در کشور بالاست . ضمن آن که در آستانه‌ی حمله‌ی شيميايی عراق به حلبچه نيز قرار داريم که اقدامی بسيار دردآور بود و در آن زمان کشورهای غربی توليدکننده‌ی اين تسليحات يا سکوت کرده و يا با عراق همراهی می‌کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اميدواريم مبتلايان به بيماری‌های شيميايی شفا يابند و برای پيگيری امور مرتبط با آن دسته از عزيزانی که به درجه شهادت نايل شده‌اند نيز وزارت امور خارجه پيگيری‌های لازم را به عمل خواهد آورد.


تحريف قرآن در آمريکا

به گزارش ايسنا، آصفی در رابطه با عمل برخی کشيش‌های آمريکايی در تحريف قرآن مجيد و انتشار و پخش آن در بازار کتاب ادامه داد: تحريف کتب آسمانی عملی زشت و ناشايست است که وظيفه‌ی همه است که با اين اقدامات مقابله کنند.

وی همچنين گفت: اين عمل پيش از آن که سياسی باشد، يک عمل غير‌انسانی بوده و ما به نوبه‌ی خودمان به مراکز فرهنگی نگرانی‌مان را ابلاغ کرده‌ايم و سفارت‌های ما نيز در اين خصوص وارد عمل شده‌اند. اين قبيل اقدامات هيچ کمکی را به تفاهم در دنيای امروز نمی‌کند.


بازداشت دو بازرگان ايرانی در آلمان

سخنگوی وزارت امور خارجه در ارتباط با دو بازرگان ايرانی که در آلمان بازداشت شده بودند، نيز اظهار داشت: سفارت و کنسولگری ما با اين افراد ملاقات کرده و موضوع در حال پيگيری است.


مذاکرات لاريجانی با سولانا "يک وقتی، در يک جايی"

آصفی درباره‌ی زمان و مکان ملاقات آتی خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا با علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی افزود: در جريان تماس اخير سولانا با لاريجانی بحث و ديدار طرفين مطرح و توافق اصولی در خصوص آن حاصل شد. اين مذاکرات در زمانی نه چندان دور انجام می‌شود، ولی اصل گفت‌و‌گوست که مورد توافق قرار گرفته و حالا اين مذاکرات يک وقتی و در يک جايی انجام می‌شود.


لزوم يافتن نقطه وسط در مذاکرات هسته‌يی

وی با تاکيد بر لزوم يافتن نقطه وسط در مذاکرات هسته‌يی ايران با غرب ادامه داد: نقطه‌ی وسط هميشه وجود دارد و طرف مقابل بايد چشمش را باز کند و اين نقطه را ببيند. ما می‌گوييم پيش‌شرط، رسيدن به تفاهم را اگر نگوييم غير‌ممکن، مشکل می‌کند.


از رقابت تسليحاتی استقبال نمی‌کنيم

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنين در واکنش به تصميم کره‌ی شمالی برای آزمايش موشکی گفت: ما از هر اقدامی که موجب بروز رقابت تسليحاتی شود، استقبال نمی‌کنيم؛ ولی از سوی ديگر نيز اعتقاد داريم که مسايل مختلف بايد به صورت کلان‌تر ديده شود .

آصفی در ادامه اظهار داشت: آنچه ذکر شد به اين معناست که برخوردهای تبعيض‌آميز کشورهای غربی را نمی‌پذيريم و آن ها را برای برخورد با کشورهای ديگر شيوه‌ی نادرست می‌دانيم و فکر می‌کنيم اين مساله بايد در قالب گفت‌وگوهای شش جانبه و به دور از هر گونه فشار و تهديد دنبال شود.


مشکل ايران با آمريکا عاطفی نيست

وی در رابطه با بخشی از اظهارات اخير لاريجانی مبنی بر اين که "مکالمه تلفنی با آمريکايی‌ها اشکالی ندارد"، افزود: اتفاقا اين مساله برای خود من سوال شده بود که داستان چيست، آقای لاريجانی به من گفتند که من گفتم اگر آقای بوش به ما زنگ بزند با او صحبت می‌کنيم و مشکل ما با آمريکايی‌ها عاطفی نيست، بلکه منطقی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ ادامه داد: متاسفانه شاهديم که برخی مسايل را پيچيده می‌کنند و روزنامه‌ی گاردين هم يک مورد از اين موارد بوده که آن را مشاهده کرديم.


رد خبر کشته شدن ۲ ايرانی در دياله‌ی عراق

آصفی همچنين درباره‌ی کشته شدن دو تبعه‌ی ايران در استان دياله عراق گفت:‌ سفير ما پس از انتشار اين خبر با استاندار دياله صحبت کردند و اين موضوع رد شد و مشخص شد که کشته شدگان از اکراد عراقی بوده‌اند و بنابراين کشته شدن سه ايرانی در استان دياله صحيح نيست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اعلام آمادگی ايران برای کمک به گروگان‌های روس در عراق

آصفی در واکنش به ربوده شدن چهار تبعه‌ی روسيه در بغداد نيز اظهار داشت: ما گروگان‌گيری را امری مردود می‌دانيم و متاسفانه در گذشته ديپلمات‌های خودمان نيز در عراق يا ربوده شده و يا به شهادت رسيده‌اند.

وی تصريح کرد: ما اين عمل را درست نمی‌دانيم و آن را محکوم می‌کنيم و فکر می‌کنيم که نبايد مانع روابط ديپلماتيک بين کشورها شد و چنانچه در اين خصوص درخواستی از ما شود، به نوبه‌ی خودمان کمک و دخالت لازم را خواهيم کرد .

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ خاطرنشان کرد: متاسفانه در شرايط فعلی اوضاع عراق بسيار پيچيده شده و حضور آمريکا هم هيچ کمکی را به شرايط اين کشور نمی‌کند، ولی به هر حال اميدواريم ديپلمات‌های روسی هر چه زودتر آزاد شوند و مشکلی هم برای آن‌ها پيش نيايد.


"نمی‌خواهيم زمان بخريم"

آصفی در بخش ديگری از اظهاراتش در پاسخ به اين سوال که آيا ايران با تطويل زمان بررسی مجموعه‌ی پيشنهادی ۱+۵ در پی خريد زمان است؟ گفت: ما نمی‌خواهيم زمان بخريم، بلکه دو هفته است که اين طرح را گرفته‌ايم و خود اروپايی‌ها هم اعلام کرده‌اند که طرح‌شان، طرحی جذاب و جامع است و ابعاد مختلفی دارد، بنابراين نمی‌توان به سرعت به آن پاسخ داد.

به گزارش ايسنا، وی همچنين اظهار داشت: از سويی ما هيچ يا ضرب‌الاجلی از ابتدا دريافت نکرده‌ايم و بنابراين بحث ارتباط دادن اين مساله با اجلاس گروه هشت صحيح نيست و کميته‌های مربوطه مشغول بررسی طرح هستند و هر گاه به نتيجه برسيم آن را اعلام خواهيم کرد.


پياز ‌داغ قضيه

آصفی در پاسخ به سوالی ديگر با بيان اين که پيش شرط مورد نظر ايران جزو نگرانی‌های اروپايی‌ها نيست، اظهار داشت: نگرانی آن‌ها اين است که جمهوری اسلامی ايران از مقاصد صلح‌آميزش منحرف شود و مابقی مباحث پياز ‌داغ قضيه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی همچنين گفت: اگر ملاحظه‌ای در کار باشد برای عدم انحراف ايران از مقاصد صلح‌آميز است که ما همواره اعلام کرده‌ايم برای رفع اين نگرانی‌ها آمادگی همکاری داريم. ضمن اين که تنها جمهوری اسلامی ايران چنين شرايطی ندارد.

آصفی در ادامه اظهار داشت بنا به گزارش اخير آژانس ۴۶ کشور عضو آژانس بين‌المللی انرژی اتمی وضعيتی شبيه ما دارند و حال چه شده که آنها به جمهوری اسلامی ايران بی‌اعتماد شده‌اند؟ به نظرم اگر بحث به جای سياسی در چارچوب حقوقی بررسی شود، می‌توان بين مطالبات دو طرف پل زد و نگرانی طرفين را به نفع رسيدن به يک راه‌حل همه جانبه برطرف کرد.


پذيرش تعليق سه ماهه صحت ندارد

وی درباره‌ی مطلب منتشر شده در ستون جهت اطلاع شماره‌ی امروز روزنامه‌ی جمهوری اسلامی مبنی بر اين که ممکن است ايران تعليق سه ماه غنی‌سازی را بپذيرد، افزود: تا جايی که من اطلاع دارم اين خبر صحيح نيست.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنين در توضيح بيشتر در خصوص «نقطه‌ی وسط» در مذاکرات ايران و اروپا ادامه داد: طرفين بايد آن قدر صحبت کنند تا اين نقطه را پيدا کنند و اگر اين نقطه در حال حاضر مشخص و روی ميز بود، من آن را به شما نشان می‌دادم و شما هم آن را بر می‌داشتيد.

آصفی همچنين گفت: ما بارها گفته‌ايم اگر عقل و منطق در اين مساله حاکم شود هيچ مشکلی وجود نخواهد داشت و مساله اين است که شايد برخی طرف‌ها نخواهند از عقل و منطق استفاده کنند که اين به ديگران باز‌می‌گردد.


"به نبود روزنامه‌ی ايران راضی هستيد؟"

وی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه‌ی توقيف ‌شده‌ی ايران مبنی بر اين که آيا شما هم به نبود روزنامه‌ی ايران راضی هستيد؟ اظهار داشت: البته ما دوست داريم تمام روزنامه‌ها وجود داشته باشند و تا جايی که اطلاع دارم اين روزنامه، روزنامه‌ی دولت است و وزير ارشاد خودش به اين مساله توجه دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اميدواريم اين مساله براساس قانون و چارچوب‌های اطلاع‌رسانی آزاد حل و فصل شود و البته روزنامه‌ها هم بايد به احساسات مردم توجه داشته باشند و نمی‌توان اين مساله را ناديده انگاشت، ولی اميدواريم اين مساله نهايتا با توجه به دولت حل‌وفصل گردد.


طرح آشتی ملی در عراق

آصفی در واکنش به طرح آشتی ملی که امروز در عراق مطرح شده است، ادامه داد: ما از هر اقدامی که به تفاهم بين اقوام مختلف عراقی و يکپارچگی و کاهش آلام مردم عراق و افزايش امنيت در اين کشور بينجامد، حمايت می‌کنيم.

Copyright: gooya.com 2016