یکشنبه 18 تیر 1385

عبدالله مومنی: گفتمان دموکراسی‌‏خواهی در جامعه، نشانگر توان دانشجويان در مقابله با محدوديت‌‏های ايجاد شده است، ايلنا

تهران- خبرگزاری کار ايران

سخنگوی سازمان دانش‌‏آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت) گفت: برخوردهای سازمان‌‏يافته با هدف کنار گذاشتن جنبش دانشجويی از تحولات سياسی، دانشجويان را به سمت استقلال و دوری گزيدن از قدرت هدايت کرد و موجب قطع ناف و وابستگی تشکل‌‏های فعال دانشجويی به نهادهای قدرت و احزاب سياسی شد.

عبدالله مومنی، حادثه ۱۸ تير ۷۸ را نماد مظلوميت دانشجويان عنوان کرد و به خبرنگار "ايلنا" گفت: ۱۸ تير تاوان تاثيرگذاری, حق‌‏طلبی و روشنگری دانشجويان در عرصه سياسی بود و پس از آن خط برخورد و ايجاد محدوديت برای دانشجويان و فعالان مستقل دانشجويی کليد خورد و هزينه فعاليت دانشجويی و سياسی بالا رفت.
وی تصريح کرد: اين حادثه پروژه‌‏ای بود که با هدف ايجاد محدوديت برای دانشجويان و اصلاح‌‏طلبان، کاهش پتانسيل و توان جنبش اجتماعی و دانشجويی و کنار گذاشتن دانشجويان به عنوان يکی از پايه‌‏های اصلی اصلاحات از عرصه سياست اجرا شد.
مومنی با تصريح بر اينکه دلايل چنين تهاجمی به دانشجويان را می‌‏بايست در نقش جريان دانشجويی در تحولات پس از دوم خرداد و ايجاد فضای اصلاحی در کشور جست‌‏وجو کرد، اظهار داشت: اين حادثه حاصل انتقام‌‏جويی و کينه‌‏توزی از دانشجويان بود؛ دانشجويانی که به عنوان کانون اصلی اصلاحات دموکراتيک و تحولات بنيادين، زمينه‌‏ساز آگاهی‌‏بخشی و روشن‌‏گری مردم و افکار عمومی بودند.
مومنی خاطرنشان کرد: در اين حادثه اصلاح‌‏طلبان به موجب مصلحت‌‏جويی در برابر برخوردی که با دانشجويان صورت گرفت، کوتاه آمدند و اين خود موجب ايجاد فاصله بين دانشجويان و اصلاح‌‏طلبان شد.
وی اظهار داشت: سکوت مصلحت‌‏جويانه اصلاح‌‏طلبان نسبت به اين مساله، به قطع وابستگی دانشجويان از نهادهای قدرت و ايجاد ترديد و دودلی در حمايت جدی دانشجويان و هوادارنشان از اصلاحات خاتمی منجر شد، به گونه‌‏ای که پس از ۱۸ تير ۷۸ ما روز به روز شاهد افول فضای بانشاط سياسی و سقوط جايگاه اصلاح‌‏طلبان در نزد دانشجويان بوديم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سخنگوی سازمان دانش‌‏آموختگان ايران تاکيد کرد: گرچه ماجرای ۱۸ تير به خيال خام طراحان آن به اضمحلال کشاندن جنبش دانشجويی و به خاموشی کشاندن چراغ روشنگری دانشگاه را دنبال می‌‏کرد اما مجموعه تحرکات دانشجويی بعد از ۱۸ تير ۷۸ و تاثيرگذاری و نقش دانشجويان در تحولات سياسی کشور و پديد آوردن گفتمان دموکراسی‌‏خواهی در جامعه، نشانگر توان و ظرفيت دانشجويان در مقابله با محدوديت‌‏های ايجادشده است.
وی در پايان اظهار داشت: گرچه هر روزه شاهد ايجاد محدوديت و ايجاد چالش برای فعاليت‌‏های مستقل دانشجويی و فعالان دانشجويی هستيم، به گونه‌‏ای که حتی از حق برگزاری برنامه -که از حقوق مسلم و بديهی آنهاست- محروم شده‌‏اند اما معتقديم نتيجه اين محدوديت‌‏ها و دشواری‌‏ها به ايجاد فضای تک‌‏صدايی در محيط دانشگاه منجر نخواهد شد و دانشجويان از طرق مدنی و مسالمت‌‏آميز در جهت گسترش آزادی‌‏های سياسی و اجتماعی، تعميق دموکراسی و توسعه حقوق بشر تلاش خواهند کرد.

Copyright: gooya.com 2016