یکشنبه 25 تیر 1385

دومين روز از برنامه تحصن و اعتصاب غذا در ادوار تحکيم: سخنرانی های سیمین بهبهانی، روزبه ریاضی، احمد مدادی و حنیف یزدانی، ادوارنيوز

ادوار نیوز : در دومين روز از برنامه تحصن و اعتصاب غذای اعضاي سازمان دانش آموختگان ايران و دفتر تحكيم وحدت در اعتراض به ادامه بازداشت زندانيان سياسي به وي‍ژه دبيركل سازمان دانش آموختگان مهندس علي اكبر موسوي خوئيني ، برنامه سخنراني در ميان جمع تحصن كنندگان برگزار شد .


*** سیمین بهبهانی : همچنان از حرکت ما حمایت می کنم

در این نشست خانم سيمين بهبهاني در سخنان كوتاهي به حمايت از اين برنامه پرداخت و چند قطعه از اشعار خود را نيز براي حاضران قرائت كرد.

شاعر معاصر ایرانی در جمع متحصنین در سازمان ادوار تحکیم گفت : من و آقای دکتر فریبرز رییس دانا در دفعه گذشته نیز در جمع شما حاضر شدیم و اعلام کردیم که از حرکت شما حمایت خواهیم کرد . کانون نویسندگان پیامی داد و حمایت از این برنامه را منکر شد. با این حال بنده موضع شخصی خود را همچنان اعلام حمایت از شما و برنامه آقای گنجی اعلام می کنم .

سیمین بهبهانی همچنین گفت : آثار من برای مدت ده سال اجازه چاپ نداشت و خودم در انزوا بودم و اگر زمانی هم در یک مراسم ختم سخنی می گفتیم روزنامه کیهان و اعوان و انصارش به تهدید ما می پرداختند.

کاندیدای جایزه نوبل ادبیات در ادامه این مراسم قطعاتی از اشعار خود را برای حاضران قرائت کرد .

*** روزبه ریاضی : دفاع از حقوق بشر هم تاکتیک و هم استراتژی


روزبه ریاضی عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ایران در این مراسم گفت : رعایت حقوق بشر پیش شرط نخست حیات فردی و اجتماعی افراد در یک جامعه است و بدون تضمین این حقوق برای افراد اصولا حوزه عمومی و جامعه مدنی آنچنان آسیب پذیر می شود که افراد و فعالان سیاسی فضای تنفسی لازم برای حضور اجتماعی را نخواهند داشت و بنابراین تمامی کسانی که می خواهند به فعالیت مدنی بپردازند باید نسبت به نقض این حقوق حساس باشند چون بدون آنها حوزه سیاست تبدیل به حوزه امنیتی می شود و نقض حقوق بشر به طور غیر مستقیم و یا مستقیم دامنگیر همه این فعالان خواهد شد .

ریاضی افزود : از سوی دیگر به لحاظ استراتژیک از آنجایی که سند اعلامیه جهانی حقوق بشر تقریبا در برگیرنده تمامی خواسته هایی است که امروز به عنوان مطالبات اجتماعی شهروندان ایرانی در وجوه سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی است دفاع از حقوق بشر دفاع از اهداف و آرمانهای جنبش دموکراسی خواهی نیز هست و از این جهت دفاع از این حقوق کارکرد استراتژیک نیز دارد .

ریاضی حقوق بشر را فرای مباحث سیاسی و ایدئولوژیک دانست و با انتقاد نسبت به کسانی که از برخی زندانیان سیاسی به دلیل وجود مشکلات اعتقادی حمایت نمی کنند گفت: آنچه به عنوان ائتلاف حول حقوق بشر مطرح می گردد تاکتیکی حداقلی است و قرار نیست که بعد از تشکیل این چنین ائتلافی همه در آن ساختار یک حرف را بزنند.

ریاضی ادامه داد: حال ممکن است برخی گروهها به جوهره حقوق بشر و دفاع از حقوق شهرموندی اعتقادی نداشته باشند اما به عنوان یک شعار سیاسی آن را برای جذب نیرو موثر بدانند. در این حالت باید این نکته مدنظر باشد که دفاع از یک فرد که حقوق وی نقض شده است لزومی به اعتقاد به عقاید آن فرد ندارد.

روزبه ریاضی با اشاره به حساسیت فراوان حاکمیت بر روی مسئله حقوق بشر گفت: چنانچه ساختاری به خواسته های منتقدان که تقریبا خواسته هایی صریح و عریان است پاسخ دهد و رسیدگی کند لزومی ندارد به دنبال توهم توطئه و کشف توطئه برود. ریاضی خاطر نشان کرد اگر به این مطالبات عریان پاسخ داده نشود ، این مطالبات خود را به حاکمیت تحمیل خواهد ساخت.


*** حنیف یزدانی : ورود در حوزه عمومی و فعال کردن بدنه های اجتماعی راه رسیدن به دموکراسی و حقوق بشر است


در این نشست همچنین حنیف یزدانی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت به ایراد سخن پرداخت .
حنیف یزدانی با اشاره به اینکه ایرانیان در طول یکصد سال گذشته تلاشی را برای رسیدن به آزادی و استقلال و بهرهمندی از عدالت شروع کرده اند گفت : وجه سیاسی تلاش مردم ایران را می توان در چهار حرکت انقلاب مشروطه، جنبش ملی نفت، انقلاب 57 و حرکت دوم خرداد 76 مشاهده کرد.

وی افزود : هر چند حرکات فوق دارای نقاط مشترکی است ولی هدف هر 4 جنبش مذکور که ریشه در فرهنگ و آرمان مردم ایران دارند. آزادی ، استقلال و رفاه است.

وی گفت : از دیگر تشابهات حرکتهای مذکور در یکصد سال گذشته این نکته بوده است که این حرکات فراگیر مردم ایران هنگامی به بار نشسته اند که توسط بدنه اجتماعی فعالی حمایت می شده اند و هنگامی نیز با شکست مواجه شده اند که این بدنه اجتماعی توسط اقتدارگرایان و مستبدین از پیگیری اهداف جنبش بازمانده اند.

عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت همچنین گفت : برای نمونه کودتای 28 مرداد در فصل تابستان که دانشگاهها تعطیل هستند به وقوع می پیوندد. همچنین انقلاب 57 هنگامی توسط اقتدارگرایان به انحراف کشیده می شود که بدنه اجتماعی پیگیر مطالبات مردم سرکوب می شود و دانشگاهها بوسیله انقلاب فرهنگی تعطیل و دانشجویان تسویه می شوند . جنبش 2 خرداد 76 وقتی به شکست منجر می شود که در زمان تعطیلی دانشگاهها با حمله عمله های استبداد در 18 تیر به دانشگاه بدنه اجتماعی از مطالبه کردن حقوق مردم ناتوان می شود.

یزدانی در پایان گفت : به همین دلیل به نظر می رسد برای رسیدن به دموکراسی و حقوق بشر می بایست ورود در حوزه عمومی و فعال کردن بدنه های اجتماعی را پیگیری کرد.

وی همچنین در پایان نسبت به آزادی کلیه زندانیان سیاسی ابراز امیدواری کرد .


*** احمد مدادی: هزینه هایی که فعالان سیاسی در شهرستانها پرداخت می کنند با بایکوت خبری مواجه می شود


احمد مدادی عضو شورای سیاستگذاری سازمان دانش آموختگان ایران دیگر سخنران این مراسم بود .
مدادی با اشاره به آزادی یاشار حکاک پور از فعالان ترک گفت : این روزها که بسیاری از دوستان ما دربند هستند خبر آزادی یاشار حکاک پور موجب خوشحالی فعالان سیاسی است و امیدواریم سایر زندانیان نیز هرچه زودتر آزاد شوند .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عضو شعبه زنجان سازمان دانش آموختگان ایران افزود : نیروهای تحول خواه در شهرستانها متحمل هزینه های بسیاری می شوند که این هزینه ها با بایکوت رسانه ها و فعالان سیاسی مواجه می شوند .

مدادی با اشاره به ابتکار اکبرگنجی برای اعتصاب غذای سه روزه گفت : امروز حرکتهای آزادی خواهانه نیازمند تئوری های جدید برای پیشبرد اهداف دمکراسی خواهانه ملت ایران است .

عضو شورای سیاستگذاری سازمان افزود : گروه هایی که برای تمام مفاهیم همانند حقوق بشر و دموکراسی قید می گذارند نمی توانند جنبش دموکراسی خواهی را به پیش ببرند . از این رو بار اصلی جنبش باید بر عهده جوانان ، دانشجویان و محذوفین عقدیتی جامع باشد .

Copyright: gooya.com 2016