یکشنبه 4 تیر 1385

لاريجانی: فکر می‌کنم مذاکره با سولانا مفيد باشد، بحث مهلت درباره‌ ارايه‌ پاسخ به پيشنهاد ۱+۵ مطرح نيست، ايسنا

*ترکيه می‌تواند پل ارتباطی باشد

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژی هسته‌يی

دبير شورای عالی امنيت ملی کشورمان با تاکيد بر اين که ترکيه می‌تواند پل ارتباطی ميان ايران با برخی کشورها باشد، گفت که وزير امور خارجه‌ی ترکيه نکات خوبی را در خصوص انجام مذاکراتی سازنده در زمينه‌ی هسته‌يی با وی در ميان گذاشته است.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌يی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، عبدالله گل، وزير امور خارجه‌ی ترکيه بعد از ظهر امروز (يکشنبه) با علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی کشورمان ديدار و گفت‌وگو کرد. وی پس از اين ملاقات که در محل شورای عالی امنيت ملی کشورمان در تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران حضور يافت و گفت: ملاقات خوب و مفيدی داشتيم. همه طرفين در اين مساله بی‌نهايت مسووليت‌پذير هستند و اميدواريم که اين مساله راه‌حل ديپلماتيک داشته باشد.

همچنين دبير شورای عالی امنيت ملی کشورمان در خصوص اين ديدار گفت: گل از دوستان ما و ترکيه نيز کشور دوست ماست. تلاش‌هايی که ايشان برای حل و فصل مساله‌ی هسته‌يی به نحو مسالمت‌آميز انجام می‌دهند، مورد توجه ماست و از ايشان سپاسگذاريم.

لاريجانی با مثبت ارزيابی کردن اين گفت‌وگوها افزود: در اين خصوص که چگونه می‌توانيم مذاکراتی سازنده داشته باشيم، به نکات خوبی اشاره کردند.

دبير شورای عالی امنيت ملی کشورمان در پاسخ به اين سوال که ترکيه تا چه حد و چگونه می‌تواند به حل مساله‌ی هسته‌يی ايران کمک کند؟ گفت: ترکيه رايزنی‌های خوبی با کشورهای مختلف دارد که می‌تواند به عنوان پل ارتباطی از آن استفاده شود.

لاريجانی با اشاره به قرار ديدار و گفت‌وگويش با خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه‌ی اروپا اظهار داشت: ما به طور جدی پيشنهاد ۱+۵ را پيگيری می‌کنيم و کميته‌هايی مشغول به کار هستند. اميدواريم در آينده بتوانيم نتايج بررسی‌ها را در مذاکرات در ميان بگذاريم.

لاريجانی در خصوص اين که آيا مهلت دو ماهه از سوی ايران برای پاسخ به کشورهای ۱+۵ تعيين شده، قابل تغيير است؟ گفت: نه. بحث مهلت نيست. به طور طبيعی کميته‌هايی که مشغول بررسی پيشنهاد هستند، زمانی را برای بررسی نياز دارند. نتيجه‌ی بررسی‌ها را با اروپايی‌ها در ميان می‌گذاريم.

دبير شورای عالی امنيت ملی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا مبنی بر اين که ميانجيگری بعضی از کشورها تا چه اندازه بر حل و فصل مسالمت‌آميز مساله‌ی هسته‌يی ايران تاثيرگذار است؟ گفت: ما هيچ وقت نگفته‌ايم که نگاه مثبتی به پيشنهاد کشورهای ۱+۵ نداريم. گفته بوديم که ما با ديد مثبتی پيشنهاد را بررسی می‌کنيم، اما بايد اجازه داد که کار به صورت تکنيکی و حرفه‌يی مورد بررسی قرار گيرد.

لاريجانی گفت: ما در اين که اين مساله را به نحو معقولی حل کنيم، جدی هستيم. معتقدم اين که تصميم گرفته شد بحث از طريق يک مسير پرشتاب در شورای امنيت خارج شود و در مسير مذاکراتی قرار گيرد تصميم عقلايی بوده است و ما از آن استقبال می‌کنيم.

وی افزود: در اين مسير، رايزنی‌های سياسی و ديپلماتيک می‌تواند کمک‌ کننده باشد؛ چون اگر نکاتی در مسير مذاکرات وجود داشته باشد، افرادی که با طرفين ارتباط دارند می‌توانند حلال خوبی در اين مساله باشند.

وی در پاسخ به سوال ديگری مبنی بر اين که آيا در جريان بررسی‌های ايران بر روی پيشنهاد ۱+۵ رايزنی‌های ديپلماتيک قادر است آمريکا را از موضع‌اش در خصوص پيش‌شرط تعليق منصرف کند، گفت: بنده رجال‌الغيب نيستم. ما تلاش می‌کنيم که حرف‌های ايران به نحو درستی منتقل شود.

لاريجانی تصريح کرد: فکر می‌کنم مذاکراتی که به زودی با سولانا انجام خواهيم داد، بتواند برای رفع برخی از مسايل مفيد باشد.

وی در خصوص زمان و مکان ديدارش با سولانا گفت: در حال تعيين زمان و مکان برای انجام اين گفت‌وگوها هستيم.

دبير شورای عالی امنيت ملی افزود: مذاکره با خاوير سولانا در مسايل مختلف اشکالی ندارد انجام شود. ما پاسخ‌مان را در اولين فرصتی که به دست آيد، می‌دهيم.

وی با اشاره به اين که در گفت‌وگويی با روزنامه‌ی انگليسی گاردين اظهاراتی مبنی بر آن داشته که آمريکا اساسا در پی براندازی و سرنگونی نظام جمهوری اسلامی است و مساله‌ی هسته‌يی بهانه است، گفت: وقتی آمريکايی‌ها خودشان اعلام می‌کنند که ۷۵ ميليون دلار برای براندازی نظام ايران کنار گذاشته‌اند، مشخص است که استراتژی آنها بر اين اساس است. البته ۷۵ ميليون دلار برای ايران رقم کمی است و آنها قطعا برای چنين کاری به رقم بيشتری احتياج دارند.

به گزارش ايسنا، وی ادامه داد: به هر حال آمريکايی‌ها در اين زمينه تصورات و توهماتی دارند که ما فکر می‌کنيم اين روش اشتباه است. کسی نمی‌تواند ايران را در منطقه ناديده بگيرد. اين مسيری که آمريکايی‌ها دنبال می‌کنند در ۲۷ سال گذشته دنبال شده است و نتيجه‌ هم جز اين نداده است که مشکلاتی را در منطقه افزايش دهد.

وی گفت: اين که مساله‌ی هسته‌يی را از طريق مذاکره حل کنند، به اين معناست که اين روش‌ها را ديگر دنبال نکنند. رفتار دو گانه در مسايل ايران، هميشه باعث سوء ظن ايران شده است و بايد از آن پرهيز کنند.

مسوول پرونده‌ی هسته‌يی ايران همچنين گفت: ما مذاکراتی مستقيم را شروع خواهيم کرد. نظر کشورهای پيشنهاد دهنده به ايران اين بوده است که مذاکرات درباره‌ی بسته پيشنهادی از طريق خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه‌ی اروپا صورت بگيرد.

وی همچنين در پاسخ به اين که آيا سولانا نماينده‌ی شش کشور پيشنهاد دهنده مجموعه‌ی مشوق‌ها به ايران است؟ گفت: به ما گفته‌اند که ايشان مسوول کار هستند و از نظر ما هم اين امر مشکلی ندارد.

در اين ديدار معاون راهبردی و سياست خارجی دبير شورای عالی امنيت ملی به همراه برخی از مسوولان وزارت خارجه حضور داشتند.

عبدالله گل، وزير امور خارجه ترکيه همچنين قرار است بعد از ظهر امروز با محمود احمدی‌نژاد، رييس جمهور کشورمان نيز ديدار می‌کند.

به گزارش ايسنا، عبدالله گل، وزير امور خارجه ترکيه شب گذشته به تهران وارد شده و صبح امروز در اولين ملاقاتش با مقامات ايرانی با منوچهر متکی ديدار کرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی پس از ديدارش با متکی تصريح کرد که از نظر او تمام طرف‌ها در مساله‌ی هسته‌يی ايران با خونسردی رفتار می‌کنند. گل همچنين تاکيد کرد که کشورش برای حل مساله‌ی هسته‌يی ايران تلاش می‌کند.

ترکيه به عنوان يکی از همسايگان غربی ايران در تلاش است که برنامه‌ای هسته‌يی را دنبال کند و انتظار می‌رود در جريان سفر محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به آنکارا که ۱۵ تيرماه انجام خواهد شد، اين کشور برنامه‌ی هسته‌يی‌اش را علنی کند.

مطبوعات ترکيه پيش از سفر عبدالله گل به تهران اعلام کرده بودند که آنکارا قصد دارد نقش فعالی را در يافتن راهی برای ‌حل مساله‌ی هسته‌يی تهران بازی کند. وزير امور خارجه‌ی ترکيه در مقطعی به ايران سفر می‌کند که می‌خواهد در ماه آينده‌ی ميلادی ديداری را از آمريکا داشته باشد و گفته شده که موضوع هسته‌يی ايران يکی از مهم‌ترين موضوعات ديدار وی با کاندوليزا رايس، امور خارجه‌ی آمريکا در واشنگتن خواهد بود.

ترکيه از جمله کشورهايی است که بر حل ديپلماتيک مساله‌ی هسته‌يی ايران تاکيد دارد و بارها مقامات ارشد اين کشور تصريح کرده‌اند، آنکارا از يافتن راه‌حل صلح‌آميز و ديپلماتيک برای موضوع هسته‌يی ايران حمايت می‌کند.

شورای روابط خارجی آمريکا در گزارشی که اخيرا منتشر کرده به اختلاف و اشتراک‌نظرهای بين ترکيه و آمريکا در خصوص ايران اشاره کرده است. در اين گزارش سياست ترکيه در قبال با ايران مشابه سياست آنکارا در قبال سوريه عنوان شده و به توجهات ويژه‌ی اقتصادی و نفتی آنکارا در ايران اشاره شده است که همين امر نگرانی دولت آمريکا را نسبت به هر گونه تحريم عليه ايران به دليل برنامه‌ی هسته‌يی‌اش افزايش می‌دهد.

بر اساس اين گزارش، آمريکا به دليل نگرانی از پيشرفت پرونده‌ی هسته‌يی ايران سعی دارد بر سياست آنکارا در قبال تهران تاثير بگذارد و به همين دليل دولت بوش تصميم به اجرای دوره‌های نظامی با آنکارا گرفته است و چنانچه بحران روابط آمريکا و ايران افزايش يابد، نحوه‌ی روابط ترکيه با تهران به حساس‌ترين موضوع بين واشنگتن و آنکارا تبديل می‌شود.

Copyright: gooya.com 2016