سه شنبه 27 تیر 1385

گفتگوی اکبر گنجی با رييس ديده بان حقوق بشر، روز آنلاين

صبح دوشنبه اکبر گنجی در سومين روز از سفر خود به آمريکا با رييس سازمان ديده بان حقوق بشر کنت راک و اعضای ميز ايران در مقر اين سازمان در نيويورک ديدار و درباره موارد نقص حقوق بشر در ايران گفتگو کرد. مديران سازمان ملل در ملاقاتی با گنجی تاکيد کردند که بايد ندای صلح طلبان ايرانی به گوش جهانيان برسد و ضمن محکوم کردن نقص حقوق بشر در ايران، مخالف مردم صلح دوست ايران با حمله نظامی به آن کشور نيز منعکس شود.

گنجی که به دعوت دو تن از مديران عالی رتبه سازمان ملل، به برج شيشه ای اين سازمان در نيويورک رفته بود بعد از پايان آن ديدار يک ساعته به خبرنگاران گفت در اين ديدار حول دو موضوع گفتگو شد. اول خطر حمله نظامی به ايران و دوم نقص حقوق بشر در ايران.

گنجی در گفتگو با مقامات سازمان ملل اعلام کرد ما به شدت مخالف حمله نظامی به کشورمان هستيم، جنگ نمی خواهيم ما پيام صلح و دوستی برای جهانيان آورده ايم، بنيادگرايان مسيحی، يهودی و اسلامی منطقه خاورميانه را درگير جنگ کرده اند. ما خواهان دموکراسی حقوق بشر و آزادی هستيم، دموکراسی خواهی گوهر صلح طلبی ماست. وی تاکيد کرد تا زمانی که منطقه خاورميانه گرفتار فقر و بی سوادی و استبداد است بنيادگرائی رشد خواهد کرد از همين رو برای حل مشکل بايد شکاف اصلی و ظالمانه شمال و جنوب را برطرف کرد و همزمان دموکراسی را به منطقه به ارمعان آورد. اما دموکراسی از طريق حمله نظامی به دست نخواهد آمد. تجربه عراق همه را کفايت می کند.

به گفته گنجی مديران سازمان ملل هم اعلام کردند: "ما نيز چون شما مخالف حمله نظامی به ايران هستيم و از هر راهی که بتوانيم تلاش خواهيم کرد که مانع از وقوع جنگی ديگر شويم. شما چهره مشهور و سرشناس مبارزه برای آزادی در جهان هستيد، وقتی در زندان بوديد آقای کوفی عنان مساله آزادی شما را پی گيری می کرد، اينک که آزاديد از شهرت جهانی خود استفاده کنيد و مانع حمله نظامی به ايران شويد. اگر شما صدای صلح طلبی مردم ايران را بلند کنيد،. دنيا اين صدا را خواهد شنيد." مديران سازمان ملل در عين حال نگرانی خود را از نقص حقوق بشر در ايران اعلام داشته و تاکيد کردند که سازمان ملل توسط نهادهای خود مساله نقص حقوق بشر در ايران را پی گيری می کند اما اين پی گيری نبايد بهانه ای اما برای يک حرکت نظامی در اختيار جنگ طلبان قرار دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گنجی به خبرنگارانی که در پايان ديدارهای وی در نيويورک برای گرفتن خبر جمع شده بودند گفت بنا به اطلاعاتی که به دست آوردم اگر چه ايران داوطلب عضويت در شورای جديد حقوق بشر سازمان ملل شد اما رای نياورد و از ديد کارشناسان حقوق بشر مساله شرکت سعيد مرتضوی در هيات ايرانی کميسيون حقوق بشر سازمان ملل از نظر اينان مساله چندان مهمی نبود. ديدار کنندگان به گنجی گفته اند ما مرتضوی را می شناسيم . شورای جديد قصد دارد نه تنها با مسوولين دول بلکه با نهادهای مدنی و ناراضيان سياسی هم ديدار و رابطه فعال داشته باشد.

در پايان اين ديدار مسوولان سازمان ملل متحد توصيه کردند که اکبر گنجی برای ديدار و گفتگو در حوزه های تخصصی تری که در ساختار جديد حقوق بشر سازمان ملل به وجود آمده است به ژنو سفر کند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفتگوی اکبر گنجی با رييس ديده بان حقوق بشر، روز آنلاين' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016